Någon som har lagt ett Carisma tak?
Har kommit till taknocken med mitt och tvivlar lite på konstruktionen.

Antingen monteras nockpannorna kant i kant med stålbygel under, vilket ger en luftspalt under hela nocken på ca 20mm

eller

Monteras de med överlapp som man gör med vanliga pannor, då används en remsa av "lera" eller liknande. och mellanrummet blir istället mellan pannorna

Någon som vet vilket som blir säkrast mot vatten och snö?
 
Mikael_L
Jag har satt carisma-tak.
Jag använde byglarna och carisma betong-nockpanna, satta mot nockbräda som satt på justerbar nockbrädeshållare.
http://www.benders.se/globalassets/c4-assets/document/carismalaggning2011_150dpi_110826.pdf

Jag minns att jag åtminstone gjorde något försök med att klippa ner en plåtbygeln lite för att se om luftningsmellanrummet blev lite mindre (och mer lagom enligt min mening), men jag minns faktiskt inte riktigt nu hur jag gjorde, jag kan gå upp och mäta och/eller kolla lite imorgon.

30° taklutning är det här, och carisma nockpannan passar perfekt rent estetiskt.
 
Tanken att klippa av bygeln lite har slagit mig, känns som att luftspringan blir lite för stor annars, tänkte också låta nocktätningsrullen gå ut lite utanför nockpannan även om det hade varit snyggare om den inte synts alls, för att skydda lite extra
 
Montera enligt benders monterings anvisning om man ändra luftspringan kan ge sämre ventilation under taket vilket Carisma tak redan har sämre än vanliga kupig pannor.
 
Är lite nyfiken på hur era tak ser ut i dag om ni fortfarande är nöjda med valet av tak,
vi funderar nämligen på att lägga Benders Carisma.
Hur blir det i skarvarna mellan pannorna, hålls dessa rena? :)
 
E Emma_S skrev:
Är lite nyfiken på hur era tak ser ut i dag om ni fortfarande är nöjda med valet av tak,
vi funderar nämligen på att lägga Benders Carisma.
Hur blir det i skarvarna mellan pannorna, hålls dessa rena? :)
Hej, intresserad om ni valde att lägga Benders carisma? Isåfall är ni nöjda med resultatet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.