E
Skrivet av: Martin

Hej

Mät hur stor mA man har som grund i ditt hus standarden för JFB gör att den kan lösa från 20mA så har man en grund förlust på 15mA så krävs det bara en dålig sladd eller att vattenpumpen i huset är lite gammal.
 
E
Skrivet av: Peter

Med allt ni anser man ska anlita en fackman till skulle man aldrig ha råd att ha hus!
 
E
Skrivet av: Helmut Maripuu

Har en gammal spis som ibland löser ut jordfelsbrytaren och säkringen så att det blir svart i hela huset. Om jag låter spisen vara påslagen och säkringen i frånläge och slår om jordfelsbrytaren slår den ifrån efter några sekunder. Varför? Säkringen har brytit strömmen till spisen. Eller släpper moderna säkringar genom en svag ström trotts att den står i läge från som är tillräcklig för att slå från jordfelsbrytaren.
Bör jag be en expert kolla elsystemet. Har en granne som rekommenderar en kille med ett hem och villa fixar företag den killen är expert på allt som rör privatfastigheter.
Ps ska byta ut spisen eftersom det troligtvis finns en massa fukt i spisen som leder en svag ström.
PS 2 skall lägga in en till tråd om badrums renovering. Firman skall ta bort plastmattor och montera upp kakel och klinker vilket ökar vikten på mitt badrum med 500 kilo.
 
E
Skrivet av: Gäst

Seriöst, sluta att dra alla "hempulare" över en kam! Innan vi börjar dra alla er "elektriker" över en kam!
Flertalet i hantverkarbranchen jobbar för att tjäna pengar, vi vet alla att undantagslöst när pengar styr så börjar problemen. Det finns inte en hantverkare som inte "skarvat" för att spara ett par timmar på ett jobb.
På samma sätt som problemen börjar när hemmapulare ger sig på saker de kanske inte borde för att spara just pengar.
Har följt denna tråd, finns exempel på att barn dör som tar i tvättmaskiner osv. Detta är den yttersta formen av att utnyttja folks rädsla för att handla av "branchen". Snälla ni som drar körkortsliknelser osv.. Lägg av! Sluta med detta bara. Det finns säkert rallyförare som kör i cirklar runt oss med körkort utan att de har körkort. Se dessutom på alla olyckor i trafiken med dödlig utgång, de flesta inblandade i dessa olyckor har körkort, så detta bevisar ju bara att detta inte är en garanti!
Vad har hänt i dessa fall? Jo slarv, inget annat. Ni med behörighet har säkert hört i era skolstolar att ni inte får slarva. Ett par av er skriver att ni är elektriker sedan 10 år. Har ni aldrig slarvat, inte ens det minsta för att bli klar i tid med ett jobb??
Daniel, det springer elektriker på Byggmax och köper kabel för att spara pengar, de skiter i "kopparblandningarna", tror du att detta utreds vid en ev. brand?
Även behöriga styrs av pengar.
Hemmapulare kan många ggr köpa bättre kvalite på materialet för de spar en jäkla massa på jobbet. Det i kombination med kompetens (inte utbildning, detta är inte samma sak...) blir ofta jäkligt bra lösningar.
 
E
Skrivet av: JoakimB

Efter min bedömning tycks de behöriga "elektrikerna" som skriver här vara minst lika nonchalanta och till viss del okunniga som de sämre hobbypularna..
Bodde i en borätt byggd sent 80-tal. Fel i centralen, dåligt åtdragna skruvar i centralen mm. Sedan blev det ett hus byggt 2003. Dåligt åtdragna skruvar i ett antal vägguttag. Jordkabeln "glömd" till ett antal v-uttag.. Jordskruvar lösa i central...
Har ingen formell el-behörighet, men detta var iaf inte vad JAG lärde ut på yrkesutbildningen när jag jobbade där, som lärare.
 
E
Skrivet av: Tommy

Jag har 3-årig elutbildning och jobbar nu som industrielektriker. Jag har endast BB2-behörighet och får alltså inte göra några installationer i mitt eget hem. Det gör jag ändå. Har i nuläget bytt ut hälften av elen i mitt hus och kommer på sikt byta ut resten också. Installationen var katastrofalt dåligt utförd av hemmapulare när jag köpte huset, därför river jag allt gammalt och drar nya infällda rör överallt. Min installation skiljer sig inte på någon punkt från om en fackman hade gjort jobbet. Jag litar mycket mer på mig själv än på de flesta elfirmor, risken finns ju alltid att en finnig lärling gör jobbet. Tycker ni som är behöriga elektriker att jag gör fel?
 
