Hej. Jag har länge gått i funderingar på att köpa en Indego. (Teknikfreak sm man är). För visst lockar det med en robot som inte irrar runt planlöst o klipper. Men förra året var det ju ganska mycket problem med Boschroboten. Finns det ngn. Här som har köpt en Indego i år och kan bekräfta att den verkligen fungerar som man önskar att den ska göra? Skaffar man en robot så är det ju just för att man vill lägga mindre tid på gräsklippning, och då kunna lita på att den verkligen gör sitt jobb utan krångel med reparationer och uppdateringar. Och kan man lita på att all maskiner man köper nu uppdaterade enl. sista specen.
 
Köpte en Indego från Jula nu i juni till min far och den har klippt i tre dagar. Trädgården är uppdelad i två ca 450 m2 stora ytor. Förra året hade han en Biltema-klippare som han flyttade mellan gräsytorna. Tyvärr slutade klipparen att fungera men trots att kvittot inte fanns kvar tog Biltema tillbaka klipparen. Nu har vi gjort en övergång mellan gräsytorna så endast en basstation behövs och jag måste säga att jag är imponerad av Indegon. Den klipper de ytor den inte innan klippt. Far har inte något schema inställt utan kör klipparen endast då han är hemma. Ett tryck på panelens "Klipp nu" och klipparen letar upp var den var senast och börjar klippa. Då och då går klipparen med avstäng klippning och då står det antingen "Karterar område" eller "Bestämmer område" i displayen. Än så länge känns klipparen som en kvalitetsprodukt med sitt områdesstyrda klippsystem. Det har dock hänt vid några tillfällen att klipparen hängt upp sig på kantstenar som omgärdar delar av gräsytorna. Där är dock gränskabeln lagd efter Biltemas klippare som angav 30 cm till hinder. Bosch vill ha 35 cm.
 
Sigge s skrev:
Hej. Jag har länge gått i funderingar på att köpa en Indego. (Teknikfreak sm man är). För visst lockar det med en robot som inte irrar runt planlöst o klipper. Men förra året var det ju ganska mycket problem med Boschroboten. Finns det ngn. Här som har köpt en Indego i år och kan bekräfta att den verkligen fungerar som man önskar att den ska göra? Skaffar man en robot så är det ju just för att man vill lägga mindre tid på gräsklippning, och då kunna lita på att den verkligen gör sitt jobb utan krångel med reparationer och uppdateringar. Och kan man lita på att all maskiner man köper nu uppdaterade enl. sista specen.
Hej, jag bytade i år till en Indego efter att ha haft en Landroid innan, den fungerar bra och klipper enligt mig väldigt bra med få problem, kolla så att du får en som är tillverkad i år så har den senaster mjukvaran 5.9
 
Var på Bauhaus i Örebro i dag och gick då förbi avdelningen med robotgräsklippare. Där stod en Indego och den var tillverkad 2013 så trots att man får med en grästrimmer värd nästan 1400 kr tror jag inte Indego från 2013 blir ett problemfritt köp.
 
Min 2013 / 75db med 5.8 fungerer helt problemfritt, men de nya 2014 ``silver`` har jo den nya 5.9 mjukvaran och i upphenget av klippmotoren er det satt inn et vibrasjonsdempende materiale som skal forhindre resonans når klippemotoren varvar upp i tjukt gress.

Sigge --- Følg tråden tilbake noen sider så finner du beskrivelse på hvordan du kan se hvad esken inneholder och er du teknikfrik er Indegoen det eneste alternativet ;)

Bauhaus web -- Bosch Indego 1000 Silver m/ kantklippare http://www.bauhaus.se/robotgrasklip...sch.html?nosto=nosto-categorypage-left-column
 
Redigerat:
Tack för kommentarer. Roligt med positiva inlägg. Det verkar ju som att de har kommit till rätta med problemen. Det här är ju en otroligt stor tråd, så jag har naturligtvis inte läst allt, men om jag har uppfattat rätt, så har det inte varit ngr allvarliga mekaniska fel, tänker på motorer o dyl. Eller är det ngt. som jag har missat?
 
