Vilken taktäckning ska man välja till huset? Dels är det en estetisk fråga eftersom taket är så iögonfallande. Taket har stor betydelse för helhetsintrycket och för hur huset smälter in i omgivningen. Dessutom ska taket stå emot både regn, snö och brännande sol.


Du kan läsa artikeln här: Material till taket
 
E
Skrivet av: tjena

jag la tyvärr betongtak på mitt hus när jag byggde för 20år sen..blev otroligt mycket mossa och annat grönt på det så fult..
har nu bytat tak till svart glacerat tegel....mycket snyggt..
men dyrt.... men är värt det....det skulle man gjort från början håller hela husets livslängd..fastnar ingen mossa där..
 
E
Skrivet av: Anonym

Att lägga plåttak kan vara extremt komplicerat. Särskillt om man samtidigt vill att det ska se snyggt ut. Att arbeta med plåt kräver extrem precision samtidigt som det är väldigt lätt repa plåten när man arbetar med den.
Det finns ett stort antal anledningar att inte göra plåtarbeten själv. Ring plåtslagaren!
 
E
Skrivet av: Anonym

Vad rekommenderar Ni (som har hus i skärgården) för takbeläggning och gärna vad man ska klä huset med. Vind och saltvatten går hårt åt husen.
 
E
Skrivet av: Justyn

På denna sida finns det bilder på nylagd stråtak. Om någon vore intresserad av använding av gamla tekniker för att ge huset ett gammalt, rustik utseende, kan man kontakta mig . Materialet och skickliga hantverkare finns. http://picasaweb.google.com/justyn.depo/Stratak#
 
E
Skrivet av: Carra

Om "papptak"

Papptak av idag är inte av papp.Jag har flera hus med "papptak", givetvis lagda av proffs!

"Pappen" kan inte brinna! Rester skall lämnas som obrännbart på soptippen, det har jag ett antal ggr. fått förklara för de som jobbar på tippen.

Vi borde sluta att kalla taken för "papptak" för då föreställer sig alla ett tjärpappstak som skall "tjäras",och som är brännbart.

Så skriv/säg inte papptak, för det är inte det det handlar om.
 
E
Skrivet av: Gäst

I dagens "papp" består en hel del av olja, så ja den brinner på ganska bra men dock svårantändlig.
"pappen" ska lämnas som brännbart material.
Det är inte takpapp längre håller jag med om men namnet papp håller i sej fortfarande av oss yrkesmän. Den riktiga betäckningen är egentligen tätskickt,
Pappkvaliteten varierar väldigt stort mellan olika tillverkare. Välj alltid ett "välkännt" märke så som mataki,icopal,trebolit ex.
Med endast dem leverantörerna får du 15 års garanti på ditt tak.

Hus i skärgården som är utsatta för mycket salt och dylikt rekomenderar jag att lägga vanligt lertegel då den inte bara har betydligt längre livstid än betong utan står emot naturens åverkan mycket bättre.

Håller med om inlägget om plåttak. Detta är ett extremt hantverk som inte ens alla utbildade plåtarebetare hanterar i mitt tycker. Se till att hamna i kontakt med en erfaren plåtslagare.

Alla tak behöver omsorg.
Ser du till att rensa taket från mossa, rensa eventuella brunnar/ränndalar och dyligt håller ditt tak många år till (använt ej högtryckstvätt på betongtak )
Gör en årlig/halvårig genomgång.
 
E
Skrivet av: Gäst

Man kan gå på på plåttak, plegel kan man gå både i topp och dal
 
E
Skrivet av: Bettan

Vad är bäst att lägga för tak på ett nybyggt hus på Tjörn: betong eller tegeltak? Huset kommer att stå ca 1 km från havet.
 
E
Skrivet av: Gustaf

Trätak? Är inte det ett alternativ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.