E
Skrivet av: Holger Wästlund

Var fjärde svensk känner inte till vilka elarbeten man får göra Semestertider är ju en aktiv tid för många hemmafixare. Men tänk på att försäkringen kanske inte täcker skador som kan uppstå när man har jobbat själv. Det värsta som kan hända är att det börjar brinna och att någon blir skadad. Dessutom får man inte full ersättning om man varit oaktsam. Infällda spotlights och golvvärme bör man inte ge sig på. Trygg Hansa har nyligen genomfört en undersökning som bland annat visar att en fjärdedel av svenskarna inte kände till att endast en auktoriserad elektriker är tillåten att dra el.
 
E
Skrivet av: Erik

Har man inte gjort lite svartjobb så är man ingen "riktig elektriker" En anläggning som är gjord Svart av en aktiv ansvarskännande elektriker är minst lika väl genomförd och detta just för att man själv kanske är lite "extra" mån om att inget fel får uppstå.

Jag har i mitt arbete som service elektriker kontrollerat anläggningar som troligtvis är gamla svartjobb

man märker omedelbart om det är utfört av en riktig elektriker eller en polsk busschaufför.
i det sistnämmda så får man förklara för kunden att han har blivigt lurad och att rubbet behöver göras om,

och varför inte se till saken och hjälpa kunden med att eventuellt godkänna en sån här anläggning ?
 
E
Skrivet av: Arneswede

Solcell med stickpropp för inmatning på nätet. Finns det verkligen såna? jag antar att dom i så fall har växelriktare men hur gör man infasningen? Är den automatisk?
 
E
Skrivet av: Arneswede

Nej Anonym, du har rätt om det gäller resistiv belastning utan dimmer. Resistiv last är t.ex glödlampor, värmelement och "gamla" spisar. För lysrör och elmotorer mm måste man multiplisera med cosinus fi dvs fasförskjutningen mellan ström och spänning.
Tips kör med LED spottar. Inte så starka ännu men de kommer. Drar som "energilampor"
 
E
Skrivet av: Arneswede

"För många extra uttag kan göra att eluttaget blir överbelastat vilket i sin tur kan leda till att det börjar brinna."
Om detta är en risk är eluttaget felsäkrat! Moderna uttag är ofta märkta 16A medan gruppsäkringen är 10A. det som händer om man överbelastar är att proppen går, inget annat. Dessutom är de flesta apparater ganska strömsnåla tex video, TV, radio och bordslampor. De stora förbrukarna är vattenkokare, värmelement och dammsugare.
Brand i elurtag beror oftast på dålig kontakt; glapp eller dåligt dragna kontaktskruvar till en storförbrukare.
 
E
Skrivet av: Pelle 35 år i branchen

Jag kan förstå om vissa tycker att dom är duktiga på att skruva och vill tjäna pengar svart, dock är dessa personer ansvarslösa.

Ansvarslösa i dess rätta bemärkelse i o m att en utbildad elektriker INTE FÅR UTFÖRA ELARBETEN om denne saknar egen behörighet och utför arbeten utanför det företag som han är anställd av .

Det är endast behörig elinstallatör, (normalt den person som står för el-entreprenadföretaget, person med uttagen elbehörighet ) som skall övervaka och stå för försäkringen ifall något händer gentemot den anställde och kunden.
Privatpersoner/kunder som anlitar elektriker/elmontörer etc. som saknar behörighet, SAKNAR ÄVEN FÖRSÄKRING ifall olyckan är framme.

Ett råd till er som jobbar svart utan behörighet, skaffa drulleförsäkring.

Pelle med behörighet.
 
E
Skrivet av: Gäst

Tänk såhär: Är det O.K. att köra bil utan körkort, för att du anser dig vara en duglig bilförare?

Lek aldrig med eld, vatten och el.
 
