S
Lostmoose skrev:
Den är lite konstigare nu alltså? :D

Nä, men utveckla gärna lite, det här luktar intressant!
samma som med din mobil. blir bättre versioner.
stor vetenskap det där med betong.
 
SBH skrev:
samma som med din mobil. blir bättre versioner.
stor vetenskap det där med betong.
Så jättestor vetenskap är det inte och din tro att det skulle skilja på betong från år 2000 och nu är nog lite överdriven.
Men förklara gärna för det skulle vara intressant att veta vad som har förändrats de senaste 15 åren :)
 
Mikael_L
The_Nyll skrev:
jo mot nersmutsning kan man väl lägga en stor pressening över som skydd eller nåt kanske?
Var bara en tanke om det fanns risk att den blir förstörd om det av sina anledningar dröjer för länge. Men min avsikter är väl bygga så fort som möjligt men ändå. =)

edit
luftporbildare i betongen, använder dem sånt vid t.ex om man ska göra kalla garage, är ju inte så varmt där direkt?
Det är inte alls fel, farligt eller svårt att låta en gjuten platta stå ett tag eller några år innan man fortsätter bygget.

Men som sagt så är det några åtgärder du gärna bör fundera på.
1. Frostsprängning.
Det är långt ifrån säkert att en platta med standardbetong fryser sönder, men en viss liten risk finns.
Vill du eliminera risken så kan du låta blanda i luftporbildare i betongen eller se till att plattan blir något lite torr och framförallt skyddar den från att fuktas upp då temperaturen håller på och svänger mellan plus och minus.
Golvvärmeslangen fryser också sönder om den har vatten i sig. Lösning - fyll med 50% glykol, eller spritbaserat frostskyddsmedel.

2. Nedsmutsning.
Detta är ju på sätt och vis inget problem, eller ska vi kalla det "ett sekundärt problem". Dvs plattan i sig tar ingen större skada, men hur kul är det att lägga golv inne i ett bostadshus på en betongplatta som varierar i färger som värsta världskartan, gråa, bruna och gröna fläckar och smuts, som man knappt vill veta vad det är.
Nä, jag skulle vilja skydda min egen platta från sånt.

3. UV-ljus och ev mekaniska skador.
Alla installationer som sticker upp är potentiellt känsliga för UV.
Lösning, täck allt så det är skyddat mot UV, samt att t.ex. ev. barn som leker osv inte kan skada saker och ting (eller skada sig själva med för den delen).


Som du märker så ramlar det ner till två eller tre åtgärder.
Täck över plattan med t.ex. billiga lättviktspresseningar. Gärna med någon liten konstruktion som ser till att vatten rinner av, inte samlas i pölar mitt på.
Fyll ev golvvärmeslang med frysskydd.
Och blanda ev i luftporbildare.
 
Köpte ett trähus från 58 förra året, där det ingick en fastighet med ett garage på 180 kvm med samma byggår.
Bägge byggnaderna är troligtvis byggda av samma person som bodde där, och nyligen upptäckte jag att det även är en betongplatta under en liten byggnad på tomten (två tegelväggar och en staketvägg upp till brösthöjd, öppet på ena sidan, plasttak) där dom har odlat blommor i krukor.
Den ligger några centimeter under jorden och ser riktigt fin ut.
Nu vet jag inte om just den plattan är från 58, men den är gammal och har som sagt varit frusen och nergrävd i många år, utan att ha tagit synlig skada.
 
Jag jobbar innom Betongindustrin så kan en hel del om detta, Det finns 1000 Tals betongprodukter/sorter för diverse gjutningar och det är stor skillnad på betong idag och för 25 år sedan, Då fanns i princip bara trög/lätt betong , inte alls som dagens produkter som man kan få väldigt blöta igenom att tillsätta diverse flyt (karboyxerlateterflyt är det vanliga), finns till&med Vibbreringsfri betong idag som inte behöver vibbreras för att få ut luften, och det allra senaste är nano betong (så tät att smuts inte kan fastna på ytorna utan rengör sig själva (bra till fasader). och betong med fiberoptik (du kan få ljusigenomsläpp igenom betongväggar) kostar dock saaaaatan.http://static.feber.se/article_images/51/50/5150_1280.jpg Finns huuuur mkt som helst om betong, finns dem som doktorerar på det i 5år :)

