Hejsan.
Alla vet ju att en rektangulär acktank läcker mer värme eftersom att det är mer plåtyta. Men om det helt enkelt passar bäst med en rektangulär så borde man ju kunna åtgärde det med en rejäl isolering eller?. Säg att man limmar på reglar för att senare kunna ha nått att skruva ett schysst ytskikt typ gips på och sedan isolerar med cellplast i olika lager för att motverka köldbryggor. Hur mycket behöver man isolera den isåfall? en 200 mm på sidorna och en 300 på borde väl räcka fint va?

tänker jag helt fel här?
mvh
jonas
 
G
Cellplasten tål bara 70 grader.Använd mineralull.Själv tänker jag anända 300 mm runt om tankarna + 500 mm på toppen.Glöm ej rören som går mellan tankarna och pannan.
 
GR B skrev:
Själv tänker jag anända 300 mm runt om tankarna + 500 mm på toppen.Glöm ej rören som går mellan tankarna och pannan.
Så ska det låta.. :cool:
 
GR B skrev:
Cellplasten tål bara 70 grader.Använd mineralull.Själv tänker jag anända 300 mm runt om tankarna + 500 mm på toppen.Glöm ej rören som går mellan tankarna och pannan.


Oj Hur högt har du i tak?
 
G
Strax över 2,30 ;D
 
Det bästa är om man kan placera tanken i ett hörn och även låta tanken gå upp mot taket, då utnyttjar man även väggarnas och takets isolering och får bara två fria ytor, där man isolerar så mycket man får plats med. Ger en mycket gynnsammare situation än med cylindriska tankar. :cool:
 
Är det "vanlig" mineral ull man använder vid isolering av akumulator tankar? Tittar i prislistor från olika företag och konstaterar att isolering av tank ligger kring 3-3,5 tusen/tank (750l) skulle då göra ca 12 tusen om behovet är 3m3...man kan isolera hela garaget för den pengen!!!!Finns det risk för mögel eller andra skador om man isolerar själv?? Ser att man av "profsen" använder poleurutanskumm, någon särskilld skillnad??
B.H :surprised:
 
Är det "vanlig" mineral ull man använder vid isolering av akumulator tankar?
Ja

Finns det risk för mögel eller andra skador om man isolerar själv??
Det har jag svårt att tänka mig - första gången man eldar upp värmen i 4-5-gradigt vatten kan det väl bildas en del kondens på tanken men annars ska den hålla sig torr och fin.

Ser att man av "profsen" använder poleurutanskumm, någon särskilld skillnad??
Skillnaden är att polyuretanet "gjuts" på och att det har dubbelt så bra isolervärde som mineralull. 90 mm PU motsvarar alltså minst 180 mm mineralull. Men har du bara utrymmme för riktigt tjock isolering och isolerar noga om lott, så att inga springor/läckor bildas, är mineralull lika bra som PU. Dessutom misstänker jag att PU:n åldras på ett sätt som mineralullen inte gör.

Själv har jag en PU-isolerad tank med plasthölje p g a utrymmesskäl och att den står i ett boutrymme.

 
tack för alla svar.

Då blir det mineral ull till acktanken!

/jonas
 
Någon som vet hur många liter polyuretan som det går åt för att isolera en acktank? En sån där sprayflaska från byggmarknaden ger väl ca 20 liter...

Är det över huvud taget ett reellt alternativ till mineralull?

 
isolerade en rund acktank i ett hörn, det var j-ligt jobbigt, nästa gång ska det bli en fyrkantig ;-).

hade tyvärr inte plats att få in en med isolering, det var för trångt. .

men mineralull och hönsnät gjurde susen se bara till att det inte veckar sig, dvs ställ skiverna, sen byggde jag in skiten och fyllde på med lösull i de utrymmen som fanns kvar.

/m
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.