E
Skrivet av: 10år i elyrket

Vadå ! Upptäcks hemmafix vid Dödsfall eller brandutredning gäller ingen Försäkring.Vad är det som säger att detta är gjort av en HEMMAFIXARE och inte en behörig elinstallatör.Jag har sett behöriga som gjort så dåliga kopplingar att jag blir rädd ,det visar sig att dessa företag inte har någon skola eller rätt att koppla el överhuvudtaget en novis har bättre koll om dom tar lite hjälp
 
E
Skrivet av: Ulfis

Jag vill nog tro att försäkringsbolaget måste kunna bevisa att brand uppstått på grund av felaktig hempularinstallation för att kunna neka ersättning.

Att någon installerat en tvättmaskin utan att ha längre jordledning än fas och nolla efter dragavlastningen är inte grund nog för att neka ersättning om det börjar brinna i en annan del av huset.
 
E
Skrivet av: Gäst

Hu vilken lång tråd!

Det är naturligtvis inte alltid så enkelt att avgöra om det är en behörig elinstallatör eller en lekman som har gjort en elinstallation. Den första frågeställningen är ju i det läget om installationen är korrekt eller inte. Brandutredarna har bra metoder för att kunna säga i vilken del av huset branden har börjat. Om man finner att det är något fel med installationen som har orsakat branden så kommer nästa fråga, när skedde installationen? Det första åren efter en ändring eller nyinstallation är det ju elinstallatörens ansvarsförsäkring som ska täcka skadorna. Därför är det av yttersta vikt att man kan uppge vilken elfirma man har anlitat, oavsett om man har kvitton eller fakturor så vet man ju vilken firma och firman har ju underlagen kvar i sin bokföring. Eftersom de har en ansvarsförsäkring så blir det ju bara fråga om deras självrisk. Om man finner att kablarna och elmaterielen ser färska ut och husägaren ändå inte kan redogöra för vem som gjort installationen så måste man ha en bra förklaring till detta. Försäkringsbolaget kan givetvis kontakta den förre fastighetsägaren och förhöra sig om hur den aktuella byggnadsdelen såg ut före överlåtelsen. Stor risk alltså för frågetecken kring försäkringsersättningen. Två års fängelse är maxstraffet för brott mot ellagen.
 
E
Skrivet av: Karl

Ska riva vägg mellan kök och vardagsrum , för att slippa byta till jordade uttag i hela vardagsrummet hur mycket av väggen ska jag spara
 
E
Skrivet av: Henke

Det finns ett inlägg lite högre upp i eländet... Om ekonomi. Är det inte så att all sysselsättning för arbetstagare som får inkomst av förtjänst ses som vinstdrivande? Det kan väl inte bara vara elektriker som vill tjäna pengar? Tjejen i kassan på konsum vill väl också tjäna pengar?

Och så undrar jag hur det kommer sig att detta forum verkar ses som ett slags facit för elbranchen? "Om jag frågar om lov på byggahus.se så kan inte försäkringsbolaget komma åt mig"? Är det så ni tänker? Har man inte råd att renovera, men skiiiiiit i det då!
 
E
Skrivet av: besiktningsman

Har sätt allt för många hemma-fixare genom åren, det finns de som blivit nekade utbetalning för skador. man kan se mycket även vid brand.
 
E
Skrivet av: Bjo

Har haft väldigt "speciella" inkopplingar i stugan, utförda av tidigare ägare. Ojordade radiatorer, Jordanslutningar som bestod av ringkabelskor klämda på ledningar och kabelskorna trädda på en träskruv som skuvats in i dosans bakstycke. Vanlig skarvsladd, ingjuten i cement (med ingjutet skarvuttag). Skarvar genom tvinnade ändar isolerade med PLÅSTER.
OSV. OSV
 
E
Skrivet av: jussi

Alla pratar om det, men finns det någon som vet var man hittar den omtalade ellagen?
 
E
Skrivet av: Andreas

I ellagen så regleras att endast behöriga installatörer får utföra installation och det är elsäkerhetsverket som utfärdar behörighet.http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Lag-och-ratt/Lagar-och-forordningar/

På elsäkerhetsverket finns även statistik över dödsolyckor för 2010-2012. Under denna period omkom 4 elyrkesmän i arbete.
Detta kan då jämföras med 4 personer som dog när de skulle stjäla kopparledningar eller klättrade på tågvagnar. 1 person dog när han kom åt en högspänningsledning med sitt fiskespö. 1 person dog pga ett fel i en transformatorstation som matade ut 12kV till det svetsningsaggregat han använde.

