I
Jag tänkte sätta 3 st "JFB" i garaget, en på varje fas. Jag gillar inte att ljuset slocknar om det blir ett fel.
Får jag problem? :confused:
 
Det beror helt på hur du kopplar och hur din central är bestyckad. Du behöver minst 3 st separata nollskenor.
Och en JFB bryter inte för att det blir nått fel på strömmen utan om det blir jordfel, därför är felströmsbrytare ett sämre ordval.
 
Mikael_L
Sprid belysningen på minst två olika faser så har du alltid någon fungerande belysning.

Men ärligt talat tycker jag du verkar tänka fel i hur du tänkt designa JFB-skyddet där ...
Varför vill du ha tre st JFB som skyddar var fas för sig?


Har du inga trefaslaster i garaget? Eller kommer få?

Jag skulle själv sätta en eller flera JFB som skyddar valda delar av anläggningen trefasigt. Och antingen se till att belysning är spridd på minst två olika JFB, eller sätta hjälpkontakt på en JFB som tänder en nödbelysning om JFB'n löser. Då kan du även ha en enda JFB.

Och alla lösningar där belysningen går på flera olika JFB kräver antingen krångliga speciallösningar med hjälprelän osv om det ska tändas med en enda knapp, eller att man alltid måste komma ihåg att slå på minst två st strömbrytare för att ha säkerhet i att det alltid ska finnas belysning.

Enklast är kanske att ha belysningen utanför JFB helt och hållet, det är tillåtet om det endast finns fast inkopplad belysning på den gruppen, inga vägguttag.
 
Låter som en väldigt dålig idé att bryta varje fas för sig, det går ju inte att använda 3-fasanslutna apparater efter det ingreppet. Dela istället upp grupperna på olika JFB eller t.o.m. PSA (personskyddsautomater) för de grupper som enbart ska påverkas av sina egna jordfel.
 
Det finns även nödbelysning med inbyggt batteri. Belysningen tänds automatiskt när strömmen försvinner.
 
Kommer ju ex. Inte att fungera med en elspis eller häll, såvida du inte skaffar endas kopplad spis (och grövre kabel).
 
elmont skrev:
- - - en JFB bryter inte för att det blir nått fel på strömmen utan om det blir jordfel, därför är felströmsbrytare ett sämre ordval.
En JFB för enfas borde väl lösa ut även om felströmmen går till en annan fas?
 
Ja, om man sätter en på varje fas, vilket också ger problem.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
I
Jo en trefas finns också men den har sin egen matning och JFB, ( och så glömmer jag felströmsbrytare som bryter när strömmen går fel:) ) Måste ju inte va kärring mot strömmen alltid.
Alternativet att hålla belysningen utanför har jag inte tänkt på, ingen dum idé, 2 faser med 10A bör räcka, ska jag svetsa behöver jag ändå 16A så det blir att ta från trefasuttaget. För övrigt anledningen till att den ligger med egen matning.
 
Sätt personskyddsautomater (kombinerad jordfelsbrytare och säkring) på dom enfasgrupper du vill skydda och resten på en fyrpolig JFB.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
I
elmont skrev:
Sätt personskyddsautomater (kombinerad jordfelsbrytare och säkring) på dom enfasgrupper du vill skydda och resten på en fyrpolig JFB.
Duger Julas för 300kr/st? Personskydd menar jag.
 
Om det duger avgör du själv, men jag tror inte det ska vara några problem med deras apparater, och är det det så får du väl byta ut dom när/om felen visar sig
 
I
En Hager för 1100 eller en Jula för 300, känns som rätt stor skillnad prismässigt. Det är väl befogat att bli misstänksam.
 
Mikael_L
ion skrev:
Duger Julas för 300kr/st? Personskydd menar jag.
GK100 tror jag hade testat lite olika automatsäkringar och kanske JFB. Han har kanske lite åsikter.
 
Frågan man kanske ska ställa sig är varför detta med belysningen är ett (återkommande?) problem.

Löser JFB ofta så finns det ett fel och det är detta man bör arbeta med att lösa, inte att hitta på exotiska och dyra kopplingar.
 
  • Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.