E
Skrivet av: Elektriker i 30 år

Lite förklaringar : Jag är utbildad elektriker och har jobbat i snart 30 år inom yrket.
Enligt svensk lagstiftning är inte jag behörig att juridiskt stå ansvarig för en elinstallation. Då krävs en allmän behörighet och den brukar i normala fall innehas av ägaren till det företag man jobbar åt. Självklart måste ett civiliserat land styras av lagstiftning, annars blir det ju lätt anarki. Så vad dessa hempulare som säkert kan sin sak borde inse för sitt eget bästa är att vid en brandutredning så kan det komma fram att elinstallationen inte är utförd av en fackman eller på ett fackmannamässigt sätt, och risker då med andra ord kraftiga böter eller i värsta fall fängelsestarff för t ex vällande till annans död eller liknande. Då kanske man med facit i hand hade insett att den kostnaden för en behörig Elektriker hade varit låg i jämförelse vad man själv får betala. Försäkringsbolaget kommer ju inte heller att betala för skadan, och då snackar vi kanske miljonbelopp i förlust för sitt hus.... så tänk er för innan ni börjar på att mixtra själva... men som jag sa i mitt förra inlägg: var och en tar ansvar för sitt eget handlande... men det kan vara en fördel om man känner till spelreglerna. En del tycker säkert att reglerna är rent löjliga, men vad hjälper dig det om skadan redan är skedd.
 
E
Skrivet av: Majzan

Pluggar som vuxen till installations elektriker, och jag blir riktigt mörkrädd när jag läser en del inlägg. Det är inte en sockerkaka som skall vispas ihop, utan EL. Även man vet vad man gör så anser jag det kan vara värt att låta en behörig göra jobbet för en. OM jag säger OM något skiter sig, även proffs kan göra sina misstag. Så ur försäkringssynpunkt är det bäst att låta en fackman göra jobbet, för jag kan lova att kommer det till försäkringsbolaget vetskap att en icke behörig är ansvarig för att dragit elen. Lär inga pengar komma från dem ned brunnen villa eller ej. Det är inte bara frågan om veta HUR utan även ansvar för vad som är gjort. Plus att även om det arbetet den obehöriga har gjort är perfekt och det gamla som är kvar skulle fallera så faller skulden iaf på den som SIST var där och mekade. Oavsett man vill eller inte vill så ÄRVER man ansvaret för en elinstallation så fort man börjar rota i den.
 
E
Skrivet av: undrande

Jag ska ta över ett nybygge där ingen eldragning är gjord, det jag undrar över är om jag får dra vp rör och slangar själv för att sedan anlita en elfirma för att dra kabel och ansluta till centraler?
 
E
Skrivet av: Allmän Behörighet

Många hemma-el-pulare som skrivit i denna tråd, undrar om någon av dom har räknat på kortslutningsströmmar och spänningsfall för de elinstallationer som dom gör?
 
