Jag tänkte skaffa en laser för inomhusbruk som kan användas till de flesta arbetsuppgifter. Budgeten är stram och 1700 kr som denna kostar är så långt som jag är beredd att gå.

Frågan är det någon som kan rekommendera den eller avråda mig från att köpa den?
http://www.jula.se/kors-linje-fempunktslaser-160210

Första saken som den skall användas till är att ge mig lite assistans vid tapetsering, sedan skall innertak sättas på andra våningen och golv läggas i hela huset. Den verkar ha det mesta, frågan är ifall man skall välja en med mindre möjligheter med mer precision?

Inköp är planerad till i morgon så snabba svar uppskattas! :)
 
Nya gll 3-50 ser ju i te så dum ut heller, för en 5hundring extra.
 
MathiasS skrev:
Nya gll 3-50 ser ju i te så dum ut heller, för en 5hundring extra.
Men det är bara kryss, det är väl först 3-80 som har samma funktioner. Men det kanske är viktigare med mer exakt kryss än punkt delen.
 
Fel av mig tittade på 2-50. Det är kryss plus lod på 3-50.
 
Noggrannhet: vågrät och lodrät linje 0,3 mm/m, uppåtgående punkt 0,4 mm/m, nedåtgående punkt 0,6 mm/m, vågräta punkter 0,4 mm/m. Självnivelleringsintervall: 4°±1°. Räckvidd: punkter 30 m, linjer 10 m (25 m med mottagare)

Enligt teknisk spec skall Meec vara bra, men stämmer inte den med verkligheten?

Jag kommer använda den sparsamt och inte professionellt, är det ändå så att Bosch är så mycket bättre. Det är ju inte bara en sak som man skall lägga pengar på just nu.
 
En Meec produkt har inget kvalitetsrykte och har inget att förlora på att vara helt värdelös.
Om man läser i andra trådar här och utifrån egna erfarenheter så köper man en Meec för ett engångsjobb där precision och hållbarhet på maskinen inte spelar någon roll.
En laser som man kan lita på har man stor nytta av, köp hellre en enklare modell av ett känt märke är mitt råd.
 
  • Gilla
hantverkare1
  • Laddar…
Jaha... misstänkte det, hade hoppats på att det inte var så.

Men om man skall hålla sig i prisnivå.
Är Bosch PLL 360 ett alternativ?

Eller skall jag bara bita ihop och vänta med inköp tills man kan hosta upp någon tusenlapp till?
 
Leica om GLL är för dyrt.
 
Men var det skall vara petigt ;-)

Ok, skulle vilja köpa idag för att kunna utnyttja den vid tapetsering. Jag vet, dålig planering.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=806483
Är denna Leica bra, eller skall jag helt enkelt vänta och beställa en Bosch GLL 3-50?
 
Mitt råd är bara att hålla dig undan okända märken, jag är säker på att en Bosch PLL360 eller PCL20 kommer fungera alldeles utmärkt för dig.
Leican är säkert väldigt bra men onödigt dyr tycker jag
Det jag har saknat på min korslaser är lodlinje och taklinjer, precisionen på min B&D har jag aldrig upplevt som ett problem.
 
  • Gilla
PAF
  • Laddar…
Leican har fått bra omdömen här på forumet....men jag tror som Peter2400 att en PCL20 skulle funka utmärkt till det du tänker företa dig...
 
  • Gilla
PAF
  • Laddar…
Jag tackar för allt engagemang!

Det lutar åt att använda snörslåt som linje och lod instrument...

Skulle antagligen fungera utmärkt med de enklare Bosch men blir sugen på att lägga till lite och köpa GLL 3-50 eller tom GLL 3-80. Köper jag den enklare nu kommer jag inte att kunna motivera en till laser. Skall bygga ett garage i lösvirke senare så det känns inte dumt med lite högre nivå.
 
Hur som helst så slipper jag sura över att köpt en skit Meec om den nu skulle visat sig vara kass. :p
 
PAF skrev:
Skulle antagligen fungera utmärkt med de enklare Bosch men blir sugen på att lägga till lite och köpa GLL 3-50 eller tom GLL 3-80. Köper jag den enklare nu kommer jag inte att kunna motivera en till laser..
(y)

PAF skrev:
Hur som helst så slipper jag sura över att köpt en skit Meec om den nu skulle visat sig vara kass. :p
Ännu en gång har forumet räddat världen från dåliga affärer.... ;) ;) ;)
 
  • Gilla
PAF
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.