Hej!

Jag är enbart 23 år gammal, som tillsammans med min sambo kikar på bostadsrätt, så ni får ursäkta min okunskap.

Jag har lite frågor, som jag kommer skriva i en punktlista, ni får gärna svara på samtliga utav dessa om ni har någon koll, väldigt tacksam för svar! :)

Som sagt så kikar jag och min sambo lite på en bostadsrätt i prisklassen 800 000 - 1 500 000 kronor.
Jag har kikat lite på vilka bolån man kan få, samt räntor. Jag har försökt att få lite lånelöften, vilket har gått sådär.

1) Jag har räknat lite på hur mycket lån jag kan få, och som det ser ut idag så har jag en lön på 23 000 kronor (innan skatt), min sambo är egen företagare och har inte haft en taxerad inkomst under ett år (vilket tydligen krävs om vi ska ansöka tillsammans + så har hon tagit ett lån för inventarier för sitt företag, så ett lån för henne är inte ett alternativ), vad jag kan se på schablonerna som finns hos diverse banker så kan jag med min inkomst på 23 000 kronor låna i runda slängar 750 000 kronor, men om jag tjänar 24 000 kronor så kan jag låna 850 000 kronor (vilket jag tycker är konstigt för 1000kr mer i lön).

Som ni ser så är det 100 000 kronor extra, vilket gör rätt mycket, bör det vara några problem om man ordnar ett möte hos någon av de större bankerna för en ensam person med 23 000 i lön att få ett bolån på ~850 000kr?

2) Jag har kikat på olika lånelöften, och jag har gjort fyllt i 5-6 st olika formulär hos olika banker, problematiken är att jag inte visste att det görs en kreditupplysning på varje, bör detta vara någon problematik?

3) Ännu ett problem är att jag inte har kontantinsatsen, som bör hamna på 150 000 - 200 000 beroende på pris, blanco-lån är väl ett alternativ, men ändå inte.

Mina föräldrar har ett 14 år "gammalt" hus, som värderas till det dubbla gentemot vad dem gav 2000, bör detta vara de bästa alternativet?

Summan av kardemumman är väl egentligen, bör det vara några problem för mig att få ~850 000 i bolån, samt vad ni tycker är det bästa sättet att få tag på kontantinsatsen?

Väldigt mycket text, men vi är väldigt angelägna att få dessa frågor besvarade, tack så hemskt mycket!
 
Bästa sättet att få tag på kontantinsatsen är det tråkiga: spara ihop det. Under tiden hinner kanske sambon få en inkomst som kan ge möjlighet till lån för henne också?
 
  • Gilla
Hasse C
  • Laddar…
Anna_H skrev:
Bästa sättet att få tag på kontantinsatsen är det tråkiga: spara ihop det. Under tiden hinner kanske sambon få en inkomst som kan ge möjlighet till lån för henne också?
Nu låter jag tyvärr kanske som en snobb, men det kommer ta över 3 år att kunna spara ihop till ett sådant belopp för oss, och den tiden är vi tyvärr inte villiga att vänta.
 
Borgenär kanske funkar ?

Vi lånade precis 1950 000, då är sambon student, iofs hade vi 600 000 i kontantinsats, men lånet baseras enbart på min lön, så du borde kunna få låna mer tycker ja, boka tid hos banken och prata med dem, ta ett erbjudande och visa de för en annan bank, och erbjud dig att byta om de beviljar högre lån, kanske kan funka för din situation
 
buspojken skrev:
Borgenär kanske funkar ?

Vi lånade precis 1950 000, då är sambon student, iofs hade vi 600 000 i kontantinsats, men lånet baseras enbart på min lön, så du borde kunna få låna mer tycker ja, boka tid hos banken och prata med dem, ta ett erbjudande och visa de för en annan bank, och erbjud dig att byta om de beviljar högre lån, kanske kan funka för din situation
Tack för svar.

Hur tycker det låter generellt att få ett lån på 1 000 000 för min inkomst? När jag kikar på de olika bankerna och deras snabba analys så får jag ut max 750 000, tycker det låter lite lite.
 
Vi köpte för 1 910 000, lånade 1,5 av dessa.

Jag plockar ut 25 000 i månaden och sambon studerade utan inkomst när vi köpte.

Så jag tycker du borde ha goda chanser.

Nu tar jag iofs ut en del aktieutdelning, har en hel del på sparkontot och har 2 företag som går relativt bra. Är tyvärr för dåligt insatt för att begripa om detta påverkar. Sköter inte den biten själv, gillar att jobba istället :)
 
Teaterapa skrev:
Nu låter jag tyvärr kanske som en snobb, men det kommer ta över 3 år att kunna spara ihop till ett sådant belopp för oss, och den tiden är vi tyvärr inte villiga att vänta.
Inte som en snobb, mer som en ung person med lite dåligt tålamod. Vilket är som det ska vara när man är 23 ;-)
 
Att få ett lån kanske inte är det svåra men tänk på att det blir fler kostnader än bara lånet, det ska betalas avgift för bostadsrätten, el, värme, tv, bredband, amortering, ränta m.m.

Bara för att banken säger ja det går bra(klart dom säger det om det går ihop med deras kalkyl, dom tjänar ju på att låna ut pengar) men man kanske vill göra annat för pengarna än att betala räntor och amorteringar för hela lönen, så kolla upp vad det verkligen skulle kosta i månaden med ett lån på 850 (där du även lånat till kontant insatsen) och räkna med en högre ränta än idag för att se att ni klarar det om räntan skulle stiga, + avgift på bostadsrätten(kika påvad avgiften ligger på ett ungefär på det ni tänkt köpa 2a , 3a?) sen är det ju även tv, bredband, el, osv.

