jag har ett täckt släp där slitskyddsplywooden var trasig.

jag har tänkt lägga billigt golv med risk att det håller kortare tid än slitskyddsplywood - men jag vill inte lägga så mycket pengar just nu.

golvyta 197x330 cm.

jag har lagt tvärgående 26x110mm impregnerad trall cc40cm som jag tänker lägga golvet på.
(la trall för att kunna lägga enklare skiva typ målad OSB som jag enklare kan byta ut om den blir sliten då den skruvas i trallen istället för nitas i chassit.)

nu funderar jag på om det är smartare att lägga någon form av plåt istället alt råspont.

givet att jag nu har trallen att skruva i - vad finns det för för och nackdelar med olika golvmaterial.

Aluplåt . hal? annat? lätta att spola av golvet fick ett pris på 3 skivor 1,25x2m totalt 500kr - men kommer inte ihåg tjockleken - kanske för tunn för cc 40.

TP 20 korrugerat plåttak 2 st på byggmax för totalt 650kr - halt? svårt att gå på etc ? men iställetlät att spola av etc

OSB billigt 300kr för golvet plus har golvfärg hemma som jag kan måla båda sidorna med.

råspont ca 700kr för golvet

slitskyddsplyfa: helskiva drygt 4000kr, 3 skivor ca 2200kr

kommentarer?

edit la till bild:
2014-06-29 12.44.28mindre .jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
du kan inte ta formplyfa? Den torde landa på runt 600-800:- om du delar två skivor och passar in det.
Jag gillar egentligen inte plåt eller alu eftersom det väsnas så fruktansvärt mycket.
 
  • Gilla
bobas
  • Laddar…
tidigare låg det 2 skivor 99cm bred och 242lång bredvid varandra och längst in 1 skiva 197bred och 90 "lång"

jag hittar ingen billig skiva där det bara räcker med 2 skivor utan om jag använder OSB så blir det 3 skivor 197 bred och 120 på längden och längst in ca 90 cm lång

formplywood 3 skivor 1200kr och jag har funderat på det men den känns jättehal.
 
Du kan lägga in mer trall, men du kanske inte vill ha springor. Trall med tunnare plåt på borde hålla ganska länge.
 
nä vill inte ha springor men funderar på tunn plåt ovanpå trallen (och ev några fler trall mindre cc avstånd)

men blir plåten hal?

och villken cc krävs för att aluplåt ska hålla att gå på?

eller är det bättre med vanlig plåt?

mitt tak plannja royal har en sträv beläggning har inte sett om det finns billig slätplåt med sträv beläggning.

vill ju få ner kostnaden - men inte för halt om det kommer snö på golvet
 
Redigerat:
Osb kommer bli helt kass på kort tid,
Oavsett vad du målar den med.
Du har enligt min mening 2 val:
"Form" plyfa eller alu durk.
Kostar det så smakar det😬
 
Jag valde durkplåt i aluminium.
Helt klart inte billigt, ca 3500 kr för 3x1,5 m nedklippt till 2,5 x 1,4 m.

Slitplyfa hade kostat ungefär hälften.
 
Olja råspont och fäst med dyckertpicka. Det lär hålla några år och relativt lätt att byta.

Som jämförelse så är golvet på böndernas balvagnar normalt i obehandlat trä som bytes med några års intervall men då monteras de med springor så de kan torka ur ordentligt efter regn.
 
Hållfastet per vikt kan ju vara en parameter till urvalet med.
Ett brädgolv väger säkert mer än alu-durk i tjocklek motsvarande lika hållfasthet.
 
Jag har formplyfa, pris som du skriver. Det håller bra men inte otroligt bra, har en del repor efter att jag fraktat betongfundamenten som staketstolparna var gjutna med.

Var också orolig för halkan men det är inte såå ofta man är uppe och springer på det regnigt (fastän mitt är väldigt lågt) och med lite användning så blir det uppruggat. Kan tänka mig att det blir halt på snön, men lätt att sopa rent då också :)
 
Kan du inte fylla golvet med trallbrädor och lägga en tjockare masonite skiva över då ?
Skivan kan du ju lacka med båtlack så håller den nog ett par år.
 
Jag tog bort aludurk från mitt släp, mest för att jag upplevde det som fruktansvärt halt när det blev blött.

Sedan så bidrog det lite att jag kom över skrapgaller väääääldigt billigt som jag kunde sätta som golv. Lagom tätt för att hålla allt jag kör på plats, lagom med hål för att släppa igenom all skit. Behöver aldrig mer sopa släpet! ;)

Typ ett sådant här som en lokal plåtis hade en gigantisk rulle av som jag fick köpa 3 meter av.

galleri_ag1629_101125.jpg
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
tack för alla tips.

jag vill ha tätt så att det man kör i mitt täckta släp inte blir blött när det regnar.
jag har gåhöjd i släpet och jag går in i det hela tiden när jag lastar eftersom det bara finns öppning i bakdelen.
det regnar ju inte direkt på släpet men man drar ju in snö på vintern - och då vill jag inte att det blir snorhalt om det går att undvika.

men oobum tyckte ju aludurken var hal så då kanske det är dumt att testa aluplåt.


konstruktionsplywood är dubbelt så dyrt som OSB 600kr istället för 300kr - är det mycket bättre hållbarhet efter målning?

masonite eller oljehärdadboard är kanske ett alternativ då slipper jag måla.
Men då måste jag sätta mer trall.

Vikten är förstås en parameter.

en byggmax formplyfa väger ca 9kg per kvm vilket för mina 6.6 kvm blir ca 61 kg som det gamla golvet vägde

trallen jag la på vägde 2kg per meter (ca18kg per kvm) enligt pallmärkningen hittills har jag lagt på 32 kg i form av trall
(säkert försvinner lite vikt när trallen torkar)
bara trall tätt ger totalvikt trall ca 119kg

OSB verkar väga ungeför som formplywood ca 9kg/kvm.

vet inte om besiktningen påpekar något om tyngre golv och tjänstevikt - gissar att det är ok så länge det är några få kg.
 
När jag byte golv på min kära köpte jag en skiva av riktig wira-plyfa (slät undersida och räfflad ovansida) som det ska vara på ett släp med måtten 2x3m. Kostade 3000kr på XL Bygg. (Beställningsvara). På ett släp är vilken en viktig parameter och jag ser inget bättre alternativ än en skiva av rätt sort.
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.