Nu till din fråga. Du kan ha plattan stå öppen om du blandar i luftporbildare (Det blir små små luftbublor i betongen som gör att när det kommer vatten på plattan som sedan fryser så kan isen expandera i dessa små utrymmen utan att frostspränga betongen. Någon skrev att plattan blir som en svamp men det stämmer inte om du inte blandar egen "bondbetong" , Har du ett Vct tal på betongen på 0,60 (uppnås med en c28/35) eller mindre är betongen vattentät och det är bara ytan som blir blöt om det regnar. (skulle vara jobbigt med alla dammar som finns annars om de var otäta ;)

Tittar du på betongen i en gamal lada så är betongen oftast fuktig (otät egenblandad betong) och då suger den upp fukten underifrån, sker inte med dagens betong.

Så kör på du med att gjuta i år med lufttillsatt betong och låta plattan torka då uttorkningstiden på en sådan betong är ca 5-6 månader, något som glöms bort idag med dagens snabba modulsystem (finns måååånga skräckexempel med gjutningar på fredagen för att huset kommer på lördagen och på söndagen är det tätt... hu för att bo i dessa hus!

Jag själv gjorde på samma sätt som du tänkt när jag byggde mitt hus, plattan stod i närmare 1 år innan jag började uppföra stommen. tänkt dock på att täcka alla slangar/rör för uv ljuset, plattan i sig täckte jag inte utan räckte att sopa av den innan vi började, fick inga missfärgningar. Ha dock golvvärmeslangarna tomma eller fulla med luft, annars blir det jobbigt

Lycka till!
 
Redigerat:
  • Gilla
l2obban och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ja just det.
Som ett tillägg till mitt långa inlägg.
Betongplattan är klart basisk, särskilt som nygjuten, och det är ingen miljö som nästan något mikrobakteriellt gillar. Så även om jag tycker att man kan försöka skydda plattan mot nedsmutsning så är det inte alls jätteilla att ha det oskyddat.
Det går inte på något vis att jämföra med t.ex. oskyddat trä.
 
S
oceanis skrev:
Så jättestor vetenskap är det inte och din tro att det skulle skilja på betong från år 2000 och nu är nog lite överdriven.
Men förklara gärna för det skulle vara intressant att veta vad som har förändrats de senaste 15 åren :)
vad tycker du efter att ha läst fireboolts inläggg?
 
SBH skrev:
skillnad på dagens betong och den för 15år sen
SBH skrev:
samma som med din mobil. blir bättre versioner.
stor vetenskap det där med betong.
SBH skrev:
vad tycker du efter att ha läst fireboolts inläggg?
Ja vad tycker jag nu........???

Jo jag tycker faktiskt samma sak som innan, dvs att en vanlig konstruktionsbetong som möjligen kallades K300 eller K30 i byggbeskrivningar i början av 2000-talet bara kallas C25/30 idag. Annars är det ingen skillnad på den betongen som är en vanlig betong för normalt byggande.

Att man kan få 18 olika exponeringsklasser, olika hållfasthetsklasser, olika flyt, accelaratorer, retardatorer, luftporbildare etc etc det kunde man för 15 år sedan också. SKB började man använda på 90-talet och beroende på VC-talet kunde man styra hållfastheten men också sprickbenägenheten.

Att det finns massor av recept och betongvariationer beror ju bla på att man kan mixa alla de olika ingredienserna olika samt att varje betongstation har sina unika recept för samma kvalitetsklass beroende på bla cement och ballastens kvalitet, det är inte unikt.

Att forskningen hela tiden går framåt är lika naturligt som all annan forskning men man fokuserar nog mer på högre hållfasthet för att kunna göra slankare konstruktioner och på att höja produktiviteten i bygget detta oftast genom tillsatser och mindre på själva grundbetongen.

