Hej,

Har lite problem med golvbrunnen och klinkers, har därför tänkt fixa dessa med ny brunn, tätskikt, kakel osv.

Är jag dum (dumsnål) om jag inte gör något åt väggarna?

Om man skall fixa till väggarna också, kan man då lägga på tätskikt på det gamla kaklet och sen kakla på detta eller måste allt gammalt kakel bort?
2 av 3 väggar är gips och pillar man på kaklet så drar det med sig mer jobb...

Vi skall göra i ordning dusch, bastu, tvättstuga (som hänger ihop) längre fram (kanske 3-5 år) men vill kunna sova skönt tills dess. Därför vill jag göra det bästa till låg kostnad och minsta arbetsinsats.

Bilder: http://gallery.jarkeborn.se/thumbnails.php?album=10
 
Någon som vet om det går bra att kakla på befintligt kakel? Behöver det behandlas så det fäster?
 
Det ska gå bra att kakal på kaklet..

Dock är frågan.. du har ju inget tätsickt (efter som du har en gjutgärnsbrunn).. Troligen inget under det kaklet som sitter där i dag..

Frågan är alltså om du kan smeta på tät gucka på det befintlige kaklet.. jag tror inte det är en bra idé.. :-/
 
Nu blir jag fundersam...

Skulle man inte ha tätskikt om man har gjutjärnsbrunn? Varför inte? Iallafall så var det någon svart, ganska seg "gucka" under klinkerfixet på golvet.

Du säger att det går fint att kakla på befintligt kakel men att det inte skulle tåla att lägga på tätskikt? Varför? Det gamla kaklet får ju det torrt å fint :)

Det jag var mest orolig för är om det fäster bra på den glatta kakelytan ....

Hmmm...blir fundersam
 
Det hade jag också.. tjära eller asfalt.. under det låg på någon form av papp..

tät siktet som man använder i dag kom nån gång på 80-talet... Järn rör på sig beroende på värme.. då borde tätsiktet gå sönder..

Sen så undrar om tätsiktet verkligen fäster så bra på kakel. kan du inte bara kanacka ner plattorna spackla väggarna tätsikt o sedan kakla på det?
 
Kanske det men lägger jag ner det arbetet så byter jag nog likagärna gipset också (slipper knacka bort kakel så försiktigt). Fördelen är ju att man får en inspektion samtidigt.

 
helt klart.. Men vänta först någon här kanske vet mer änn jag.. :)
 
Skall också kolla med en fackman (Stigs Kakel t.ex.)
 
Jag skulle utan tvekan ha rivit bort kakel och gips på väggarna. Alternativet - om du ska göra om det inom nåt år - är kanske att inte göra någonting. Rivningen gör du på en dag. Sen kan du sätta nya gipsskivor (skruva, limma eller fästa med naturgips beroende på underlag) på en halv dag. Allt detta jobb är enkelt och billigt. Jag tror inte du tjänar mycket tid eller pengar på att kakla på det gamla. Om du kaklar på det gamla så spärrar du dessutom in "det gamla okända" i gipsväggen bakom en ny fuktspärr.
 
Fick lite svar från en fackman...kommentera gärna då jag tycker det var lite egendomliga svar....

Hej

1. 3 mån per 10 cm
2. Är det bottenplatta ska du inte fuktspärra
3. Ja, men tvätta det gamla med målarsoda
4. Nej

mvh
LEA
----- Original Message -----
From: Joacim Järkeborn
Sent: Wednesday, August 24, 2005 7:59 PM
Subject: Göra om duschen


Hej,

Skall göra om duschen med nytt kakel/klinkers och var och tittade hos era fina uppsättningar. Tanken är att duschen med tillhörande tvättstuga/bastu skall göras om till ett helkaklat relaxrum men detta har vi planerat om 3-5 år. Nu fick vi problem med brunnen och skall bara fixa det som måste. Har några frågor som jag hoppas ni kan svara på:

- Golvet har inga klinkers idag (borttagna) och skall gjuta ner en ny brunn.
1. Hur länge måste betongen bränna/torka innan man kan fortsätta arbetet?
2. Måste betonggolvet prepareras med något, typ primer innan fuktspärr?

- Väggarna har idag kakel som jag helst vill låta sitta kvar och sätta nytt ovanpå. Detta pga 2 av 3 väggar består av gips och då blir det mer arbete.
3. Fungerar det att sätta kakel på befintligt kakel?
4. Hur skall man behandla detta, med någon primer och sen fuktspärr

Tacksam om snabbt svar

Mvh
Joacim Järkeborn
 
punkt 2. Gäller ju om det är bottenplatta eller källare.. fukt kommer alltid in då genom golvet.. där av ingen fuktspärr.

På punkt 4 förutsätter han nog att det ligger en fuktspärr. Det får ju inte bli dubbla fuktspärrar.

Är väll det jag kan kommentera. :)
 
sant.. men det borde bli bubblor eller annat roligt i tätsicket när markfukten kommer genom plattan och vill upp till badrummet.. :(

Det är därför det är krångligt att göra badrum i tex källare.. Fukt kommer alltid underifrån.. :)

Ska väll finnas något tätsikt ämnat för just källare har jag för mig (tror jag har läst det här på forumet).. undrar dock om det är godkänt.. :-X

Men det är nog inga problem om man har Golvvärme (måste alltid vara på) för då torkar det nog ut..
Drift kostnaden är ju en sak också.. :-/
 
Eftersom det finns olika bud på detta kring tätskikt så åkte jag igår till en lokal kakelfirma och snackade med dom.

De sa att det är olika från fall till fall men en grundregel är om utrymmet befinner sig i ytterkant av huset så är det en högre fuktighet underfrån/sidorna och då skall dess ytor som är utåt inte fuktspärras. Befinner sig utrymmet inne i huset med bara innerväggar så skall/kan man fuktspärra. Logiken säger ju dessutom också om det finns något organiskt material såsom träreglar i innerväggar så bör det ju fuktspärras för att inte få problem med organisk tillväxt.

Sedan sa han precis som du att man skall inte fuktspärra på det gamla kaklet men det går fint att kakla på det gamla.
 
låter som om du börjar få bitarna att falla på plats..

Stabilt..

är det något mer oklart?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.