E
Skrivet av: anders

"Allmän behörighet" Du har rätt! Dom har nog inte ens fattat att dom ska räkna på det, tror inte ens dom vet om risken! El är Dödligt! El syns inte & hörs inte! en människas sinne kan inte avgöra om det är spänning på en ledare eller inte utan instrument. Sen ni som säger att det är en myt att barn dör av el?! I östersund för 15 år sedan så dog en 4 årig pojke på ett dagis för att 2 år tidigare hade ett elelement installerats av ägaren till dagiset(hemmapulare) så chassit på elementet var spänningsförande & grabben var fuktig om fötterna! Den herren som installerade elementet blev dömd till 2 års fängelse för vållande till annans död & dryga skadestånd! Ni som kallar er "högutbildade" ska göra det ni gör bäst, försöka komma på ett botemedel för självgodhet!!!!! Jag blir riktigt upprörd över att läsa vad ni skriver! ni snackar om att ni kan räkna hit & räkna dit? kan ni utföra era uträkningar i praktiken också?! Redan på 1800-talet kom man på att El var livsfarligt! har ni alla hemmapulare instrument i garaget så ni kan megga upp eran anläggning?! det ÄR lag på det! Det räcker inte med att ni har skruvdragare från jula & ett "el start kitt" från biltema för att ni ska klara av att installera en anläggning! Jag har kommit till många kunder & ska installera JFB & kunden vill inte att Kyl & Frys går via JFB???!!!!! Aldrig att jag kopplar förbi någon el! Löser JFB ut ÄR det fel i anläggningen! Hur mycket av värde har ni i kylen & frysen? max 4000:- hur många gånger springer era barn & tar i handtaget? är int era barn värda mer än mat???????? Man sätter flera JFB på samma sätt som man inte har hela huset under samma säkring? en JFB kostar ca 2000:- Dessutom får ni billigare hemförsäkring om ni har JFB! Man kan ha olika JFB för personskydd & för egendomskydd! Tänk snälla innan ni skriver! EL är farliga & blir dyrare än vvs vid olycka!
 
E
Skrivet av: Roger

Man behöver inte vara behörig för att dra in nya elinstallationer. Om du gör allt korrekt så finns det inga försäkringsbolag eller myndigheter som kan ha synpunkter. Om du inte klarar av att det skall du anlita en elektriker som klarar av det. Tyvärr kan det vara si och så även med behöriga elektriker så se till att skaffa referenser på personer om ni inte vet att han/hon kan sin sak!
När jag drog om all el i mitt hus fann jag många tveksamma lösningar och obalanser i systemet trots att behöriga elektriker utfört det!
 
E
Skrivet av: anonym

Har inte behörighet men har gått elektrikerutbildning , jag skulle ändå inte ge mig på att göra en komplett installation i nybyggt hus . Det är skönt att ha kunskap men man måste inse sina begränsningar...Måste säga att nuförtiden med alla öststatselektriker som folk anlitar för att spara pengar så kan man bara drömma om alla farligheter som kan visa sig åratal efteråt , bla har jag sett spisuttag installerat 1 meter ifrån en dusch användes som kopplingsdosa ... killen som bodde i huset var väldigt okunnig , han trodde att det skulle vara så ..dessutom hade han hyresgäster i villan
 
E
Skrivet av: Pansjo!

Verkligt lång tråd - började 2008 - och många synpunkter för och emot. Kan dock inte se att någon kommenterat el-marknaden, dvs alla varuhus, Clas Ohlson, Jula, Hornbach, Bauhaus m.fl. som formligen flödar av mer eller mindre behörighetspliktiga prylar, T.o.m. att sätta ihop sina egna elcentraler med huvudbrytare och "allt". Vad har dessa för ansvar och vilka kunder är de avsedda för. Jag antar att det är få behöriga elektriker som går och köper där, har väl bättre pris hos elgrossister. Hur kan det komma sig att de får sälja till amatörer. Även om det inte juridiskt är brottsligt (antar det inte är det) så är det ju moraliskt anstiftan till brott.
På 1980-talet så konstruerade och tillverkade jag (som anställd) styrskåp för processindustrin. Vad jag vet så var det ingen som hade någon form av behörighet för detta, trots att det var ganska komplicerade dragningar. På gamla dagar har jag begått brott genom att skruva bort en strömbrytare med 2 trådar, en svart från elcentralen och en brun till taklampan, och ersatt denna med en dimmer. Den svarta satte jag för säkerhets skull där det var en -> in och den bruna på pilen ut.
Inser plötsligt att jag för evigt betraktas som djupt omoralisk och ansvarlös i alla behöriga elektrikers ögon, och att jag aldrig kan få ersättning från mitt försäkringsbolag om huset brinner ner.
Finns det någon som är villig att komma hit och skruva bort dimmern och skruva fast den igen, så att det blir behörigen gjort. Vad kostar det?
 
