E
Skrivet av: Anonym

"watt är ju en prefix på energi". Nja Watt är enheten för effekt, dvs mängden arbete (energi) uträttat per tidsenhet. Elektrisk effekt (för DC) är strömmen multiplicerat med spänningen eller för AC något mer komplicerat: Medeleffekten av en elektrisk komponent är en funktion av medelkvadratroten av värdena i den sinusformade spänningen över komponenten och den sinusformade strömmen.
 
E
Skrivet av: Anonym

Hej

Oroväckande att läsa om hur folk ger helt livsfarliga råd på hur man kopplar och färger på skyddsjord mm

Röd används i många fall som tändtråd på gama lnstallationer, vad tror ni händer om en glad amatör läser att röd alltid jord och kopplar det till höljet på en armatur!?

Låt en fackman utföra jobbet

Det är dödsstraff på felaktiga installationer, problemet är att det oftast drabbar någon oskyldig.

Mvh Behörig elektriker
 
E
Skrivet av: Patrik.M.

Det är aldrig bra när tips och råd ger fel information.
Angående röda trådar så användes de en gång i tiden till just jord. Men senare till som du säger tändtråd.
Därför är det oerhört viktigt att det blir rätt, och är man det minsta osäker så anlitar man en elektriker. Bara att ta reda på vad som är vad kostar inte så mkt. kanske 1000kr.
Anser du att det är för mkt jämfört med ett dött barn så ska du nog låta bli elen helt oavsett hur mkt du tror dig kunna.
Jag är inte som ovanstående "Anonym" behörig elektriker men har en hel del utbildning på området.
Jag har även gått som praktikant hos elektriker en gång i tiden, och har en "begränsad behörighet" som man kallade det på min gymnasietid.
Vilket innebar samma utbildning som elektrikerna första året, men radio och TV andra året. Första året var ren installation av allt, från proppskåp, rördragning, dosor och färdigställande av anläggningen.
Men till skillnad mot andra årets elektriker som hade praktik inom el då, fick vi bara den begränsade behörigheten, vet i tusan om den gäller längre över huvudtaget. För mig spelar det mindre roll idag.
Hur som helst så gav den oss behörighet att dra rör, kabel koppla allt utanför proppskåpet, som vi även fick montera, men i det var det stopp för oss.
Anledningen till detta var att man då ansåg att elt/teltetekniker behövde sådana kunskaper, för att tex koppla larm, tvättmaskiner o dylikt.

Men oavsett vad som står i lagen så är det jag, eller du som gör arbetet som står till svars för det som en dag kan hända.
Kan du leva med att din sambo, fru, broder, syster mamma, pappa, dina barn eller andras barn, dör pga dina fel?
Tror inte det finns någon som vill vara med om det. Alltså anlita alltid behörig elektriker, om du är det minsta osäker.
Men ta gärna referenser även på dem om du känner att det behövs för det finns många bluffmakare ute idag tyvärr.
Det finns alltid de som säger att det även kan bli fel när en elektriker gör jobbet, och det är sant.
Men det är inte du som får leva med att något gjorts fel, bara det talar för sin egen sak i det fallet.

Så var rädd om dina nära och kära och anlita en behörig elektriker.
 
E
Skrivet av: Johan

Tjena. Lite fundersam på vad som menas med "får du inte göra". Är det ett lagmässigt förbud, dvs man kan få böter, fängelse?
 
E
Skrivet av: Henrik

Helt riktigt. I vårat radhus från 1958 är så fallet. Röd används som jord men även som tändtråd på en del ställen. Inget jag som hemmafixare ger mig in på. Kommer på sikt låta någon byta ut dem.
 
E
Skrivet av: Peter L

Alla elarbeten går under ellagen. Elen i en fastighet ska vara säker för egendom, person och husdjur.
Det är anläggningsinnehavaren som har ansvaret för elanläggningen.
Skulle någon göra något i anläggningen som föranleder person eller sakskada så kan det bli böter eller fängelse för den som har utfört arbetena.
Men det är ju bara två hål i väggen. Hur svårt kan det va.
 
E
Skrivet av: Anonym

Jag skulle för en tid sedan byta en trappströmbrytare i hallemn och finner till min fasa fyra.?! röda trådar. Lite mätande senare finner jag att den fjärde var ditdragen utan att vara ansluten i "andra änden". möjligen någon hemmafixares lösning då strömställaren hade fyra anslutningar varav en inte var ansluten.
 