Man kan lätt stirra sej blind på att räntan inte är så "farlig" men sen när man börjar räkna ihop allt så blir det många tusen.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
ViG skrev:
Att få ett lån kanske inte är det svåra men tänk på att det blir fler kostnader än bara lånet, det ska betalas avgift för bostadsrätten, el, värme, tv, bredband, amortering, ränta m.m.

Bara för att banken säger ja det går bra(klart dom säger det om det går ihop med deras kalkyl, dom tjänar ju på att låna ut pengar) men man kanske vill göra annat för pengarna än att betala räntor och amorteringar för hela lönen, så kolla upp vad det verkligen skulle kosta i månaden med ett lån på 850 (där du även lånat till kontant insatsen) och räkna med en högre ränta än idag för att se att ni klarar det om räntan skulle stiga, + avgift på bostadsrätten(kika påvad avgiften ligger på ett ungefär på det ni tänkt köpa 2a , 3a?) sen är det ju även tv, bredband, el, osv.

Man kan lätt stirra sej blind på att räntan inte är så "farlig" men sen när man börjar räkna ihop allt så blir det många tusen.
Tack för svar.

Absolut, dock kommer vi inte att amortera bolånet.

Fast bostadsrätterna vi kollar på kostar 3500 i månaden ungefär, och allt som allt så lär det inte överstiga 10 000 i månaden, då plockar jag ändå ut 17 000 i månaden, samt så har vi min sambo som jag inte har räknat med, så det känns inte som att det just den biten bör bli en problematik. Vi betalar redan idag hyra, el, bredband osv för cirka 8000-9000 i månaden, och det är inga problem.
 
Det där har jag personligen lite svårt att förstå, att inte amortera lånet. Jag skulle hellre börja med något billigare, amortera lite, sedan byta upp mig när låneutrymmet ökan mha eventuell värdeökning, sparade pengar och högre lön.

Det diskuteras ju amorteringstvång bland politikerna, och man kan inte heller vara säker på att ränteläget och elpriset ligger kvar.

Plus att det är trevligt att kunna åka på semester, och kanske är det dags för er med barn eller andra ökade familjekostnader om ett par år.

Fundera också på om ni skulle klara av tex en längre tids sjukskrivning för din del. Hur många månader klarar ni er om du plötsligt får ut 12-13 000 istället för 17 000 i månaden?

Själv tycker jag det har varit oerhört skönt att amortera på lånet och se månadskostnaden sjunka år för år, som ett pensionssparande eller en löneförhöjning.
 
Anna_H skrev:
Det där har jag personligen lite svårt att förstå, att inte amortera lånet. Jag skulle hellre börja med något billigare, amortera lite, sedan byta upp mig när låneutrymmet ökan mha eventuell värdeökning, sparade pengar och högre lön.

Det diskuteras ju amorteringstvång bland politikerna, och man kan inte heller vara säker på att ränteläget och elpriset ligger kvar.

Plus att det är trevligt att kunna åka på semester, och kanske är det dags för er med barn eller andra ökade familjekostnader om ett par år.

Fundera också på om ni skulle klara av tex en längre tids sjukskrivning för din del. Hur många månader klarar ni er om du plötsligt får ut 12-13 000 istället för 17 000 i månaden?

Själv tycker jag det har varit oerhört skönt att amortera på lånet och se månadskostnaden sjunka år för år, som ett pensionssparande eller en löneförhöjning.
Förstår dig definitivt, men då handlar det väl egentligen om min och sambons felprioriteringar. Ska man bo relativt fint och leva bra, eller ska man amortera? Känns ju inte som att de med min lön finns utrymme för amortering, om jag nu inte vill leva på nudlar resten av månaden :)

Men detta är ju egentligen en helt annan fråga :)

Sitter här och kikar på de olika kalkylerna för bolån, och jag blir inte klok på bankerna, får inte ett lån över 750 000 med min lön :( får bli att traska till bankerna på måndag.

Det är första problematiken, sen får man kika lite på privatlån, kanske ska ta lånet hos KonsumentKredit på 50 000 kronor under 10 år på 21,95 % ränta som jag fick hos Lendo, känns som en bra deal :D
 
Vad är alternativet?
Om det är att bo i hyresrätt för 3500kr eller bo i brf och betala samma kostnad eller mindre så skulle jag definitivt välja det senare, förhoppningsvis har du en värdeökning.
Det är bättre att hyra av banken än av hyresvärd.
men du bör ha någon form av amortering även om den är låg.


Satsa på att komma in på bostadsmarknaden så tidigt som möjligt.
 
Dom kommer se till helheten i din ekonomi, att ni ska vara 2personer på en inkomst där en står på lånet kommer dom inte se på med blida ögon.

Jag satt i samma sits när jag köpte mitt boende, 2pers 1barn och bara en inkomst!

Så med din lön och utan att ha kontantinsats så tror jag 750 000kr är en utopi tyvärr fast det beror lite på avgift och andra lån också!
Sen att du är ung gör inte saken bättre tyvärr.

Jag fick lov att byta bank när jag köpte mitt hus och när jag tog lånelöfte så beviljade dom Max 550 000kr
Då hade jag blancolån på ca 75 000kr
Och en kontantinsats på 75 000kr
Med en lön på ca 27 000kr i månaden.

Då tog vi bort sambon och barnet ur beräkningarna helt och hållet.

Så jag tror det kan bli väldigt tufft för er
 
Banken tar hänsyn till om det finns andra lån. Bil,båt

Ni hade inget sparande?
 
Anna_H skrev:
Inte som en snobb, mer som en ung person med lite dåligt tålamod. Vilket är som det ska vara när man är 23 ;-)
Vill du utveckla detta lite mer. Ditt inlägg är ganska obegripligt:thumbdown:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.