Andy78 skrev:
Om det är att bo i hyresrätt för 3500kr eller bo i brf och betala samma kostnad eller mindre så skulle jag definitivt välja det senare, förhoppningsvis har du en värdeökning.
Det är bättre att hyra av banken än av hyresvärd.
men du bör ha någon form av amortering även om den är låg.
Jasså, du tycker det är säkert med en bostadsrätt??!!.
Om nu stämman beslutar att avgiiften behöver höjas 10-15-20-25 % pga dålig kalkyl,underhåll eller annat som inte kommit fram på tidigare årsmöte !!! hur säker placering är det ????
 
Lutte skrev:
Dom kommer se till helheten i din ekonomi, att ni ska vara 2personer på en inkomst där en står på lånet kommer dom inte se på med blida ögon.

Jag satt i samma sits när jag köpte mitt boende, 2pers 1barn och bara en inkomst!

Så med din lön och utan att ha kontantinsats så tror jag 750 000kr är en utopi tyvärr fast det beror lite på avgift och andra lån också!
Sen att du är ung gör inte saken bättre tyvärr.

Jag fick lov att byta bank när jag köpte mitt hus och när jag tog lånelöfte så beviljade dom Max 550 000kr
Då hade jag blancolån på ca 75 000kr
Och en kontantinsats på 75 000kr
Med en lön på ca 27 000kr i månaden.

Då tog vi bort sambon och barnet ur beräkningarna helt och hållet.

Så jag tror det kan bli väldigt tufft för er
Tycker det ändå är lite konstigt, eftersom jag fick ett prelimenärt låneöfte hos SBAB, problematiken låg i att jag ansökte tillsammans med min sambo, och dem hade som krav, eftersom dem är en distansbank, att sambon hade en taxerad inkomst under 1års tid, annars hade jag fått lånet själv.
 
Beltis skrev:
Banken tar hänsyn till om det finns andra lån. Bil,båt

Ni hade inget sparande?
Jag har inga lån överhuvudtaget, sambon har tagit lån på runt 150 000 för inventarier dock, men jag ska söka själv.

Har inget undansparat tyvärr.

Jag tycker folk är lite pessimistiska, självklart ska man vara realist, men det borde ju fortfarande gå att hitta möjligheter :)
 
Vilket månads sparande kan du uppvisa??

Ett desto långsiktigare sparande - (ansvarstagande för ekonomin) som du kan uppvisa - desto välvilligare bank.

Om jag varit bank så måste jag tyvärr meddela att jag inte lånat ut en enda krona till dig
pga.;
ålder
inget sparat kapital
låg inkomst.
:(
 
Redigerat:
roland53 skrev:
Vilket månads sparande kan du uppvisa??

Ett desto långsiktigare sparande - (ansvarstagande för ekonomin) som du kan uppvisa - desto välvilligare bank.

Om jag varit bank så måste jag tyvärr meddela att jag inte lånat ut en enda krona till dig
pga.;
ålder
inget sparat kapital
låg inkomst.
:(
Ålder kan jag köpa, om jag nu vill så kan jag ta blanco-lån, och då är kapitalet där. Låg inkomst är väl relativt, men att jag täcker utgifterna gör jag med råge.
 
roland53 skrev:
Jasså, du tycker det är säkert med en bostadsrätt??!!.
Om nu stämman beslutar att avgiiften behöver höjas 10-15-20-25 % pga dålig kalkyl,underhåll eller annat som inte kommit fram på tidigare årsmöte !!! hur säker placering är det ????
Ja jag tycker det är rätt säkert med brf betrf månadsavgiften.
Det du beskrev är inte sådär jättevanligt.
 
Vi har precis köpt hus, flyttar in nästa fredag, betalade mer än 15 % i kontant insats, så vi har inget topp lån alls, ändå är vi tvungen att amortera 2400 i månaden, för finansinspektionen hade ställt som krav, (tror ja) att belåningsgraden fick max vara 70 eller 75 % efter 10 år, så amorterings fritt är definitivt på väg eller är redan borta, vilket ja tycker är klockrent, alldeles för många som bara lånar o handlar, annars skulle inte lyxfällan personalen haft jobb i typ 10 säsonger ;)
 
roland53 skrev:
Vill du utveckla detta lite mer. Ditt inlägg är ganska obegripligt:thumbdown:
TS väljer att likna sig med en snobb.
Anna säger att beteendet inte är snobbigt.
Men mer likt en ung person med dåligt tålamod.
Vilket är karaktäristiskt för många yngre.

Mer begripligt?
Jag tyckte det var ett bra inlägg...
 
  • Gilla
thomasbackstrom och 2 till
  • Laddar…
Självklart blir det svårare att låna om din sambo som inte har någon deklarerad inkomst står med på lånet.
Banken räknar då med att du ska försörja er båda, levnadskostnader, alltså utöver boende för gifta/sambo är 13900:-/mån och för ensamstående 9460:-.
Med endast din lön på ca
17000-13900=3100:- kvar att lägga på hyra och banklån, så ser det helt orimligt ut.
Jag tror att det räcker om din sambo kan visa upp sitt företag med god balans och stadiga intäkter så ska det nog lösa sig.
 
Kommer din sambo att kunna ta ur någon lön närmaste året? Du verkar bara räkna med din lön.

Min fru och jag har en gemensam inkomst på cirka 50k. Har 2 bilat varav den ena är förmånsbil. Har lån på 1.1 miljoner och bor i hus. Vi slösar en del men sparar ändå undan cirka 10 - 15k i månaden.

Så varför skulle inte ni kunna spara 60k på ett år med lite vilja?

Jag önskar er all lycka men samtidigt förstår jag banken.
 
Ett par saker, ts:
Det är inte du som bestämmer om du ska amortera lånet.
Ett blancolån är inte bara att ta, och det har sämre ränta och amorteringskrav.
Att låna med en inteckning i dina föräldrars hus är ett bra sätt att slippa kontantinsats, men i ditt läge måste nog de ta lånet och låna ut till dig. Om du har syskon kan du nog glömma det alternativet...
 
Andy78 skrev:
Ja jag tycker det är rätt säkert med brf betrf månadsavgiften.
Det du beskrev är inte sådär jättevanligt.
Ingenting är skottsäkert.
 
roland53 skrev:
Vill du utveckla detta lite mer. Ditt inlägg är ganska obegripligt:thumbdown:
Vad är det du inte förstår? Utveckla din fråga, den är helt obegriplig.

TS svarade att jag kanske tycker hen är en snobb som inte vill vänta. Jag svarade att jag inte tycker det är snobbigt utan brist på tålamod, men att det är en rätt vanlig egenskap hos unga personer. Vad är det du inte förstår? Hur ska jag kunna utveckla det?
 
Anna_H skrev:
Utveckla din fråga, den är helt obegriplig.
Ja, du har kanske rätt. Men ett talesätt är ju "att rätta mun efter matsäck".... :x

http://sv.wikipedia.org/wiki/Snobb
 
Teaterapa skrev:
När jag kikar på de olika bankerna och deras snabba analys så får jag ut max 750 000, tycker det låter lite lite.
Skulle du själv låna ut en miljon till en ensam tjugotreåring med 23.000 kr i månadsinkomst som inte sparat ihop en enda krona?

Du har fyra alternativ.

1. Låna till kontantinsatsen av mor och far.
2. Fråga om mor och far kan tänka sig att stå med på lånen.
3. Tre år är bara tre år. Spara.
4. Höj din inkomst.
 
  • Gilla
thomasbackstrom och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.