Står i färd med att lägga elvärme och därefter flytspackla, men börjar få lite "second thoughts" om fallet och tjockleken på spacklet.

Enligt flytspacklets anvisningar ska det vara minst 15mm om man spacklar in elkabeln och så långt är det inga problem.

Mitt badrum är tre meter och golvbrunnen ligger ca 60 cm från en av väggarna. Således 2,40 meter som det ska byggas fall på. Med 1 cm per meter så innebär det 24 mm spackel utöver de 15 för elvärmen som är minsta nivån över golvbrunnen. 24+15 = 39mm över elvärmen vilket känns mycket!

Med tanke på vilka problem även hantverkare har med fall och med tanke på tjockleken; ska jag slaviskt följa BKR eller???
 
Varför ha sånt fall över hela golvet??
Avgränsa duschdelen å gör fallet där. Resten av golvet nästintill plant :)
Bara lite fall ifrån väggarna så du slipper ev stående vatten där.
 
En av poängerna med att ha golvvärme är just att man inte behöver ha fall över hela golvet. Skulle man råka skvätta lite utanför duschen avdunstar det ganska snabbt.
 
Jo, men bygga fall handlar väl inte att ta hand om småskvättar från dusch och handfat utan som en extra säkerhet om det uppkommer en vattenläcka eller översvämmning och att vattnet då leds mot golvbrunnen.

Frågan är hur ett försäkringsbolag skulle agera om man bygger utan fall (som jag förstår det så är fallbyggnad obligatorsik enligt BKR!?)
 
Hej!

Mitt duschrum är 3.5m , 12mm spackel närmast golvbrunnen och ungefär 50mm
som tjockast , skall du ha ett godkänt fall så hamnar du där.

mvh/s
 
sae skrev:
Hej!

Mitt duschrum är 3.5m ,  12mm spackel närmast golvbrunnen och ungefär 50mm
som tjockast , skall du ha ett godkänt fall så hamnar du där.

mvh/s
Ja, men har du golvvärme, och isåfall hur ligger den i förhållande till golvytan. Om du har 50mm och golvvärme, hur är effekten?
 
Gör som föreslagits, limma golvgips i rummet men spara en ruta vid duschen, flytspackla till ett fall, limma dit värmekabeln och sen flytspackla in alltsammans igen.

På tal om speciallösningar kan du också höja sockeln på dörren, säg en tum, och sedan dra upp tätskiktet på denna kant. Om röret skulle springa läck har du då en sarg som håller ihop de eventuella vattenmassorna på väg mot brunnen.

 
Ja, men har du golvvärme, och isåfall hur ligger den i förhållande till golvytan. Om du har 50mm och golvvärme, hur är effekten?

Hej!
Jag har 35m (350w)  Ardex 4mm elgolvkabel .
Spacklingen är gjord av cert. plattsättare , 10 säckar Uniplan ,
golvbrunnen ligger i änden på rummet 35cm från väggen .

vet ej hur golvvärmen kommer att funka , nyligen spacklat så
det dröjer en månad innan jag kan testa .

mvh/s
 
kelju skrev:
Om du har 50mm och golvvärme, hur är effekten?
Har inga egna kunskaper om golvvärme, man har läst och frågat runt lite. Så ta inte detta som en absolut sanning, men av vad jag har kunnat få fram så gör det inget om golvvärmen ligger djupt ner i betong. Snarare är det en fördel. Det talas om ett minsta djup, men inte om ett största. Fördelen med att lägga den djupt är bättre värmefördelning i golvet samt jämnare värme. Nackdelen skulle kunna vara ett något långsammare system. Om man planerar att lägga den djupt så rekommenderas dock normalt en lite tjockare kabel med mer effekt per meter, som istället läggs glesare så att effekten per m2 blir samma. Om det spelar någon roll att kabeln ligger olika djupt vet jag inte.

Tror att jag sett en självreglerande kabel som ser till att kabeln håller jämn temp, dvs ökar värmen på ett ställe lokalt, t.ex. under en matta eller liknande så minskar kabeln sin värme där. Kanske kan vara något om den ligger olika djupt?

Har själv ett avlångt badrum och löste detta genom att gjuta plattan med fall så att flytspacklet är lika tjockt över allt.

Tompa
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.