Ni som eldar med ved i kompipanna mot acktank, vad har ni för utrustning?
Och är ni nöjda med eldningsfrekvensen?
För / nackdelar?
Åtgång ved per år?

Vi har en el/ved/olja CTC-Regent från 1991 med inbyggd beredade på 90L.
Vedmagasin = 45Liter
Eldstadsdjup 40cm
Nominell effekt ved 15kw - Märkeffekt ved 20kw
Pannan arbetar med "omvänd förbränning" vad det nu innebär :-?

Funderar på 1st 1500L acktank
Laddomat 4030 (inkl. laddomat 3000-styrning)
Exp.kärl 150-200 L

Behöver man med prylar än detta?
Lite termometrar, rör och en bra rörmokare förstås men sen då?
 
Hej

Tack för det!

I vårt fall har vi en luft/luft som avlastar.
Men det går en del kwh när det är som kallast i alla fall.
Primärt för vvb och element på övervåningen.

Men är inte idén med laddomaten att pannan värms upp först.
Sen om det finns energi över så skickas det över till ack?

Funkade det bra eller var det konstant eldande?
Hur ofta fick du elda när du inte körde med pellets?

Mvh
Jocke
 
Jag har en TMV Alpha från början av 80-talet. Till den kopplade jag en acktank på 1500 liter, kopplade om värmeledningen så att den går till tanken och satte också in en elpatron där. Och så har jag en varmvattenslinga som förvärmer vv, innan det går in i en elektriskt vv-beredare.

Vidare skaffade jag en dragregulator för att hålla nere rökgastempen i skorstenen – ett måste!

Med detta nådde jag en god verkningsgrad, 70% in till tanken, som står ganska nära pannan. Jag köpte ingen färdig laddomat utan en termisk ventil och en cirkulationspump. Laddningen startar vid 60 grader och jag fyller tanken till 80 grader. Sedan behövs det en shuntautomatik för att hålla uttempen konstant, lämpligen en Automix

Med detta behövde jag elda 5 timmar om dagen, huset är ganska stort men bra isolerat och finns på västkusten. Vilket gav ganska många vedinlägg och en hel del sot bildades.

Det stora lyftet kom när jag skaffade en förugn och dockade den till pannan. Nu eldar jag ett magasin på 100 liter/dag, vid hög temperatur, ingen sot och jag sotar nästan aldrig . Ugnen är lätt att tända och jag kan elda ganska fuktig ved utan att tjära bildas.

När jag läser om de problem moderna vedpannor verkar ge, förstår jag att bättre än så här kan det inte bli! Rekommenderas å det varmaste!! :cool:
 
Jag eldar inte längre med kombipanna (hade olja/ved innan), utan har bytt till renodlad vedpanna, Atmos DC 35 SF. Elpatronen sitter i ackumulatortanken, liksom varmvattenslingorna. Finessen då är att jag behöver bara pumpa vattnet en gång, från pannan till tanken.

Idag eldade jag knappt två inlägg för att få varmt i mina 2250 liter stora tankar. Vi hade solsken på förmiddagen, mulet på eftermiddagen, några minusgrader.
 
christer.j skrev:
Vad ger moderna pannor för problem?? har idag en Baxi Bonus
istället för junket jag hade förut o det är en jädra skillnad
på både effekt o användande. Jag gjorde som du till en början
satte in en förugn(kenjon) men....
Jag förstår att du rekomendrar det det varmaste ;) för varmt blev
det.

mvh christer
Jag vill aldrig uttala mig saker som jag inte känner till och jag menade bara att halva detta forum är ju fyllt av frågor om hur man tänder, sotar, byter keramik osv.

Men jag har faktiskt mätt verkningsgraden, vilket få andra har gjort. Och jag uppskattar ett förlåtande system som går helt utan automatik eller fläktar – och är billigt.

Den som satte mig på spåret var faktiskt signaturen "Vedeldarn" i detta forum, han moddade sina ugnar själv och förstod hur de fungerade, sådana röster behövs och det är därför jag skriver. Inlägg från folk som förläst sig på tillverkarnas reklambroshyrer finns det tillräckligt av ändå. :cool:
 
apersson850:

Hur tyckte du det var att elda med kombipannan?
Hade du acktank till?
Vad var det för panna?
 
