För Björn H Lindbäck och hans familj blev drömmen om det perfekta boendet en mara, trots att han tecknade två kontrakt på totalentreprenad. Två och ett halvt år efter att husfirman började bygga är husen ännu inte klara.


Du kan läsa artikeln här: Mardrömsbygge trots totalentreprenad
 
E
Skrivet av: Anonym

Ännu en gång visar byggbranschen hur fel ute man är!
Vårt byggbolag (och de flesta andra?) avrådde oss från att ha en garantibesiktning (tvåårsbesiktning) men vi valde att göra det ändå. Det behövs inte sa vår säljare till alla på området!
Till skillnad från vår slutbesiktning, som gjordes av en GAR-BO besiktningman, så gjordes vår garantibesiktning av en oberoende besiktningsman som gjorde en rättvis besiktning. Han hittade en hel del fel som inte GAR-BO besiktningsmannen hade hittat.
Hos de flesta andra var felfrekvensen MYCKET högre än hos oss men alla hade inte en oberoende besiktningman eller ens en tvåårsbesiktning.
Egentligen var det inte så många eller märkvärdiga fel men det som stör mig är att det fortfarande, ett år efter besiktningen, inte är helt klart. Vad jag har förstått så är det mer regel än undantag att det går till så här.
Uttröttningsmetoden kallas det tydligen. Jag är inte själv i byggbranschen så jag visste ju inte att det fanns något som kallades så.
Jag accepterar det inte men jag vet ju att det fungerar, de allra flesta orkar inte, har inte tid och ringa och ringa, skicka mail på mail.
Det är tydligen inte heller någon som höjer på ögonbrynen om man får sina golv bytta för tredje gången eller sina ytterdörrar utbytta för fjärde gången. Det är tydligen normalläget i byggbranschen.
Att man ska acceptera ett ASSA-lås som är undermåligt är också underförstått. Jodå, ASSA har ju tagit fram en metallskena som blir så snygg och bra på din dörr. Ingen i låsbranschen håller med om att det är en acceptabel lösning men ASSA vidhåller att man inte kommer att byta ut låsen.
50-60 takpannor som är knäckta är tydligen inte heller något som är konstigt. Jag bara undrar, hur tänkte killen som la dit dem?
Det finns så många detaljer som måste åtgärdas efter slut- och garantibesiktningar som inte hade behövts åtgärdas om det fanns något som heter yrkesheder bland hantverkarna. Det existerar inte längre! Nej, det gör faktiskt inte det. Någonstans på vägen har den försvunnit och det är tragiskt. Ni byggfolk som läser detta måste inse att vi kunder inte tycker ni gör ett tillräckligt bra jobb. Ni är för dåliga, från VD:ar till snickare, ni är för dåliga!
Jag, som skattar för varenda krona, kräver mycket mer av er!
Lycka till Björn och jag hoppas att fler kunder inspireras av dig och sätter stopp för byggbolagens svinaktiga beteende. Ta hjälp av advokat omgående!
 
E
Skrivet av: Anonym

Inlägg på bloggen http://byggblasket.wordpress.com

Alldeles för många accepterar de problem och felaktigheter som är mer regel än undantag vid tex ett husköp.
Vidriga avtal, grumliga ansvarsförhållanden, bristfälliga lagar, byggslarv, byggfusk osv osv. Platschefer som utger sig för att vara jurister som förklarar hur fel man har, försäljningschefer som utger sig för att vara jurister, VD;ar som utger sig för att vara jurister, fastän deras juridiska kompetens i bästa fall är 20p JÖK! Man har en ovana att alltid försöka glida undan ansvar och har inget intresse av att kunden ska vara nöjd.
Hussäljare som, när kontraktet är påskrivet, inte är säljare utan ?agent?, vilket leder till att man skyller alla problem på ?agenten? som sen ?konkar? för att undgå ansvar. Detta verkar vara standarförfarandet hos de stora byggföretagen.
Jag blir så trött!
Nu när det är dåliga tider så ?lipar? hela branschen och man ska ha statliga bidrag, jag kräks!
Nej, jag tror att VD;arna för MyresjöModulentAnebyEksjöÄlsvbyhus och allt vad dom heter måste inse att kunderna inte längre vill ha det så här. Det som de levererar duger inte! Dom måste inse att det som fungerade på 60-70-80-talet inte längre accepteras.
Kvaliteten måste förbättras, kundsäkerheten måste förbättras och framförallt måste man kräva bättre hantverkare som klarar av att utföra jobbet så att produkten blir acceptabel.
Mina kontakter med platschefer, försäljningschefer, VD;ar ger tyvärr en bild av mycket omogna människor som lever i en ?skyddad verkstad? utan vilja att förändras.
Jag hoppas mycket på denna typ av bloggar och andra byggforum för att sprida budskapet att något måste göras.
Tyvärr så verkar en av de största forumen(www.by****us.se) inte vara på ?På konsumenternas sida? som man utger sig för. Otroliga mängder inlägg som tas bort och man kan ana att annonsintäkterna har med det att göra. Byggföretagens representanter brukar regelbundet vara inne och rensa inlägg vilket leder till en felaktig bild av vad folk anser om deras företag.
Hoppas att detta forum kan vara en väg till bättring inom branschen och att det uppmärksammas.
 