E
Skrivet av: Gäst

Har bytt ett otal strömbrytare mot dimmer .... hur svårt är det ... Har alltid medföljt tydliga instruktioner och inkopplingen är inte mycket mera komplicerat än vanlig strömbrytare.

Visste inte jag gjorde något olagligt.
 
E
Skrivet av: Gäst

Då kan jag tillägga att när du godkänner anläggningen så tar du automatiskt på dig att det är du som har utfört installationen i anläggningen. Och om det då händer något så är det du som står som ansvarig för något som en annan elektriker har utfört.
 
E
Skrivet av: Gäst

Hej,

Nej det får du ändå inte göra!

El är farlig vara och därför måste inte bara du utan även Elsäkerhetsverket vara säkra på att du kan utföra elektriska installationer.

Du får bar byta uttag, strömställare, ljuskällor m.m. men inte göra några som helst nyinstallationer utan elbehörighet.

MVH
Bengt
 
E
Skrivet av: Gäst

Herregud vilken moralpanik.

Jag har jordfelsbrytare och jag kopplar friskt kontakter, strömbrytare etc. Jag har ingen utbildning men är inte heller helt borttappad vad det gäller el.

Kom inte dragandes med en massa "säljargument" som att "försäkringen inte gäller " etc. I så fall vill jag ha en referens till ett försäkringsbolag som hållit inne ersättning efter att ha bevisat i domstol att en husbrand startade av en felaktig kontaktinstallation (i ett hus med jordfelsbrytare) och att det bevisats att installatören inte var behörig.

Det är helt enkelt fruktansvärt långsökt.

Nej, fram för korta intensivutbildningar för människor som är intresserade av att hålla på med el, så att de vet hur de gör rätt istället för att "hobbykoppla". Jämför gärna med det frivilliga "motorsågskörkortet" som numera är mer regel än undantag bland de som hobbyarbetar i skogen.
 
E
Skrivet av: Gäst

Hej
bor i en villa och har tänkt att bygga ett litet förråd i tomten men en strömställare och en lampa
Hur får jag el fram dit på bästa sätt?
 
E
Skrivet av: Gäst

Jag vill kunna dra vp-rör med fördragen tråd i samråd med elektrikern och med klara direktiv med utgångspunkt från el-ritningen. Sedan vill jag att elektrikern kommer och kopplar ihop allt när jag är färdig. Anledningen är att jag självbygger och i en sådan takt att ingen elektriker kan eller vill anpassa sig efter byggets fortskridande med ryckighet som en självbyggare orsakar. Nej - en lysmask vill in och rafsa ihop hela installationen i ett svep, annars är dom inte intresserade. Så dom skyller på böjningsradier på vp-rör och Gud vet allt som jag kan göra fel - fastän jag vill använda slang med fördragen tråd.
Det är beklämmande att branschorganisationen har lyckats sätta ett sådant tight regelverk till men för självbyggare som oftast är mycket noggranna. Så jag får väl göra som alla andra i min situation - fast jag egentligen inte vill... Som sagt - försäkringsbolaget kollar bara om det ser ut att vara fackmannamässigt utfört och det kan jag garantera att det kommer att göra...
 
E
Skrivet av: Gäst

Dum liknelse. Det skulle innebära att folk skulle ha bilar utan att ha körkort, och därmed inte kunna köra dem, dvs behöva anlita folk för att köra dem runt i stan. Att behöva ha "körkort" för varenda grej man kan tänkas behöva göra i en villa ...!? give me a break.
/Michael
 
E
Skrivet av: Gäst

Lös problemet "lagligt"

Dra all el du vill helt själv men se till att lämna något tex ett vägguttag. Beställ sedan tjänsten av en behörig elektriker att komma och installera detta vägguttag. I och med att denna elektriker har installerat detta uttag har han godkänt den befintliga installationen i det rummet eftersom han inte får göra en ny installation om inte allt övrigt är OK. Dvs han har en sorts besiktningsplikt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.