Hej
Jag har ett hus med luftvärmeväxlare ftx och jordvärmepump.
Har tänkt att sätta in en öppen spis(vet att det kanske inte är så smart) alternativ kamin eller murad spis med insatts.
Jag undrar hur dom olika alternativen fungerar och om man på nått sätt kan koppla ihop en kamin med luftvärmeväxlaren.
 
Mycket dålig ide om du är ute efter att sänka uppvärmningskostnaden.
Elektriska miljövänliga "mysbrasor" finns att köpa.
Har du jordvärmepump och FTX kan du knappast få ett bättre uppvärmningssystem.

En öppen spis drar ut den varma inneluft som annars skulle värmeväxlas genom skorstenen och din uppvärmningskostnad ökar så fort du tänder i den eländiga öppna spisen.
Med en kamin kan du knappast heller sänka uppvärmningskostnaden och användbara kaminer är mycket dyra.
Du får aldrig igen pengarna för kamininstallationen utan förstör bara miljön för dig själv och grannarna.
 
Om du tar förbränningsluften utifrån så slipper du ju slösa med uppvärmd inneluft.
 
Vad är huvudsyftet med öppen spis/kamin/murad spis med insats?

Om huvudsyftet är att sänka uppvärmningskostnaden så är det antagligen dåligt förslag.

Om det är för mysfaktor så skulle jag satsa på en kamin med externt luftintag.

När man har mekanisk frånluft/FTX så bör man ha extern luftanslutning av förbränningsluften, för att minska risken för inrykning.
 
Nej, det huvudsakliga syftet är inte att bättra på värmekostnaderna . utan för jag vill elda... öppen spis är nog uteslutet. alternativen är nog kamin eller mura en spis med insatts/kasett... med extern luft....
det jag funderar på är om man kan på nått sätt koppla ihop luftväxlaren och kaminen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.