Flytta runt dina trädgårdsmöbler om du är osäker på var uteplatsen ska ligga. Genom att provsitta hittar du bästa läget, sedan är det bara att välja - sten, betong, trä eller grus.


Du kan läsa artikeln här: Anlägga uteplats
 
E
Skrivet av: staket gubben

1,8 m står det att man får bygga, då ska det vara splje, jag skulle höra med komunen innan bygge, man får inte bygga hur man vill bara man inte bygger över 1,8 m.
 
E
Skrivet av: ByggMästaren

Ville bara flika in att man får bygga skärmtak på max 15 kvm utan bygglov. Skärmtaket får placeras över uteplats, entré, altan eller balkong och får inte placeras närmare gränsen än 4,5 m- om inte grannen godkänner en närmare placering. Observera att man får bygga flera skärmtak, men att de tillsammans inte får bli större än 15 kvm.

Man får även bygga murar eller plank med en maxhöjd om 1,8 m i anslutning till uteplats, inom 3,6 m från huset och 4,5 m från gränsen, om inte grannen godkänner en närmare placering.
 
E
Skrivet av: Kempa

När huset är klart så har jag lite planer på att anlägga en uteplats med en damm intill så man kan sitta där & fika & lyssna på det porlande vattnet =)
 
E
Skrivet av: Daniel

Vill bara förtydliga att reglerna varierar mellan landets kommuner. I alla fall vad det gäller plank och liknande. Tex säger min kommun (Malmö) att man det är ganska fritt så länge spaljen har 50% luftgenomsläpp, andra kommuner har 33% osv. Så kolla själv i din kommun.
 
E
Skrivet av: Holger Wästlund

Han måste betala nästan 3 000 kronor En fastighetsägare i Ockelbo får betala nästan 3 000 kronor till kommunen efter att han uppfört ett plank som inte var genombrutet som ett staket på sin tomt utan att först ansöka om bygglov. Fastighetsägaren hade uppfört ett 1,6 meter högt plank längs med fastighetsgränsen. Bygglovet kunde beviljas i efterhand men fastighetsägaren måste betala 2 940 kronor till kommunen. Det var en fyra gånger så hög avgift som det hade blivit om han ansökt i förväg.
 
E
Skrivet av: Gäst

Har man rätt att bygga däck, altan eller terass som gränsar mot ens annans tomt ( 5cm från tomtgräns) utan grannens godkännande
 
E
Skrivet av: Thomas S

Ovan text står det:
"? Det kan vara svårt att veta om importerat hårdträ verkligen är odlat enligt intygen."

Ska detta vara ett argument för att inte välja text FSC märkt trä?? synnerligen märkligt sätt att se på det. Om en vara är märkt enligt si eller så, är ju chansen att den faktisk svarar upp mot de krav en miljon högre än om varan inte är märkt alls. Nyligen kom rapporter om att MSC märkning är en stor framgång lokalt på många platser, det finns väl ingen anledning att tro att FSC skulle ha sämre chanser att lyckas, fast det är ju klart, det förutsätter att nån tror på det. Uppenbarligen inte artikel författaren
 
E
Skrivet av: henrik

här har vi många som tror att allt å då menar jag allt kan köpas för pengar
men det ska jag säga det går inte så det så du som kom från ingenstans
bara för du har pengar kan man inte köpa allt bara köpa en bit mark å börja härja nä hoppas du blåser bort i nästa storm å din fry blir tagen av Skabbräven
rätt hel rätt för endel tror visst allt går att köpa för pengar synd att det är sådana ynkryggar
som bevilljar bygglov hit & ditt över allt i Djurens Natur inte idiot folkets natur
Folk som tror dom kan köpa allt för pengar
ska ha en stå plats i nybråviken djuren var i naturen först det är deras
djurens natur inte det dumma folkets natur
gör alla djur en stor tjänst häng er i en stor jävlans tall långt uppe i norrland
så vargen får lite mat men det klart han kanske inte ätter härsket kött
DJURENS NATUR INTE DET DUMMA FOLKETS
LÄMNA TILLBAKA DET NI STALL FRÅN DJURENS NATUR ERA IDIOTER
HOPPAS NI SOM TROR ATT ALLT GÅR ATT KÖPAS FÖR PENGAR
STRYKER MED I NÄSTA STORM HA HA HÅLL ÖGONEN ÖPPNA
ANNARS TAR STORA MODER JORD DIG DIN IDIOT
SMOKA / DJURENS RÄTT TILL SITT EGNA SAMHÄLLE DJUREN VAR DÄR FÖRST
 
E
Skrivet av: tobias

@Henrik....Är du full?
 
E
Skrivet av: Jimmy

Haha Henriks kommentar gav mej ett gott skratt. Troll, full eller idiot. Kul ändå!
 
Hehe, "Henrik" var det roligaste jag läst på länge... he he...
 
G
Finns det någon färg man kan måla de extremt grå fula betongplattorna på min garage uppfart? Jag köpte dom svarta men är nu 1,5 år senare grå. Ulf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.