E
Skrivet av: O-B Hoerig

Går det verkligen att laga mat på den säkra spisen? Va grejer!
Glöm inte flytväst inomhus, åtminstone tillgänglig, översvämning är inget att leka med, gärna livräddningsboj på några väggar. Använd hjälm utomhus runt huset, nedfallande snö och ting från taket, samt grenar, frukt, döda fåglar etc. kan orsaka skada.
När det gäller elen är det säkraste att avinstallera hela anläggningen och slänga ut uttag, kablar och annat relaterat.
Men glöm inte flytväst. Och hängslen.
 
E
Skrivet av: O-B Hoerig

Nån skrev att ansvaret alltid ligger på husägaren om något händer.
Om något hänt med en behörig installation då, då är husägaren fortfarande ansvarig trots dyra fakturor från elfirman och trots att han inte ens får röra en kabel och anses IQ-befriad av staten.
Hur hänger det ihop?
Eller vill man mena att behöriga installationer aldrig innehåller fel eller orsakat bränder och dödsfall? Ja, tjena. Ungefär som Staten är den nya fullkomliga Guden och ger den ut behörighet till el-änglarnakan inga fel göras. Jojo.
 
E
Skrivet av: RB Belfrage

Lejde svensk firma med F-skattsedel och på rekommendation att på totalentreprenad renovera mitt badrum. Han struntade i att ta in behöriga hantverkare vi kommit överens om muntligen, och bytte vatten och avloppsrör själv. Jag fick betala nya dyra rör från rörfirman , men snickaren satte dit olikfärgade blandade röda markrör och grå avloppsrör, en del begagnade då de hade en svart smutsrand runt från tidigare hus. Golvvärme lade han också men elektrikern har kopplat in värmen. Nu får jag inte garantisedel på golvvärmen med mätning etc ifylld som fordras för att för garantin ,inget kvitto var den är köpt eller någon bruksanvisning. Enligt elsäkerhetsverket är detta olagligt men ARN anser att det är okey fastän det strider mot flera av punkterna i konsumentlagen. Finns det något man kan göra för att slippa göra om arbetet. Detta lilla duschutrymme på ca2,3 kvadratmeter har kostat över 100.000 och då är det ingen lyx.
 
E
Skrivet av: 10år i elyrket

Hur svårt är det med + och - . Svart Blå Brun Röd Vit Grå GrönGul kablar dra det ni tycker att ni kan men inte mera . Blir ni det minsta tveksamma ring till grannen . Och du soom haddde 10årr i yrkkket skafffa diig en svenska läraret som kann lärrardig svennska
 
E
Skrivet av: dala_leon

Finns det någon statistik över elolyckor?
Jag tror inte elektrikerförbundet vill ha det. Inte försäkringsbolagen heller...
Min farbror i Dalarna blev 98 år, dog vid en stubbe i skogen (1974) och hade kopparkabel hemma i köket virad runt spikar i taket i köket. Kaklarna matade en glödlampa och en liten elplatta.
Rätta mig men,... England instiftade elbehörighet för fasta installtioner 2005 i privata bostäder, men drog tillbaka det 2006 (enligt engelska Wikipedia). ?
 
E
Skrivet av: Magnus Elektriker

Vet ni vad ni har för någon förinpedans så ni kan räkna ut vilken utlösnings tid säkringen har .En automat säkring skall lösa på 0.2 sek i godkänd installation.
 
E
Skrivet av: Behörig elinstallatör/Besiktningsman

som besiktningsman ser man helt livsfarliga installationer av hemmafixaren
elektriker är en som är anställd av en elinstallatöroch dessa har försäkringar som täcker vid fel .Kopplar man fel själv har man ingen försäkring som täcker.
Vill man utsätta sin( familj )för livsfara eller.Elinstallationer är en stor brandrisk.
Upptäcks hemmafix vidDödsfall eller brandutredning gäller ingen försäkring .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.