E
Skrivet av: Anonym

Om jag nu byggt ett hur och fått hjälp av en utbildad elektriker utan behörighet måste jag då riva ut alla rör, dosor och kablar och låta en behörig göra om allt för att det ska godkännas?
 
E
Skrivet av: Anonym

Om någon inte förstod så var det ett "hus" som byggt.
 
E
Skrivet av: Anonym

Om någon inte förstod så var det ett "hus" som byggts.
 
E
Skrivet av: Carl

För enkelhetens skull så ska man självklart vara noggrann när man kopplar elen själv. Vet du inte vad du gör, så låter du bli eller tar reda på hur det ska vara innan du gör någonting. Sunt förnuft och logiskt tänkande kommer du långt med men övertro och slarv är mycket riktigt livsfarligt men en del gillar ju spänning på flera sätt :) Är du bara medveten om riskerna, eventuella försäkringsvillkor och att huset faktiskt kan brinna ner eller i värsta fall - någon omkommer så kör på!

Det finns en liten "apparat med två tillhörande trumpinnar" att köpa i affären. Om du inte vet vad det är jag menar eller hur den fungerar så tycker jag du ska glömma allt vad El heter, för den här är grundläggande och svår att klara sig utan.

Frihet under ansvar är lagar och regler nog i min värld.
Gör vad du vill så länge du inte skadar någon annan.

Lycka till och var försiktiga!

/Carl
 
E
Skrivet av: Gäst

Fattar inte nojan med el. Det är med det som med allt annat. Vet man hur man gör så är det inga problem. Har dragit all el själv i 20 års tid. Faktum är att el är bra mycket enklare än t.e.x VVS eller tätskickt i våtrum. Är iofs ingenjör men det har inget med saken att göra. Sen kan jag inte förstå hur elektriker tjänar mer än t.ex. plattsättare fasen så mycket tyngre och svårare arbete. Jag har renoverat hus där "elektriker" gjort sitt hantverk och kan säga att jag inte var imponerad. Själv är bäste dräng så enkelt är det tyvärr.....
 
E
Skrivet av: Gäst

Jo en sak till till Elektriker Daniel ovan. P=U*I U=R*I skitsvårt det här med el eller hur /-: Det finns ju idioter till hemmapulare liksom idioter till hantverkare... Visst man kan dra el i telefonkablar liksom man kan sätta kaklel på spånskivor i vårum. Men är man normalbegåvad är el det enklaste som finns. Kom ut ur bubblan själv och pröva nåt riktigt svårt som t.ex att flyta ett 8 kvm stort badrum själv.
 
E
Skrivet av: frykh

Från det ena till det andra, håller på att renovera två väggar i ett förråd, och jag skall fälla in en del el som tidigare var monterad utanpå väggen. Har inga som helst problem med den biten.
Men jag har en rent byggtekniska fråga, hur gör jag en genomföring av dosan i byggfolien på ett vettigt sätt?

Jag har en reglad vägg med 95mm isolering och invändig fuktspärr. Gipsskivorna är borttagna, folien öppnad (med 20 cm överlapp kvar) isoleringen borttagen. Skall dra VP och montera 8 dosor. Hur gör jag så att väggen blir så tät som möjligt igen?

Jag vill inte lägga ytterligare ett lager med regel + isolering utanför befintlig vägg och dra elen i detta lager. Dels på grund av kostnad, dels på grund av att utrymmet redan är litet som det är.

Någon som har tips / länk på hur detta kan genomföras?
 
E
Skrivet av: Less...

Du får själv byta vilka delar som helst på din bil, som du kör med i 100+ km/h med dina barn i baksätet. Helt ok enligt alla regler mm. Spindelledshaver/Bromshaveri mm. Sayonara.
Men inte greja på med el. Nejnej...
Jag är i liknande situation som Tommy. Har läst färdigt två år på elprogrammet, tyckte nivån var för låg och bytte till Natur Tekniskt och tog sen Civilingenjörsexamen på universitet. Har totalt jobbat 6 somrar som "elektriker" både som montör och som underhållselektriker inom industrin. Jag är inte behörig. Jag fixat i mitt eget hus och varit och hjälpt vänner som har haft diverse problem. Både efter att behöriga elektriker har varit i farten och efter div hemmapulare. Jag köper i princip allt matrial från Ahlsell (vitt naturligtvis, men via bekantas firmor). Ur mitt perspektiv så ser jag ingen anledning att betala för en elektriker.
 
E
Skrivet av: Elektriker i 30 år

har läst det mesta på denna tråd: Suck.....inser en sak, låt folk ta ansvar för vad de gör: Att folk bryter mot el lagen är också deras ansvar. Visste ni att var annan brand i Oslo är elrelaterad. Jag jobbar i Norge och förstår varför. Lycka till med ert hempul.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.