Det är svårt att ge allmänna rekommendationer kring hur du ska renovera ett hus från sekelskiftet. Trenderna inom arkitekturen var korta, överlappande och lokalt skiftande.


Du kan läsa artikeln här: Renovera hus från sekelskiftet
 
E
Skrivet av: Sara Small Town

Vilken bra artikel! Ofta när vi pratar renovering av gamla hus och byggnadsvård hamnar focus på 1800-talet och bakåt. Det finns mycket material skrivet om hur man renoverar sitt 1700,-1800-tals torp eller stuga. När vi sedan kommer in på 1900-talets början och de ?moderna? husen som byggdes då, ebbar informationen ut och det blir svårare att hitta byggnadsvårdmässiga skrifter kring dessa hus. Själva bor vi i ett sekelskiftes hus (byggt 1900) i ett kvarter som i folkmun kallades ?Nya stadsdelen?. När vi flyttade in i huset 1999, hade vi svårt att hitta inspiration och byggnadsvårds information för den här typen av hus. Under åren har dock intresset för det förra sekelskiftet ökat och det märks på såväl i tidningar och böcker, som att byggnadsvårdsföretag numera innehar både kunskap och produkter (återanvända och nytillverkade) från förra sekelskiftet. I och med att det, precis som det står i artikeln finns stora lokala skillnader bland hus byggda runt det förra sekelskiftet, är det enligt mig viktigt att ta hänsyn till just den lokala byggtraditionen. I vårat fall har vi fått den mesta kunskapen från de närliggande husen i samma kvarter. Men även sekelskifteshusen i småstäderna runt våran lilla stad har varit härliga inspirationskällor. Tack för ordet! /Sara
 
E
Skrivet av: Anonym

Hej! Mitt namn är Solveig Ek och jag har en undran. Vart kan jag vända mig för att sälja dubbla ytterdörra från slutet av 1800-talet och fönster med karmar från 1930 talets början. Jag har även en äldre emaljerad kamin från slutet av 1800-talet. Jag bor i Jämtlands län. Vore mycket tacksam för ett svar.

MVH

Solveig Ek
 
E
E
Skrivet av: A-M Brinenman

har du f¨ått sålt dina 30 tals fönster? skriv svar till briann@tele2.se
 
E
Skrivet av: Danne Lindberg

Hej! Bor i ett hus från 1910 och vi håller som alla andra på och renoverar....:) Har en fundering kring renovering av väggar invändigt. Husen saknar ju diffusionsspärrskikt, ska man sätta dit ett sådant eller kör man bara en gipsskiva på de stående planken? Vi har självdrag i huset...
//Danne
 
E
Skrivet av: Sten Lindberg

Då jag reparerade gavelpartiet mot söder skruvade jag i zig-zag för att inte de nya brädorna skulle spricka som de gamla hade gjort. Gaveln är målad med svart färg vilket gör att temperaturen blir väldigt hög och gör att brädorna snabbt spricker och ruttnar upp. Har jag gjort rätt?
 
E
Skrivet av: Nina Larsson

Hej! Har en fråga om mitt sekelskifteshus... Huset är byggt före källaren och står på stenblock. Källarväggarna är inte så tjocka och kan därför inte dränera vid huset utan har varit tvungen att gräva ner en dräneringsslang 2 m ifrån. Risken finns att huset sätter sig om man gräver närmare. Nu vill jag inreda en tvättstuga och en bastu/relax i klinker i källaren vad måste jag göra, vill inte göra fel. Det verkar inte komma in vatten något mer men det känns inte helt ok. Förut var det jättemycket vatten som kom in på våren, men dränering och ordentliga hängrännor har gjort att det slutat... Har ni något tips? Tacksam för svar!
 
J
Diffusionskiktet är för att skydda modern isolering, alltså mineralull och liknande, från fukt då den binder fukt. Och där det finns fukt kan det mögla. Naturliga material som trä kan däremot transportera bort fukt. Kort sagt- ingen diffusionspärr om det bara är trä.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.