Hej på er,
Vi har sökt bygglov hos kommunen för att bland annat bygga på en befintlig låg
mur till en höjd av 2,20 m. Att vi vill ha den hög beror primärt på att vi vill ha fullt insynsskydd
från gång- och cykelbanan som är precis utanför, och sekundärt att vi vill skärma av tomten från bullret från gatan utanför.

Kommunen har kommit tillbaka med ett första utlåtande, och meddelar att muren får vara max 1,20 meter hög ("hur skulle staden se ut om det var höga murar överallt?"). 1,20 lär ju knappast göra någon skillnad vad gäller insyn och buller. Jag frågade dock arkitekten på Stadsbyggnadsförvaltningen vad som gäller omkring växtlighet, och fick svaret att höjd och täthet på växtlighet vid tomtgräns är inget som de lägger sig i, så länge det inte inverkar menligt på trafiksäkerheten.

Så, vår väg framåt verkar vara att ordna en mur av växtlighet istället för av Lecablock.
Frågan är bara vad vi skall ha för slags växter? Vi har idag två höga tujor, och ett sätt vore ju att köpa en flock likadana och plantera intill, fast det skulle kanske se lite tråkigt ut...
Om man nu inte ska ha tujor, vad skall man ha istället? Rekommendationer mottages tacksamt!
Det ska vara täta växter som ger insynsskydd året om.

Tackar på förhand!
 
Har samma frågeställning och har kommit fram till samma slutsats. Men urvalet av vintergröna buskar är klent. Thujor är vad jag kom fram till. Finns många trådar här på forumet om var man skall köpa dom ifrån. Skall bli intressant att se om det dyker upp andra alternativ i tråden.
 
En välklippt häck av Tuja eller idegran kan vara nog så vacker.
 
Idegran går bort om man vill ha häck inom 20 år.
 
MathiasS skrev:
Idegran går bort om man vill ha häck inom 20 år.
Beror väl på hur tätt man sätter plantorna och hur hög man vill ha den. Ca 20-30 cm per år verkar den kunna växa.
 
20-30cm per är är fantasisiffror som jag ser det. Jag planterade några meter taxus media hillii (?) och den växte snarare 2-3 centimeter per år. Grävde upp och sålde plantorna utan förlust (dom hade ju blivit lite större under dessa år) och idag när jag åker förbi dom är dom fortfarande pyttesmå.

Pontstone ville ha insynsskydd och då måste ju häcken vara hög.
 
Såg framför mig en 120cm bred fin mur med jord i mitten och vintergrön häck planterad. Skulle kunna bli grymt snyggt, du får snabbt upp total höjd på ca 2m.

Dock krävs det en hel del arbete och eller pengar beroende på hur lång den ska vara.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Mur med häck som sir_erken skriver. De första åren kompletterad med staket/ribbor som stoppar insyn när häcken växer till sig. Eftersom du bor i Skåne är urvalet av växter stort, vintergrön Liguster kanske?
 
MathiasS skrev:
20-30cm per är är fantasisiffror som jag ser det. Jag planterade några meter taxus media hillii (?) och den växte snarare 2-3 centimeter per år.
Fel jord/dålig jordmån? Vi hade en ensam sådan buske, den rök efter två år eftersom den växte så förtvivlat och täckte för grannens badrumsfönster. Synd, för den var vacker, men den stod lite dumt.
 
Näe, urgrävt och återfyllt enligt intruktion. Idegranen media hili är ökänd för att växa långsamt.
 
MathiasS skrev:
Näe, urgrävt och återfyllt enligt intruktion. Idegranen media hili är ökänd för att växa långsamt.
Då står det fel på alla ställen jag googlade upp då ;-)
 
Inte min hemmaplan detta, men idegran finns ju i många varianter och den som är lämplig som häckväxt och överlever på våra breddgrader växer plågsamt sakta.
 
MathiasS skrev:
Inte min hemmaplan detta, men idegran finns ju i många varianter och den som är lämplig som häckväxt och överlever på våra breddgrader växer plågsamt sakta.
Jag bor i växtzon 2, det är kanske det som är tricket!
 
Kommunen brukar inte ha något emot stängsel, typ Gunnebostängsel. Mitt förslag. Gunnebostängsel med någon vintergrön klätterväxt. I Skåne funkar murgröna. Det växer hyfsat snabbt också och blir en "häck" som inte tar så mycket plats.
 
Byggde plank i våras, fick bygglov från kommunen på 150 med en överliggare på 180, insidan kläddes med armeringsnät och på det klättrar det nu murgröna, inte hundra tätt än men om ett eller två år har vi ett heltäckande plank på 190-200!
Gillar inte tuja alls, men smaken är ju olika!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.