E
Skrivet av: Nisse

Tja, mitt hus brann ned, värde ca 2 mkr. Tror Ni att någon överhuvudtaget tittade på elinstallationerna? Nej, just det. Ok det berodde inte på det eftersom det var nedsäkrat men ändå. Har byggt nytt hus och kopplar allt själv, sedan får en elfirman kolla över, räknar med att det tar dem en dryg dag att sätta centralen och kolla, yta ca 160 kvm, besparing, ca 50 tkr beroende på hur eget arbete värderas men jag får erkänna att det tar en rätt bra stund men merparten går nog till alla andra ledningar, tv, data, larm etc. Kolla bara riktig noga slinga efter slinga, testa och följ upp, det är en hel del specialregler men det är där elfirman skall konsulteras.
 
E
Skrivet av: Nisse

Det går även bra att bygga en låda ovanför av gips, det brinner som bekant inte så bra, testade detta och det känns säkert men iaktta säkerhetsavstånden, dvs de får inte vara för små, inkopplingen är enkel.
 
E
Skrivet av: Robin

Jag går 2a året på elprogrammet och ska montera dit 3st nya vägguttad (infälld) i mitt rum när vi bygger om, även lärarna på skolan stöttar med tips osv. så det ska va.
 
E
Skrivet av: Janne

Läste om dina färdigheter,nu undrar jag om det verkligen finns någon elfirma som vågar skriva på för
dina instalationer.
 
E
Skrivet av: Holger Wästlund

Det finns en lista i artikeln om vad man inte får göra själv. Jag skulle vilja komplettera den med följande: Du får inte göra fasta anslutningar för maskiner såsom diskmaskin, spis, ev. tvättmaskin m.m Du får inte göra nya fasta installationer, dvs. nya eluttag, nya dosor eller dra nya fasta elledningar, varken jordade eller ojordade. Detta är enligt lag. Dessutom måste man ju fråga fastighetsägaren om man anlitar någon för att byta köksfläkt som skall kopplas till husets befintliga ventilationssystem Holger Wästlund
 
E
Skrivet av: Johan

Råkade ut för en firma som påstod att jag kunde dra allt själv och att dom sen skulle koppla ihop det. Senare visade sig att dom ville ha 5000 kr vid sidan av för denna "tjänst" samtidigt som dom överdebiterade det "vita" jobbet. Det hela ledde till att jag vägra betala och nu står jag med ett nästan färdigt elsystem, inga ritningar och inget intyg på att det är utfört av fackman.
Det positiva är väl att jag inte har betalt en spänn för det men det hade jag nog gärna gjort för att få det ordentligt gjort.
 
E
Skrivet av: Robban (behörig elektriker)

Jag blir riktigt jävla oroad över att det är så många som installerar elen själva. Jag hoppas att det inte finns några elfirma som vill godkänna såna installationer som hos johan.
Hoppas att han inte får den godkänd när man tänker på pengar istället för säkerheten.
Tänka er själva att er dotter skulle råka röra tvättmaskin och spola i kranen samtidigt och får en stöt och dör, bara på grund av att en lekman har dragit elen själv och sparat några tuselappar.
En elektriker installerar inte bara han mäter hella anläggningen flera gånger för att göra den absolut säker.

DE FIRMOR SOM GODKÄNNER SÅDANA SAKER ÄR BARA EN BUNT HYCKLARE OCH EN SKAMM FÖR EL-YRKET
 
E
Skrivet av: Danne

Det finns många oseriösa slarviga elektriker, Jag har städat efter sådan och det mest läskiga är att de är behöriga och jobbar på så kallade seriösa firmor.

Generelt så hjälper jag inte vänner och bekanta men hemma hos en kompis så klantade den behöriga elektrikern på elfirman till det rejält och kortslutningar,Huvudsäkring gick, och förstörde kablarna i väggen hur hon lyckades kan jag inte förstå, sedan skulle hon börja borra hål i de nylagda kaklet för att dra om kaben. Det är ett gamlat hus med in gjutna pappers rör.

Kan väll säga att kompisen handgripligen kastade ut elektrikern, ringde mig, jag drog om utan att borra en massa hål, och gjorde rätt. jag är utbildad men har ingen behörighet då jag inte jobbar med det.

Sedan fick en annan firma komma och godkänna, kostadade 1500:- pluss moms vitt.

Det skulle behövas en form av uppkörning för alla behörig elektriker var 5e år där de ska vara ett teoretiskt prov och flera praktiska moment för att säkra att de inte är inkompetenta och att de är uppdaterad med gällande lagar och regler.

Men så som du skriver "DE FIRMOR SOM GODKÄNNER SÅDANA SAKER ÄR BARA EN BUNT HYCKLARE OCH EN SKAMM FÖR EL-YRKET" gör att jag tror du till hör kategorin som kanske inte är en lämplig elektriker.

Jag har inget emot att godkänna en dragning om de finns riktiga elritningar och inspektionen av dragningen visar att det är korrekt, snyggt och säker kopplat,

Har tävlat i bil ljud och där kan jag säga att många elektriker direkt skulle förlora pga fula tveksamma dragningar.
 
  • Gilla
remrag
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.