Sigge s skrev:
Tack för kommentarer. Roligt med positiva inlägg. Det verkar ju som att de har kommit till rätta med problemen. Det här är ju en otroligt stor tråd, så jag har naturligtvis inte läst allt, men om jag har uppfattat rätt, så har det inte varit ngr allvarliga mekaniska fel, tänker på motorer o dyl. Eller är det ngt. som jag har missat?
Tråden er blitt alt før lång, den omhandler alla versjoner av Indego roboterna och mjukvaran.

Det har vel inte varit nogra problem med motorer eller gir. Det har varit hjul som har hatt løs hjulbolt. Noen klager over støy fra hjulmotorer.

Det som er endret er knivtallrik, uppheng av klippermotor och ytterskal. framre hjuluppheng och laddstasjonen. Kosmetisk har Bosch endret farger på div komponenter.
 
Redigerat:
Eriksgatan
Fel!
Indego 10 med silverfärgade sidor fanns redan 2012, såldes under hela 2013 av bl a Bauhaus samt alla i Tyskland var med silversidor så du skall inte gå på färgen utan på vad som står på etiketten på kartongen!
 
  • Gilla
rcjofo
  • Laddar…
Var inne hos Hornbach idag. Tänkte höra lite om indego och om de hade uppdaterade i lager. De har prisgaranti så de ska ju matcha Julas pris. Har läst mycket i den här tråden och frågar om han kunde vara ärlig kring den. Han sa att de sålde massor förra året men att också många strulade. I år har de inte sålt många och tyvärr har det kommit tillbaka några i år också. Han sa att det inte är mjukvara utan grejer som gått sönder som är vanligaste orsaken till retur idag. Han sa att han inte ville rekommendera indego men sa att Gardena däremot håller vad de lovar. Inga returer på deras maskiner.
Tråkigt när man gärna vill ha bosch unika klippsystem.
 
Hm, ja vad ska man tro? 2013. - många sålda, många i retur. 2014 - få sålda , några i retur. Det vore intressant o veta hur många som egentligen är sålda. Läser man inläggen här så kan man väl dra slutsatsen att det mest är de med problem som skriver. Finns det ngn här med insyn i försäljningsstatistik?
 
Sigge s skrev:
Hm, ja vad ska man tro? 2013. - många sålda, många i retur. 2014 - få sålda , några i retur. Det vore intressant o veta hur många som egentligen är sålda. Läser man inläggen här så kan man väl dra slutsatsen att det mest är de med problem som skriver. Finns det ngn här med insyn i försäljningsstatistik?
Japp, instämmer. Vore intressant att få veta hur många som är sålda samt hur många som gått i retur/hävt köpet
 
Tror nån att Bosch skulle berätta det? Eller något företag som håller på med försäljning?
 
Hornbach är ett litet underlag men ändå en indikation på andelen. Kanske värt att ställa frågan i några fler butiker. Gissar ändå att Hornbach är en bra indikation på hur det ser ut. Tyvärr... Säljaren ansåg att bosch släppt maskinen för tidigt. Jag köper nog annat märke eller avvaktar till nästa år trots det låga priset hos Jula. Vore ju lika intressant att förstå om bosch är på G med ny modell eller en uppgradering för att råda bot på problemen.
 
di99pejo skrev:
Hornbach är ett litet underlag men ändå en indikation på andelen. Kanske värt att ställa frågan i några fler butiker. Gissar ändå att Hornbach är en bra indikation på hur det ser ut. Tyvärr... Säljaren ansåg att bosch släppt maskinen för tidigt. Jag köper nog annat märke eller avvaktar till nästa år trots det låga priset hos Jula. Vore ju lika intressant att förstå om bosch är på G med ny modell eller en uppgradering för att råda bot på problemen.
Är nog ett bra beslut att avvakta. Och , Mean Mike, jag hade ingen förhoppning att ngn officiell representant för Bosch skulle uttala sig, utan mer att ngn hade "hört" ngn siffra.
 
Nu har min fars Indego klippt två gräsmattor som är förbundna med en transportgång. Efter lite justeringar av begränsningskabeln går klipparen perfekt. Den har klippt de två gräsmattorna på ett imponerade sätt och lämnat några få små oklippta ytor. Möjligen går den ut och klipper även dessa. Min bror som var skeptisk till min fars köp p.g.a. alla negativa omdömen ska även han nu köpa en Indego. Hade jag en större gräsmatta än mina knappa 200 m2 så hade jag också köpt en Indego. Nu får jag se hur Worx fungerar med den smala transportgången. Levereras från Classe i början på augusti.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.