Hej

Jag driver idag ett företag som till stor del utför trädrelaterade arbeten. Jag börjar bli enormt trött på detta arbete så jag har börjat leta nya utmaningar. Jag har länge gått och funderat på om det skulle vara lönsamt att i Sverige utföra såkallad gräsvård liknande som i England.

Dvs erbjuda en helhetslösning för gräsmattor. Hålpipsluftning, Toppså (Med maskin), Vertikalskärning och självklart erbjuda fräsning av den gamla gräsmattan och ersätta den med gräs på rulle eller nysådd. Detta är vanligt förekommande i England och på endel andra platser men jag har i princip aldrig sett någon erbjuda det i Sverige. Jag har hygglig kunskap inom området men har aldrig utfört arbetet åt någon annan.

Tror ni att idén är något att gå vidare med? Investeringen ligger på runt 3-400.000:- för maskiner.

Tacksam för kommentarer ang detta.
 
S
trädgårds och markföretag som gör såna arbeten finns, dock inte vanligt att privatpersoner vill ha hjälp med det.
räkna lite på kostnader. gör lite prisförslag. sedan kolla intresse mot pris
 
Intressant ide!

Är det huvudsakligen privatpersoner som är målgruppen?
i så fall, bryr sig folk verkligen om sin gräsmatta så mycket. (tycker de flesta verkar vilja lägga sten för att slippa klippa gräs)

Har du inte möjlighet att göra en lite kundundersökning innan du drar igång nått?
 
Kunderna kommer inte kunna utnyttja rotavdrag och då blir det mindre intressant för många. Men det kan ändå vara intressant för tillräckligt kundunderlag. Och jag tror att man börjar gå mot att gräsmatta är det enkla när man bara kan överlåta ytan till en robot. Plattor kräver fogrensningar. Någon med erfarenhet av hur en gräsmatta ser ut efter flera års robotklippning? Behövs det något utöver gödning?
 
peternicklas
För egen del så räcker det med gödning på våren. Sedan sköter robotklipparen resten. Mossan har försvunnit och gräsmattan blir bara bättre ju mer robotklipparen används. Din idé tror jag inte så mycket på för privatpersoner. Robotklippare säljs mer och mer och de gör ett bra jobb.
 
fn76 skrev:
Kunderna kommer inte kunna utnyttja rotavdrag och då blir det mindre intressant för många. Men det kan ändå vara intressant för tillräckligt kundunderlag. Och jag tror att man börjar gå mot att gräsmatta är det enkla när man bara kan överlåta ytan till en robot. Plattor kräver fogrensningar. Någon med erfarenhet av hur en gräsmatta ser ut efter flera års robotklippning? Behövs det något utöver gödning?
Trädgårdunderhåll kanske kan gå under rut för att få det intressantare?
 
I
Utrotning av Parkslide och mördarsniglar, men det vet i tusan, om det varit jag, inte hade valt trädklippningen istället.:cool:
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Jag vet att en gräsmatta oavsett behöver en renovering efter ett par år. I synnerhet att man toppsår den vart 3-4 år för att den ska hålla sig tät och fin. Detta uppnås bäst med att använda en toppsåmaskin som lägger gräsfröna under ytan. Sen om detta går att sälja in eller inte är frågan.. :)

Tjänsterna omfattas av RUT avdraget.
 
S
Xon skrev:
Jag vet att en gräsmatta oavsett behöver en renovering efter ett par år. I synnerhet att man toppsår den vart 3-4 år för att den ska hålla sig tät och fin. Detta uppnås bäst med att använda en toppsåmaskin som lägger gräsfröna under ytan. Sen om detta går att sälja in eller inte är frågan.. :)

Tjänsterna omfattas av RUT avdraget.
finast blir gräsmattan tycker jag med lite andra växter i
 
I
Det där med att lufta med pipor skulle jag behöva få gjort och sen en mangling så att nivån sjunker några cm. Men det är en kostnadsfråga, man vill inte betala hur mycket som helst för en behandling. Jag kan ju istället välja att höja kantstenen.
Så frågan är om det går att driva en sådan verksamhet så att det går runt. Möjligen om man väljer aristokraterna som målgrupp.
 
Kollade på skatteverket om RUT:

Till trädgårdsarbete som ger dig rätt till rutavdrag räknas enklare, normalt återkommande trädgårdsarbete. Arbetet ska göras i avsikt att hålla tomt eller trädgård i acceptabelt skick och det ska inte kräva några specialkunskaper.

Här nedan har du exempel på arbete som ger rätt till rutavdrag:
•häck- och gräsklippning samt krattning och ogräsrensning som utförs på tomt eller i trädgård i nära anslutning till bostaden.
•klippning buskar, vattning och gödning i samband med klippning och ogräsrensning, höstgrävning av land och omgrävning av kompost.
•arbetskostnad för bekämpning av mossa i gräsmatta oavsett om mossan bekämpas för hand, med maskin eller med kemiska medel.

Här nedan har du exempel på arbete som inte ger rätt till rutavdrag:
•planteringsarbeten, trädbeskärning, trädfällning, röjning av sly eller anläggning av gräsmatta,
•anläggning, underhåll och reparation av murar, uppfarter, båtbryggor, staket eller trädgårdsgångar. Exempel på sådana anläggningsarbeten är sten- och plattläggning samt asfaltering.


Länk Källa:
http://www.skatteverket.se/privat/s...gfarutavdragfor.5.64a656d113f4c75970170a.html
 
Tjänsterna som beskrivs av TS omfattas således inte av varken ROT eller RUT.
 
Mossbehandlingar ger absolut rätt till RUT avdrag.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Ja, att klippa folks gräsmattor och bekämpa mot mossa kan du erbjuda med RUT-avdrag men troligtvis inte de tjänsterna du beskrev i ditt första inlägg. Men dessa tjänster kanske ändock efterfrågas och värdesätts så att folk betalar vad det kostar, dvs full arbetskostnad.
 
Har pratat med skatteverket om det och hon kunde inte se att det inte skulle omfattas av RUT avdrag då tjänsterna utgör "normal skötsel" av gräsmatta. Detta var i Fredags och tanten var kanske glad att hon snart skulle få gå hem till fredagsmyset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.