En enkel platta på mark har en ganska enkel betong typ C25/30 eller kanske C28/35 och den var nog ganska lik den som levererades som K300 eller K350 för 15 år sedan.

Du kan jämföra detta med enkla konstruktionsstål typ SS1312 (S235JR) som är vanligt i vanliga balkar och som finns lite överallt. Det har sett ut så i evigheter men samtidigt utvecklar man andra stål för att kunna göra andra mer avancerade konstruktioner där man kräver högre hållfasthet i materialet. Dvs i enkla konstruktioner ser det likadant ut idag som för 50 år sedan medan man i nya mer avancerade konstruktioner hittar nya vägar.

Så slutsats, min uppfattning är den samma som innan "fireboolts" inlägg, enkla betongkvaliteter är lika idag som år 2000.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
fireboolt skrev:
Någon skrev att plattan blir som en svamp men det stämmer inte om du inte blandar egen "bondbetong" , Har du ett Vct tal på betongen på 0,60 (uppnås med en c28/35) eller mindre är betongen vattentät och det är bara ytan som blir blöt om det regnar. (skulle vara jobbigt med alla dammar som finns annars om de var otäta ;)

Tittar du på betongen i en gamal lada så är betongen oftast fuktig (otät egenblandad betong) och då suger den upp fukten underifrån, sker inte med dagens betong.
Detta betyder att det är bortkastat att lägga ett kapillärbrytande skikt under en platta. Eller missförstår jag?
(Jag skulle inte våga låta bli det i alla fall utan detta är bara för diskussionen).
 
Drömhus2012 skrev:
Detta betyder att det är bortkastat att lägga ett kapillärbrytande skikt under en platta. Eller missförstår jag?
(Jag skulle inte våga låta bli det i alla fall utan detta är bara för diskussionen).
Jag är ingen expert, men det är ju skillnad på att vara kapillärbrytande och att vara tät. Även om plattan är ganska tät så blir den rimligtvis fuktig i sin helhet om underkant står i vatten.
Du ska absolut ställa din platta i singel eller på isodrän eller dylikt.
 
S
oceanis skrev:
Ja vad tycker jag nu........???

Jo jag tycker faktiskt samma sak som innan, dvs att en vanlig konstruktionsbetong som möjligen kallades K300 eller K30 i byggbeskrivningar i början av 2000-talet bara kallas C25/30 idag. Annars är det ingen skillnad på den betongen som är en vanlig betong för normalt byggande.

Att man kan få 18 olika exponeringsklasser, olika hållfasthetsklasser, olika flyt, accelaratorer, retardatorer, luftporbildare etc etc det kunde man för 15 år sedan också. SKB började man använda på 90-talet och beroende på VC-talet kunde man styra hållfastheten men också sprickbenägenheten.

Att det finns massor av recept och betongvariationer beror ju bla på att man kan mixa alla de olika ingredienserna olika samt att varje betongstation har sina unika recept för samma kvalitetsklass beroende på bla cement och ballastens kvalitet, det är inte unikt.

Att forskningen hela tiden går framåt är lika naturligt som all annan forskning men man fokuserar nog mer på högre hållfasthet för att kunna göra slankare konstruktioner och på att höja produktiviteten i bygget detta oftast genom tillsatser och mindre på själva grundbetongen.

En enkel platta på mark har en ganska enkel betong typ C25/30 eller kanske C28/35 och den var nog ganska lik den som levererades som K300 eller K350 för 15 år sedan.

Du kan jämföra detta med enkla konstruktionsstål typ SS1312 (S235JR) som är vanligt i vanliga balkar och som finns lite överallt. Det har sett ut så i evigheter men samtidigt utvecklar man andra stål för att kunna göra andra mer avancerade konstruktioner där man kräver högre hållfasthet i materialet. Dvs i enkla konstruktioner ser det likadant ut idag som för 50 år sedan medan man i nya mer avancerade konstruktioner hittar nya vägar.

Så slutsats, min uppfattning är den samma som innan "fireboolts" inlägg, enkla betongkvaliteter är lika idag som år 2000.
ingen ide att få dig i andra tankar. du får leva i din lilla värld
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.