E
Skrivet av: Anonym

Det är konstigt att byggbranchen kan fortsätta på detta sättet men jag tror att det beror på den centrala plats som en egen bostad har i en människas liv.

Traditionerna är uråldriga och det finns säkert kopplingar till biologiska förutsättningar också.

Den juridik vi har är sprungen ur handel och annat som inte lämpar sig för bostäder och mark.

Det finns liknande problem med datorer och IT industrin där lagstiftningen inte är tillämplig beroende på att juridiken inte kan hantera förhållandena som råder inom IT.

Men inom Byggbranchen så borde dessa lagar och regler kunnat anpassas till hur vi människor behöver hjälp.

Det som pekas på här är ju att det saknas bygglov?
Bara detta är en hel vetenskap för det räcker inte med att köpa en bit mark och bygga där nejdå det ska följas en massa regler och kosta en massa också.

Att sedan leveransen av produkten är undermålig och fel leveranstid är närmast regel i branchen.

Det som saknas är att man skriver ett bindande kontrakt med tydlig praxis för hur tvist ska regleras.

Man hamnar i tolkningssituationer som med den rådande svenska dåliga rättvisan aldrig kan regleras om man inte har ofantliga tillgångar.

Detta utnyttjas dessvärre av bägge parter i byggsammanhang och förloraren är nästan alltid den boende för företaget kan ju ofta skylla på underleverantörer samt gå i konkurs.

Felet som ligger hos beställaren i detta fallet är att han inte anlitat en ansvarig arkitekt som skulle skrivit en fullständig bygg beskrivning som låg till grund för kontraktet om totalentreprenad.
Tolkningsfrågorna skulle då legat på rätt nivå.

Felet hos leverantören är att denne inte sett till att ordna en tydlig beskrivning av vad köparen har att förvänta sig samt att inte ordnat ett korrekt kontrakt.
Med klart definierade villkor för vitet

Den enda rimliga lösningen på en sådan här tvist innan den gått för långt är att ta in annan leverantör som får slutföra bygget på den ursprungliga leverantörens bekostnad.

Samhällsbyggnadsnämderna är desvärre korumperade och arbetar i byggbranchens intressen!
 
E
Skrivet av: Anonym

Är själv hantverkare till yrket och kan hålla med till stora delar att det är en rutten bransch.

Men var snäll och lämna hantverkarnas yrkesheder utanför ämnet. Merparten av oss som håller på med det här kan och vill göra ett bra jobb.

Orimliga tidplaner, pressade priser, konkurrens med låg- eller svartavlönade etc. gör det dock svårt ibland.

Så beställarna har också ett ansvar i denna soppa.
 
E
Skrivet av: Anonym

Kan bara konstatera att de hantverkare jag träffat på inte uppvisar någon yrkesheder.
 
E
Skrivet av: Anonym

Om man inte vill betala fullt ut för sitt hus så är det bara att klaga och klaga, hjäper inte detta så kan man vända sig till massmedia som okritiskt tar upp det.
Ge er inte fortsätt klaga, så slipper ni kanske betala.

Sparsam, gnidig och lömsk.
 
E
Skrivet av: Anonym

En byggare utan självinsikt? Det är ju detta som är typiskt för branschen, man ser inte att man gör fel! Vi vill inte betala för "bygg fort men fel och skyll på andra". Ni är för dåligt utbildade och har ingen yrkesheder.
 
E
Skrivet av: Holger Wästlund

För två år sedan fick en villabyggare i Björklanda klartecken att bygga ett enplanshus på max 65 kvadrat, med garageinfart i källaren som var nersänkt i en sluttning. Men huset som idag står på tomten är en tvåvånings souterrängbyggnad med en bostadsyta på 130 kvm. Det blev alltså dubbelt så stort, har för hög nockhöjd och placeringen stämmer inte heller med läget i det beviljade bygglovet. Bygget saknade kvalitetsansvarig och någon bygganmälan har inte lämnats till kommunen. Under pågående bygge för ett år sedan skickade stadsbyggnadskontoret ett första brev och meddelade byggstopp. Eftersom det inte kom någon reaktion kallade kontoret till ett möte, byggmästaren kom och fick muntligt besked om byggförbudet. Ändå fortsatte arbetet. Två veckor senare skickade kontoret ett vitesföreläggande, både till villaägaren och byggmästaren. Handläggaren har också besökt bygget under ett flertal tillfällen. - Byggmästaren har egen firma och borde veta vad som gäller. Ändå har han brustit mot allt. Huset är nästan 70 kvm för stort, står på fel plats och byggdes utan anmälan och kontroll över de tekniska egenskaperna. Till slut kopplades polisen in. Delgivningscentralen har aviserat byggmästaren vid 22 tillfällen, både i bostaden och på arbetet, men han har vägrat bestämma tid för nytt möte. Delgivningscentralen har också sökt villabyggaren vid tre tillfällen. Nu väntas byggnadsnämnden besluta om ovanligt höga vitesbelopp.Torslandabon kan tvingas betala 400 000 kronor om man inte låter riva hela huset före den 30 september i år. Händer inget väntar ytterligare 200 000 kronor böter för varje påbörjad månad som huset står kvar. Källa: GöteborgsPosten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.