Ja. Rakt innan stormen kom tills Hagfors så fick jag upp min mast. Det var nog i sista liten för att få upp en lastbil med kran på också. Annars så kommer den inte upp backarna. :) Men det gick bra denna gången i alla fall.
Fick upp den och festat vajrarna på runt en timme, så det gick rätt så bra. Saknade dog ett par vajrar under natten när det blåste som mest 14,3 m/s, men den står fortfarande, och nu har jag fått festat alla vajrar. Kommer ändå att byta ut dom med lite kraftigare vajrar nästa gång jag kommer dit upp, men som det är nu så står den i alla fall rätt bra. 2 st 24 volts 400 watts och 1 st 12 volts 400 watts generatorer..
182.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så blir det en liten jobb med att koppla in förtur ström från batterier / dumpload till acc tank, och sådana saker. :)
Som jag säkert har sagt tidigare,
Fortsättning följer. ;)
 
  • Gilla
namor
  • Laddar…
Fortsätter fixa lite väggar inne när jag inser att jag har ett lite kabel kaos som det är lite krångligt med just nu.
När man är på stugan så är det ju alltid något som saknas också, speciellt när man bankar hammaren rakt in i ett flexrör som spricker upp, och saknar nya. Även om dom kablarna inte är i användning så vill man ju ha dom i ett rör. (Dom går till spisen som jag har bytt ut till Gas.)
Men man tycker ju man hör Arga snickaren i bakhuvudet när man ser alla lösa kablar, inga skydd på skåpet.. Men det är INGA BARN HÄR.. :)
Är det någon som grillas här så är det korven på grillen eller mig, och då är det mitt fel i alla fall.
183.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

184.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men det är ju fortfarande med sorg att jag inte isolerade mer ute, så jag slapp dölja dom här väggarna inne..
Men fler tjocka vp-rör eller flex rör, så jag kan dra videokabel och ström till övervakningen, och en hög med andra extra rör skulle nog vara bra att lägga in så gött det går.
 
Åh, kom just på att jag inte varit inne på Forumet på länge. Och var hamnar först? Alldeles riktigt på Raptor50´s byggbilder. Såg det där rått-käka-isoleringen....men det blev fint å insidan åxå- det viktigaset för framtidens boende och bekvämlighet på ålderdomen är en bra isolerad stuga där du kan ta det lungt på gamla dar å spara Kilowatt med eget vindkraftverk ;)

Ha det bra till vi ses....framåt våren-sommaren/ ByggBert
 
Så var kabel kaoset täckt till lite bättre. :)
Har fått på lite mer panel på väggen efter att jag isolerade lite mer också.
Saknar lite mer över fönstret, men annars så är väggen klar in till skåpet som kommer inne i hörnet.
Kommer ta kort på skåpet när det är klart också. Blir nog lite fram i tid men.
185.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Svårt att få bort proppskåpet men. :(
188.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blir ju lite mysigare utan kabel j*#¤¤& arna. :)
Skall också försöka integrera lite andra saker.
Fortsättning följer.
 
Hej, vad duktig du är och vad fint det blir! har precis läst igenom din tråd och det har varit intressant läsning.
Din entusiasm inspirerar och smittar av sig, hmmm man kanske skulle fixa till det där rummet på vinden som jag har gått och klurat på länge ;)
Bra jobbat och hoppas det blir bra när stugan blir "klar".
 
Tackar för det. Roligt att det fortfarande är någon som följer och läser, och kanske blir som du, lite inspirerad till att göra något.
Jag håller fortfarande på, men det går lite trögt om dagen mellan jobb och resor hit och dit. Men det kommer nog uppdatering på några saker snart igen.
 
  • Gilla
carra
  • Laddar…
Hej Raptor50 ;)

Såg att du lagt golvvärme i stugan. Hur hade du shuntat? Ser inte nått på bilderna mer än att du gjorde spåren själv å la ned rören på "plåtar!.
Ska lägga vattenburen golvvärme från radiator. Behöver shunta etc. Vet inte om du har nån lösning?

Är du i stugan nått?

mvh/ByggBert :)
 
Tycker om FK som kommer ut från vp röret.
 
Hej ByggBert,
Någon tillkoppling till golvvärmen har jag inte fått kopplad till än. :( Tror kanske det blir billigtvvs som jag beställer ifrån, i alla fall en del av sakerna. Styrning har jag funderat mycket på. Är ju rätt mycket som skall stämma in på alla möjliga temperaturer. Jag har funderat på att göra min egen styrning på 12 volt, men är inte säker än.
Ja när jag har tid och möjlighet är jag i stugan. Så mycket som möjligt. :)

Till Claesk så måste jag bara säga att dom FK som kommer ut ur röret, är nu kopplad via box och nya rör.
Orsaken till att dom blev så ett litet tag var att det var kablarna till spisen, som jag inte använder längre (på grund av gas spis), som jag drog om till cirkulations pump, som jag drev på 12 volts invertern som var monterad rakt under ett andra proppskåp (från inverters) som var monterad där.
 
Börjar bli längre tid mellan varje gång jag får till någon uppdateringar, men här kommer det i alla fall en på det sista jag har fått till.
Kökstaket har kommit sig på plats i nybygget, och lite lampor har jag fått i.
20140624_215443_resize.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den ena köksväggen har kommit på plats, och dragit lite kabel. (Nej Arga snickarn, det är ingen ström i dom.)
20140625_213549_resize.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I hallen så fick jag justera dörren lite för att den inte satt så rakt längre. Nu gör den det.
20140626_181329_resize.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Väggarna i hallen får också lite timmer panel.
20140627_193642_resize.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bara lite små saker kvar på väggarna.
Kablarna är till 12volt belysning med rörelse sensor, så dom får jag i alla fall koppla själv. :)
 
Äntligen fått i lite mer isolering i köksväggen.
196.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sista biten runt stugan som faktisk nu har fått nya brädor. Har köpt lite färg också, men värkar som det skall regna varje sekund, så jag avvaktar lite med det än.
195.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När färgen kommer på plats, så hoppas jag att jag hittar någon kanal att lägga värmepump röret i också.

Golvet i sovrummet har också fått golvvärme. Har ett litet problem med hur jag skall få lagt sista biten av rör fram till fördelaren, men hoppas det löser sig snart.
196.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kommer kanske fler kort i löpet av helgen.. :)
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
Bygg in rör bakom panelen, eller går det inte?
 
Vad taskigt det skulle vara om jag måste byta värmepump då. :(
Nej det får nog bli en utanpåliggande kanal av något slag.
 
Bockad aluminiumprofil? Eller någon lackad typ vindskiveplåt fast i annan form?
 
Hur grovt är röret?
Galvat kabelskydd finns upp till 64 mm. Ser bra ut och skyddar bra.

Jag är imponerad av ditt projekt. Hoppas du har ork att fortsätta och även uppdatera oss nyfikna :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.