Hej!

Tänkte försöka mig på att gjuta en "låda" där jag skall ha ventiler till en sprinkleranläggning. Yttermåtten på lådan är ca 90 cm bred och 70 cm lång och 40 cm djup. Ovansidan på "lådan" kommer att vara öppen och ligga precis i markhöjd.Jag har nu grävt upp en rektangulär grop som är bredare än lådan, och skulle nu behöva lite råd om hur jag skall fortsätta.

1. Lägger man först något slags bädd av singel eller liknande, och i så fall hur djupt?
2. Lägger man armeringsjärn med distanser från "lådbotten" och låter sedan dessa gå upp längs lådsidorna?

3. Gjuter man först botten, och därefter bygger en form för väggarna?

4. Hur tjock måste botten vara? Och hur tjocka måste väggarna vara i en sådan här konstruktion?

Tacksam för alla tips jag kan få!
 
BORNER skrev:
Tänkte försöka mig på att gjuta en "låda" där jag skall ha ventiler till en sprinkleranläggning. Yttermåtten på lådan är ca 90 cm bred och 70 cm lång och 40 cm djup.
Jag kan inte ge några råd om gjutning men är det inte enklare att lägga ner något liknande denna?

bottenringar01_thumb.jpg
 
8 cm kan vara lagom till både botten och väggar. Armera med nät i även i väggarna.

Det går att gjuta både i ett eller två steg, men det är lättare i två.

Singel (Makadam) ibotten av gropen minst 10 cm.

Bygg både ytter och inner form, ha inner formen lös, armera hela även väggarna och gjut bottenplattan, efter några timmar kan du ställa i innerformen och gjuta resten.
 
Tack, Alfredo! Det var en kul idé, men fungerar dessvärre inte i mitt fall då jag behöver en rektangulär yta med ungefär de där måtten enligt ovan,
 
Tack, larsbj!

När du skriver "nät", är det hönsnät du menar då?
 
Viktigt att väggarnas nät går ned i plattan.
 
Ha, ha! Vilken tur att jag frågade!

Ska man använda grovbetong eller finbetong? Jag har en säck av Bauhaus grovbetong, Probau, och på påsen står det att man skall blanda med 1,8 till 2,2 liter vatten. Om man nu kan använda grovbetong till denna "låda", kan jag tänka mig att det blir lite enklare att få betongen att "rinna ut" i formen om man blandar med 2,2 liter vatten? Eftersom hållfastheten tydligen minskar med vattenmängden, undrar jag om det i mitt fall har någon större betydelse (dvs att man tar lite mer vatten) då dimensionerna är så små?

Är det någon skillnad på de olika betongmärkena, dvs är Bauhaus betong sämre än exempelvis Finjas påsar med betong?
 
Grovbetong är mest lämpligt, och du kan ha i 2,2 liter utan problem.

Tror inte att det är nån större kvalitetsskillnad på fabrikaten.

Viktigt att blanda noga och vibrera/packa ordentligt i formen.
 
Varmt tack, larsbj för all hjälp, och för att jag slapp stå där med asgarvande grannar när jag armerade med hönsnät!
 
PS!

Om man sedan vill att lådans botten skall luta mot ett av hörnen där jag skall gjuta in ett "avrinningshål", vilken typ av betongprodukt/spackel är då enklast att jobba med för att få en snygg liten lutning så att vattnet rinner ned mot hålet?
 
Det fallet blir bäst om du gör det i betongen när du gjuter, det går fint med en murslev.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.