Hej.

Jag skulle behöva hjälp angående ventilationen i mitt hus. Det är så att jag nu har bytt från en elpanna till bergvärme. Värmepumpen jag valt är en Thermia Diplomat 6. Den har vi nu placerat i garaget men inte kopplat in ännu p.g.a. att borrning och rördragning inte slutförts.

Mitt problem är helt enkelt att jag inte forskat tillräckligt i vad detta skulle innebära för min ventilation. Min nuvarande panna sköter ju frånluften i huset och när jag tar den ur drift står jag utan ventilation. Det enda som då kan liknas vid ventilation är köksfläkten och öppenspisen. Hur ska jag lösa ventilationsfrågan på ett tillfredsställande sätt både praktiskt och ekonomiskt?

Vore väldigt tacksam om någon med insikt kunde dela med sig av sina erfarenheter.
 
Då måste du skaffa någonting annat som sköter ventilationen. Jag skulle rekommendera en FTX för att få balanserad ventilation. Frånluftskanalerna finns ju redan så du behöver bara komplettera med tilluften.
 
Lite mer konkret, vad skulle det kosta och vad finns det för andra alternativ?
 
Alterantivet är att du sätter någon form av frånluftsfläkt men då förlorar du all energi som du ventilerar ut och får sämre kvalitet på ventilationen.

FTX aggregatet kostar mellan 10-20 tkr plus installation. Installationen behöver inte bli så kostsamför dig eftersom du har ett frånluftssystem idag med dessa kanaler dragna.

Du måste dra ett tilluftsrör från aggregatet till dina sov och vardagsrum.

Totalkostnaden beror till största del ok du gör installationen själv. Inget svårt och dessutom ett roligt jobb.

Det står rätt mycket om FTX på forumet.
 
Du borde så fort som möjligt skaffa dig en kanalfläkt och sätta där du hade din gamla värmepanna.
Alltså så att du får samma ventilation som tidigare, inte bra för huset att stå utan ventilation nu vintertid. (Finns risk att det blir kondens i kanalsystem och så)

Detta kan du behålla som lösning tills (om) du vill montera in FTX.
En kanalfläkt ksotar runt 1000-1500:- plus en trafo för att styra hastigheten 500-1000:-
Och inget större montagejobb.
 
Det är en utmärkt idé att göra under tiden som du sonderar marknaden.

Jag själv monterade en PAX K 125. Kostar crika en tusenlapp och finns på den flesta byggvaruhus.

 
Jag tog in en offert i somras på en komplett FTX-anläggning för mitt hus (Heru 75), Summan var 35000:- för en byggsats.
Jag förstår inte hur elpannan kunde driva ventilationen hos dig tidigare?
 
>>Pebbe<<

Nu blev jag nervös. Vad har du för hus innan de ville ha så mycket betalt? Är det stort och utan befintliga ventilationsrör eller?

Min gamla panna har en fläkt som sköter frånluften i huset och samtidigt återvinner värmen i den luften innan den skickas ut. Tilluften kommer från fönsterventiler.
 
Det är ett 1½ planshus på 150 m2 utan vent rör. frånluft via murstocksventiler samt paxfläktar i våtrum. har du en massa rör som du kan använda går priset säkert ner en hel del. Jag har fortfarande inte släppt tanken på FTX. Jag skulle definitivt installera det om jag byggde nytt eller inte behövde dra en massa nya rör överallt.
 
>>Pebbe<<

Kommer du ihåg vad enbart fläkten skulle kosta? Annars får jag ju reda på det imorgon när jag ringer runt.
 
Bara aggregatet kostar drygt 15 000 kr inkl. frakt. Heavy.
 
Om du tittar tillbaka i denna tråden så skrev jag till dig att kostnaden för aggregatet ligger mellan 10-20 tkr.

Du kan räkna med en besparning i energibehov på 4000-5000 kWh beroende på verkningsgraden på aggregatet du väljer och ytan (volymen) på ditt hus.

Hur mycket detta gör i elkostnad beror på effektiviteten hos din VP.

Du får dessutom bättre luft än om du bara kör frånluft.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.