tjena.
tänkte kolla om de finns någon formel
på hur stort man får bygga utan bygglov.
hört allt från 10kvm till 20% av husbyggnaden som finns idag på tomten.

vore kanon om någon som viste kunde hjälpa mig...

de är om hur man ska bygga om man blir nekad bygglov :)
 
Hejsan! Kan du beskriva vad din nuvarande byggnads yta är. Vad vill du bygga ut?
Vad ligger det i för omgivning? Ex radhus eller utan för planlagt område?
 
huset liger utanför bebyggelseplanen.
ligger således på "landet"" med natur o åker som närmsta granne.
huset är ca 135kvm fördelat på 2 våningar
med garage o göråd ihopa byggt med hus om ca 20kvm vardera.

de som ska byggas är stall med plats för mindre än 5 hästar så
där liger inga förprövings behpv mm. de är enbart gösel plats som behövs mer.

men spanar lite på OM man inte får bygglov.
man borde då kunna lösa detta på annat sätt så
som att bygga två mindre byggnader med någon form av tak emellan
så de går ändå..

(alla special regler om stall har jag i både bok o dator form)

kanske lite lätare o svara nu :)
 
Det har framgått av tidigare tråfar här att utanför detaljplanerat område, och om det inte är inom "samlad bebyggelse" så får man bygga komplementbyggnader utan bygglov. Regeln är att komplementbyggnaden får inte dominera över huvudbyggnaden. Detta är ju lite luddigt och tolkas tydligen olika i olika kommuner. Spontant låter det ju som att det borde gå att få till din stallbyggnad så att den inte dominererar över huvudbyggnaden.

Sedan har jag för mig att det finns någon form av regel om ändrat utnyttjande, dvs har för mig att man får inte slå upp en liten industribyggand på en bostadstomt, även om man klarar dominansregeln. Frågan är om det finns risk för att ditt stall hamnar under en sådan regel (om den nu finns?).

Men som sagt troligen är det bästa du kan göra att du kontaktar kommunen och kontrollerar de lokala reglerna. Om du är rädd att väcka den björn som sover kan du väl alltid kamuflera förfrågan till ett garage eller gästhus när du frågar första gången, och då utan alltför klar uppfattning om önskad yta osv. Om du redan från början frågar om en yta som är för stor så tror jag att det försvårar förhandlingen, då vet kommunen vilket mål du har när du börjar lirka om det inte går att få 5 kvm extra osv.

 
hempularen skrev:
Det har framgått av tidigare tråfar här att utanför detaljplanerat område, och om det inte är inom "samlad bebyggelse" så får man bygga komplementbyggnader utan bygglov. Regeln är att komplementbyggnaden får inte dominera över huvudbyggnaden. Detta är ju lite luddigt och tolkas tydligen olika i olika kommuner. Spontant låter det ju som att det borde gå att få till din stallbyggnad så att den inte dominererar över huvudbyggnaden.

Sedan har jag för mig att det finns någon form av regel om ändrat utnyttjande, dvs har för mig att man får inte slå upp en liten industribyggand på en bostadstomt, även om man klarar dominansregeln. Frågan är om det finns risk för att ditt stall hamnar under en sådan regel (om den nu finns?).

Men som sagt troligen är det bästa du kan göra att du kontaktar kommunen och kontrollerar de lokala reglerna. Om du är rädd att väcka den björn som sover kan du väl alltid kamuflera förfrågan till ett garage eller gästhus när du frågar första gången, och då utan alltför klar uppfattning om önskad yta osv. Om du redan från början frågar om en yta som är för stor så tror jag att det försvårar förhandlingen, då vet kommunen vilket mål du har när du börjar lirka om det inte går att få 5 kvm extra osv.
de lät som en ganska bra ide..
mitt första val har helatiden varit o söka då jag inte tror de är några problem o få bygglov. men då vi köpt huset på premiserna att vi ska bygga stall så får man se
om de i värsta fal skule skita sig :)

tackar för lite ideér kan helt klart bli värdefulla...
 
Den enda byggnad du får uppföra på din tomt utan bygglov eller bygganmälan är en friggebod (max 10 kvm).
Allt annat kräver tillstånd från kommunen.
 
Nu var det väl inte på detaljplanerat område...
 
hempularen skrev:
Nu var det väl inte på detaljplanerat område...
Det krävs bygglov eller bygganmäla ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.