Hej!
Vi håller på att bygga en altan och beställde hem Organowood eftersom vi ville använda miljövänligare virke än vanligt tryckimpregnerat. Altanen har varit klar i mindre än en månad. När vi tog upp några brädor för att börja glasa in en del av altanen såg vi till vår fasa att undersidan av trallen och reglarna hade svarta prickar. Kan detta vara svartmögel? Altanen är som sagt endast en månad!
Tacksam för hjälp
Christian
 
  • altan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ööö... trä utomhus kan mögla, ja. Det är helt normalt.
 
ska ni inte fuktspärra mellan platan och brädan?
 
En bit takpapp mellan plinten och golvbjälken skulle nog inte skada. Lite over-kill är väl att lägga beständig plast för att hindra markfukten att nå träkonstruktionen. Tror inte at lite svartmögel har någon större betydelse eftersom det rör sig om ett altandäck.
 
Har du några bilder på hur altanen ser ut nu? Funderar själva på organowood
 
Jag håller på att lägga en stor altan med Organowood, och många av brädorna har redan börjat mögla. Ser ut som någon form av svartmögel som sitter djupt i träet. Altanen har söderläge och sol nästan hela dagen. De delar som har börjat mögla har legat mellan 1-2 månader.

Har någon annan haft dessa erfarenheterna med Organowood eller annan trall, och har några tips hur man kan fixa det?
 
S
Lintott8888 skrev:
Jag håller på att lägga en stor altan med Organowood, och många av brädorna har redan börjat mögla. Ser ut som någon form av svartmögel som sitter djupt i träet. Altanen har söderläge och sol nästan hela dagen. De delar som har börjat mögla har legat mellan 1-2 månader.

Har någon annan haft dessa erfarenheterna med Organowood eller annan trall, och har några tips hur man kan fixa det?
inte sett organowoods åldringsbroschyr? typ dag 34 har svart prickar även där. så dom tycker det är helt okej.
vore konstigt om du inte fick på växt
 
Hmm, gjorde en sökning och hittade Organowoods åldringsbroschyr. Tack!

http://www.organowood.com/tl_files/pdf/%C3%85ldring%20av%20OrganoWood%20trall.pdf

Det verkar vara samma typ av påväxt. Om de hade haft dessa bilder med förklaring i deras huvudsakliga produktbroschyr så hade de inte sålt många brädor.. Ser förjäkligt ut på ett trädäck. Inte vad jag väntade mig efter att ha lagt extra pengar på denna typ av material...
 
S
Lintott8888 skrev:
Hmm, gjorde en sökning och hittade Organowoods åldringsbroschyr. Tack!

[länk]

Det verkar vara samma typ av påväxt. Om de hade haft dessa bilder med förklaring i deras huvudsakliga produktbroschyr så hade de inte sålt många brädor.. Ser förjäkligt ut på ett trädäck. Inte vad jag väntade mig efter att ha lagt extra pengar på denna typ av material...
det är naturligt. kan bli samma på vanlig trall
 
Vi la in Organowood 2013 på vårt altangolv. Redan efter 1 år så började problemen. Det flisade på ovansidan. Vi påtalade problemet, men det skulle vara hel naturligt enligt Organowood. Sedan dess har vi brevväxlat, vi har fått hjälp av företaget som sålt virket. Dom tycker att det är alldeles hemskt hur det ser ut. Vi har haft hjälp av en från orten som har lagt in golvet och dom har i sin offert lämnat en garanti på materialet i 10 år. Organowood var så "generösa" att de bjöd på behandling av virket men det flisar ändock.
Till vår förskräckelse har vi upptäckt mögel på undersidan. Men detta var enligt Organowood inget anmärkningsvärt.
"Att undersidan av träet är mögelangripet är inget konstigt, det är säkert 99% av alla altaner i Sverige. Men mögel är inget som är farligt, det är mikroorganismer som sätter sig på trä då det innehåller näring och det finns fukt"

Tycker att de kan gott visa på sina flotta hemsidor bilder på bräderna hur det i verkligheten ser ut.
Oganowood har förstört många somrar.
 
man får ju göra skillnad på mögel och mögel också. Mögelsporer finns i luften hela tiden precis överallt och sätter sig där de kan husera. Så länge luftväxlingen är normal och likaså förutsättningarna är normala, dvs det inte är dyngsurt hela tiden så blir det bara prickar.
Mögel som "äter" upp hus och angriper dessa på skadligt sätt lever i förhållanden som gör att de förökar sig, dvs luftväxlingen är dålig, fukt tillförs hela tiden och det finns näring i form av trä.
Detta är två helt skilda saker även om det i grund och botten är "samma" organism.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.