Ett sedumtak är inte bara vackert, det är också bra för miljön. Det fungerar om du har ett tak med mindre lutning än 27 grader. Men det krävs ett bra förarbete om det ska bli hållbart.


Du kan läsa artikeln här: Sedumtak
 
E
Skrivet av: jonathan

behövs inte plattorna under taket bytas inom en viss tid? och hur långt då?
 
E
Skrivet av: Anette

Vi har använt denna leverantör. Dom var fantastiska.
Hjälpsamma och trevliga och framförallt kunniga på tak. Där får du svaren du behöverwww.torvtak.se
Lycka till med projektet.
 
E
Skrivet av: Eric

Veg Tech byggde ett fint sedumtak på vårt sommarhus vid Vättern förra året. Deras montörer var jättetrevliga och i år så har dom varit och och gjort en garantiskötsel som ingick i priset. Vi är helnöjda och längtar redan till nästa sommar då vi kan njuta av det blommande taket igen!
 
E
Skrivet av: Gäst

Jag vill lägga ett sedumtak och alla skriver bara om fördelarna. Ärligt nu, vilka är nackdelarna (frånsett priset)? Jag tänker mest på skötseln. Jag vill ha ett lättskött hus och tak.

Ulrika
 
E
Skrivet av: jag

Efter en vinter med mycket snöskottande på taken undrar jag lite hur det fungerar praktiskt? 130 kg blir snabbt tungt om det kommer snö utanpå, och hur skottar man sedan utan att skada växterna?
 
  • Gilla
JohnAnchor
  • Laddar…
E
Skrivet av: Laban

Går att lägga sedum även på tak med större lutning än 27 grader. Byggros har ett system med geoceller som tydligen ska klara upp till 45 graders taklutning:

http://www.byggros.com/sv/produkter/dagvattenhantering-lod/grona-tak/dia...

Kan förvisso bara se att det står 35 grader på hemsidan, men jag är rätt säker på att jag läste 45 grader nånstans.

Ulrika> Angående nackdelarna/skötsel så ska man tydligen inte behöva sköta ett sedumtak oftare 1-2 gånger per år. Men tumregeln är väl att ju tjockare/näringsrikare tak man har desto oftare behövs det rensas ogräs.
 
Verkar ju vara många fördelar men är också intresserad av eventuella nackdelar man måste tänka på. är det t ex ömtåligt? Måste man fixa nåt om sotaren ska kunna komma upp?
 
P
Jag skulle vilja bygga ett cykelgarage med sedum på. Frågan är hur mycket som behövs i materiel för att få det att inte rasa.
 
J
Verkar det inte lite dumt att köpa sedumtak när man själv enkelt kan odla det på sidan av och sedan lägga på det och på så sätt undvika problemen som kommer med att odla direkt på taket. Jag älskar visserligen allt vad växtodling heter. Men just sedum verkar ju så otroligt lätt att odla själv :)
 
Var kanske inte lika lätt 2015.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.