Att tilläggsisolera och inreda vinden är ett enkelt sätt att få fler rum, dessutom är det en god investering.


Du kan läsa artikeln här: Inreda vinden
 
E
Skrivet av: Anonym

Va? Jag fattar verkligen inte alls. Vad är en läckt?
 
E
Skrivet av: magnus forsberg

men behöver han inte förstärka med en limträbalk eller eller en i balk

golvbälkarna kan väl inte hålla uppe så mycket vikt
 
E
Skrivet av: Anonym

Hej.
Se upp!!!
Man lär sig av misstagen.
Inreder en vind och allt är en arbetsplats.
Alla rum är plastade och fungerar som det ska....men badrummet som inte har sin plast har gjort att det läckt varm fuktig luft upp på kallvinden.INTE bra.
Kopplade in frånluftsfläkten till det blivande badrummet temporärt och nu fungerar allt som det skall. Nu har jag undertryck på bostadsplanet under byggtiden...
 
E
Skrivet av: martin

denna artikel är skriven så att man kan tro att det är fritt fram att bara inreda vilken vind som helst...lite konstigt att det inte sägs något om att det inte alltid är dimensionerat för att tåla så mycket last. I ett hus som är tänkt att vara enplans kan man väl bara inte inreda hur som helst på vinden? hållar takstolarna? håller väggarna under? förvisso står det "takstolarna kan ha det dubbla avståndet mellan sig. I sådana fall kan man behöva komplettera med en golvbjälke i varje takstolsfack." men det är inte alltid så lätt och frågan kvarstår fortfarande om väggarna håller för belastningen?
 
E
Skrivet av: Alf V.

Hej!

"Skippa" limträbalkar!! Swelite numera Masonite Beams AB (hemsida www.byggmagroup.se)! Monterade dessa själv på vinden, lätta = hanterbara, mycket stabila, betydligt billigare än limträ, helt enkelt suveräna! Rekommenderar dessa varmt! /Alf V.
 
E
Skrivet av: Gäst

Ja det är ju inte helt självklart att man får inreda vinden hur som helst. Det kan behöva vara bygglog på det och brandinspektion för att det ska gå att utrymma och ev. gå att komma in för rökdykare. Trappan upp får inte vara för trång och om vindsvåningen ligger högt hur kan man ta sig ut om det börjar brinna så att trappan inte går att använda. Finns det fönster att ta sig ut genom och hur tar man sig till marken på ett säkert sätt utan att slå sig. Har räddningstjänsten/brandkåren stegar som räcker ändan upp?

Finns en hel del att tänka på.
 
E
Skrivet av: Birgitta

Om jag isolerar ovanpå det befinliga yttertaket och satter ångspärr på insidan...hela vägen upp till nock...måste man då ha nån luftspalt?
 
E
Skrivet av: Mattias

Artikeln i fråga har några år på nacken ock skiljer sig från annan infp jag sett.
Här pratar man om 30-50 mm luftspalt, där jag har googlat har man pratat om att 25 är tillräckligt. 300-500 mm isolering, måste gälla material med väldigt dålig isoleringsförmåga. Vilket material pratar man om i takstolarna? Normalt är ju stolarna 220 breda ialla fall hos mig och jag letar med ljus ock lykta som ger god förmåga även på 195 tjockek och SPU verkar vara ett alternativ. Hittar bara ingen återförsäljare!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.