KnockOnWood skrev:
A) Behövs verkligen separat spegelbelysning i en liten extratoa?

B) Om så är fallet, då borde väl sådana här duga:
[bild]
Trepack från t.ex. Clas Ohlson
[länk]
Spegelbelysning är till för att eliminera skuggbildning från takbelysning. Så rummets storlek spelar egentligen ingen roll
 
imported_Benno skrev:
LED har dock nackdelen att de flimrar så det blir en stroboskopeffekt
Nu behöver de inte flimra på det sättet men om en ljuskälla skulle flimra så illa så skulle den bristen ensam räcka till för att den skulle åka ut omgående!

En annan nackdel med LED är att det är en mindre vetenskap att hitta kombinationer av ljuskälla och dimmer som fungerar bra. Jag har den mesta belysningen "bakom dimmer" så för mig är det en mycket stor nackdel.
 
Alfredo skrev:
...
En annan nackdel med LED är att det är en mindre vetenskap att hitta kombinationer av ljuskälla och dimmer som fungerar bra. Jag har den mesta belysningen "bakom dimmer" så för mig är det en mycket stor nackdel.
Men hallå!
Inte behöver man dimmer på en liten extratoalett om 1,5 kvadratmeter?

På eller av räcker väl gott?
 
I MITT fall blev dock toan ca 3,5 kvadrat. Med en ljusarmatur i taket är det dock inte säkert att jag behöver separat över spegeln... Är kluven nu
 
  • Gilla
KeyserS
  • Laddar…
Alfredo skrev:
Nu behöver de inte flimra på det sättet men om en ljuskälla skulle flimra så illa så skulle den bristen ensam räcka till för att den skulle åka ut omgående!

En annan nackdel med LED är att det är en mindre vetenskap att hitta kombinationer av ljuskälla och dimmer som fungerar bra. Jag har den mesta belysningen "bakom dimmer" så för mig är det en mycket stor nackdel.
Jag stoppade i "billiga" LED-lampor (Norlux?) i G9 socklar som ersättare för halogen och nu ser det ut som strålen står stilla när man pinkar.

På nästa toalett blev det en inte helt billig uppsättning Hidelite inklusive dimmertrafon (Jolly). De blinkar också vilket märks särskilt när de dimras ned. Kombinationen borde ju vara utprovad eftersom de säljs tillsammans.
 
Ljusfärgen är inte längre till fördel för halogen. FInns lika fina LED-spottar.

Dessutom när det kommer till G4-halogen så går dom oftare sönder och efter några byten så riskerar även socklarna att gå sönder.

Det är bara att acceptera, nu har det gått så långt så att LED är enda alternativet när det kommer till spottar. Ingen monterar halogen längre.

Sen så ska man alltid ha två belysningar i badrum och toaletter. En belysning i taket och en ovanför spegel eller i skåp.

//Patrik
 
HansGreger skrev:
I MITT fall blev dock toan ca 3,5 kvadrat. Med en ljusarmatur i taket är det dock inte säkert att jag behöver separat över spegeln... Är kluven nu
Du kommer inte kunna spegla till fullgott utan belsyning vid spegeln.Speciellt inte om du har downlights
 
Ska titta på möjligheten att "låna" jord från tvättstugan intill, trots att jag läst att det ej är en lösning att rekommendera. Dra dit egen jord från centralen känns inte som nåt alternativ nämligen.
 
Det är totalt förbjudet!

Är det väldigt långt till centralen eller varför verkar det så kostsamt?

//Patrik
 
KnockOnWood skrev:
Men hallå!
Inte behöver man dimmer på en liten extratoalett om 1,5 kvadratmeter?

På eller av räcker väl gott?
Ja i detta fall kan även jag stå ut med en digital lösning. Det var mer en allmän reflektion om vad som kan vara problematiskt med LED.
 
HansGreger skrev:
Ska titta på möjligheten att "låna" jord från tvättstugan intill, trots att jag läst att det ej är en lösning att rekommendera. Dra dit egen jord från centralen känns inte som nåt alternativ nämligen.
Om tvättstugan och toaletten inte ligger på samma grupp i centralen är det inte en godänd lösning...

Är det utanpåliggande el eller ligger centralen så väldigt långt bort?
Eller varför blir det så dyrt att dra fram skyddsjord?
 
Det handlar mest om att jag inte vill behöva kalla in en elektriker. Centralen är i hallen utanför, 5m bort, men vet inte hur man skulle lösa det? Skulle man dra en ensam jordkabel utanpåliggande då? Känns ju väldigt fuskigt, men har ingen aning om hur man gör i såna lägen
 
HansGreger skrev:
Centralen är i hallen utanför, 5m bort, men vet inte hur man skulle lösa det? Skulle man dra en ensam jordkabel utanpåliggande då? Känns ju väldigt fuskigt, men har ingen aning om hur man gör i såna lägen
Så gör man inte.

Matas toan med en utanpåliggande kabel utan skyddsjord från centralen, byter man den kabeln till en med skyddsjord. Matas toan med en infälld installation med rör eller slang, kompletteras dessa rör med en tråd för skyddsjord. Hela gruppen, inklusive skyddsjord, ska gå samma väg, dvs i samma kabel eller rör, från centralen till toan.
 
Ok tack för att du klargör lite! Det är infällt och huset är från 1965. Är mer så att jag inte förstår hur man skulle lyckas få dit en kabel :) drar man ut de gamla kablarna och fäster de nya i dess ändar för få fram dem? Fattar inte hur det praktiskt skulle gå till, men ni menar att detta inte tar nån värst lång tid för en elektriker att göra eller?

Tack för all info såhär långt :) bara bott i huset i drygt ett år och har mest renoverat ytskikt hittills...
 
Har nu inte kilat på det, men OM tvättstugan och denna toa är på samma grupp, är det i så fall ok att ta jord från tvättstugan? Tror nämligen det är så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.