Att forumet är fullt med frågor och svar om hur man gör både ditt och datt är naturligtvis för att många vill veta hur de ska utnyttja och använda sina anläggningar på bästa sätt. Då snarare för att undvika problem än för att skaffa sig sådana.

Till nästa fråga: Eldade med ved i kombipannan, som var en CTC 266B, gjorde jag bara när det passade mig, dvs om jag exempelvis ändå var hemma en helg, och kanske gick och pulade med diverse ting i huset. Då passerar jag naturligt pannan, ty den är belägen innanför källardörren. Alltså inga problem att kasta en blick på termometern för att se om det var dags att peta in en pinne i brasan igen. Följden blev att temperaturen guppade upp och ner, mellan 50°C och 95°C, ungefär. Alternativet var att stoppa in för mycket och sen ligga och småelda med strypt dragregulator. Jämn temperatur på vattnet, men det var väl det enda positiva med att elda på det sättet.

Till den gamla pannan fanns det en oljetank på 5 m³. Kostar alltså en mindre förmögenhet att fylla nuförtiden. Någon ackumulatortank fanns inte till den pannan, däremot. Tur var väl det, för med den pannans driftekonomi hade den antagligen smält innan tanken varit uppladdad. Jag hade ingen rökgastermometer till den, men det fanns ett litet hål i rökröret. Kikade man in där när det brann ordentligt lyste det rött därinne, så det var nog ingen direkt tvekan om att rökgastemperaturen var tillräcklig för att kråkorna skulle bränna tassarna, om de kom för nära.

Nu har oljetanken fått ge plats för ackumulatortankarna istället. Pannan fungerar bra att elda med ved i. Vi har lite varmare i huset än tidigare (en grad, ungefär), utan att oroa oss speciellt mycket över vad det kostar extra. Varmvattenkomforten är mycket bättre, då det finns mycket mer vatten att ta av, vatten som dessutom är varmare än tidigare. Klimatet i källaren är också bättre på vintern, då den ihållande eldningen på kvällen torkar upp i källaren på ett helt annat sätt än vad oljepannans fjuttande då och då gjorde. Slutligen ger solens tillskott, nu när vi är utanför det eviga mörkrets månader, att jag bara behöver elda en gång per dygn, även när det kryper ner under -15°C på nätterna.
Visst är det en del jox med veden, men jag har inte ångrat mig ännu, i alla fall.
 
I ett av husen vi emellanåt bo i sitter en JÄMÄ kombipanna (ved med underförbränning - 24 KW/h) med Laddomat 4030 och en 500 l acktank. Anläggningen går oftast på elpatron för att hålla den fryssäker.

Under veckorna som gick nu senast hade vi ner till -27 minus på nätterna och då krävdes att man eldade morgon och kväll. Pannans eldstadsvolym är stor (50 cm) så det räckte med 1 ilägg av prima torr björkved plus några extra vedträn till för att elda upp systemet till 95 grader.

Det som är viktigt med 4030 är att tempgivaren på pannan sitter under varmvattenberedaren så att varmvattnet håll tillräckligt varmt samt att man ska elda med fullt öppna spjäll och primärdraglucka som sedan stängs när det brunnit ut.

Verkningsgrad och ekonomi är inget jag bryr mig om då veden kommer från den egna skogen, men det går åt betydligt mindre ved med acktank än utan.

I övrigt så eldar jag hellre i min Atmos  :D
 
Det går ju ganska snabbt att värma en tank på bara 500 liter. Det huset är väl inte så stort, kan jag tro, om det räcker med 500 liter?
 
Farsan satte in en förungn.
Det blev så varmt i pannrummet att vi plockade ur ett fönster och satte dit hönsnät istället...
 
Andreas_Hansson skrev:
Farsan satte in en förungn.
Det blev så varmt i pannrummet att vi plockade ur ett fönster och satte dit hönsnät istället...
Jag eldar bara ett fullt magasin per dygn och det blir ju inte varmt i pannrummet förrän veden i magasinet är slut, då bara den sista glöden ligger kvar tillsammans med värmen i keramiken. Då håller jag dörren stängd, värmen torkar ved och sprider sig i huset, men det beror ju lite på planlösningen. Jag är alldeles för snål att vädra ut den goa värmen genom fönstret :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.