Inga dödsolyckor pga hemmapul således, men därmed inte sagt att man ska ägna sig åt hemmapul för den delen.
 
G
+1 till dig!
 
Det finns elarbeten som elektriker inte tar. Skulle installera spis och ugn, ingen ville ta det. Flera föreslog att jag gör det själv, för att det "lät som jag kunde det". Jovisst, jag har den teoretiska utbildningen, men saknar ändå behörighet. Jag gör inte fel, men har inget papper att visa om en behörig installation.
 
G
Tror att de flesta elcentraler är jordade men det finns ingen separat jord från elverket utifrån gatan, man delar helt enkelt upp inkommande "nolla" på 2 skenor i centralen, det är så det funkar
 
sepnur skrev:
Jag gör inte fel, men har inget papper att visa om en behörig installation.
Vad ska du med papper till om du inte gör fel? Om installationen ÄR korrekt kommer ju inte något försäkringsbolag kunna hålla inne med ersättning bara för att du inte har papper på den. Hur många som köper ett hus har papper på varje enskild elinstallation? Vi köpte hus för drygt ett år sedan och vi fick inte många papper av förra ägaren. Vi efterfrågade "Huspärmen" (som vi trodde var en självklarhet för alla husägare) och svaret blev...nja, jo vi ska nog ha en pärm någonstans...men var den är vet vi inte. Någon månad efter tillträdet, och efter många påtryckningar, fick vi en tunn pärm med lite papper som ägarna innan säljarna hade samlat ihop.

Med andra ord har vi inte ett enda papper på de elinstallationer som är gjorda i huset...skulle det då innebära att vårt försäkringsbolag kan svära sig fria om kåken brinner ner? Givetvis inte...dessutom kanske alla papper brinner upp med huset...

Nej, reglerna för el är skrivna för att skydda elektrikerskråets intressen och bygger på skrämselpropaganda. "El är livsfarligt så fort en lekman gör mer än att titta på kablarna och försäkringsbolagen ersätter ingenting om inte varje liten kabel är dokumenterat utförd av behörig och dokumenten måste därför förvaras i bankfack." Sarkasm-mode off.

Tittar man istället på hur verkligheten ser ut så är det väldigt få dödsfall/svåra skador som beror på elinstallationer utförda av ickebehöriga och inte läser man särskilt ofta historier där försäkringsbolag nekat ersättning med hänvisning till det samma.
 
Som om någon läst den här tråden: http://www.byggahus.se/el/stor-okning-elolyckor-dodlig-utgang

"2013 års elrelaterade olycksstatistik visade på det extremt positiva talet noll olyckor med dödlig utgång, men fjolåret blev inte lika ljust. Totalt var det fem elolyckor med dödlig utgång 2014.

Av de fem dödsolyckorna var två av dessa personer som arbetade inom byggsektorn, personerna avled då de utsattes för strömgenomgång. Övriga tre dödsolyckor var samtliga relaterade till tåg/tunnelbana/spårvagn.

- I flera fall handlar det tragiskt nog om unga människor som klättrar på tågvagnar eller vistas på spårområden, säger Lars Jansson inspektör vid Elsäkerhetsverket och ansvarig för myndighetens statistik över elolyckor."


Med stor ökning menas alltså fem (5!) stycken olyckor med dödlig utgång under hela 2014. Ingen (noll!) av dessa var privatpersoner hemma i bostad. Statistiskt sett är det alltså 0 % risk att omkomma på grund av elinstallationer som utförts av personer som saknar behörighet.

Det lär finnas ett stort mörkertal där folk fått ström genom kroppen men jag är extremt tveksam till att någon hempulare kan omkomma pga fulkoppling utan att det skulle framkomma.
 
G
Jag ser att många tror att antalet döda i elolyckor ska på något sätt visa hur bra hemmapulare är på att dra el när det är mycket vanligare att det brinner på grund av elfel.

Av MSB:s statistik var det ändå nästan 600 bränder i bostad som var teknikrelaterat, som bestod av både elprylar och taskig installation.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.