E
Skrivet av: Anonym

Hej!
Jag är intresserad av fakta om elförbrukning i ekologiska hus. Bor sedan snart 2 år i ett KarlsonHus med Ekomer-profil men är inte nöjd med elförbrukningen till värme och varmvatten!

Hur analyserar jag vad som inte uppfyller de värden som marknadsförs?? Avikelsen är mellan 37 och 68%!!!!!!?????

Mvh
 
E
Skrivet av: Holger Wästlund

Artikeln innehåller många viktiga synpunkter. Jag skulle vilja lägga till ytterligare några: 1. Använd i första hand golvmaterial av naturmaterial och linoleum. Undvik PVC-golv eftersom man i den tillverkningen använder stora mängder av olja och energi. Man kan dessutom få problem vid sopförbränningen av detta golvmaterial eftersom PVC-golven innehåller klor. 2. Använd silikatfärg, limfärg eller miljömärkt, vattenbaserad latexfärg som har bra täckförmåga och är bra ur hälsosynpunkt. 3. Använd snålspolande kranar. 4. Använd bara miljömärkta vitvaror. De är energi- och vattensnåla, de har tillverkats med minimal användning av hälso- och miljöfarliga ämnen och man har vid tillverkningen tänkt på maximal återvinning av material.
 
E
Skrivet av: therese

Hej!

Mitt namn är Therese och jag skriver ett arbete om hur man byggde hus förr
och hur byggnadsmaterialet har utvecklats. Jag behöver en OVK kontakt och
undrar om ni kan någonting om det här eller vet någon som gör det.

Svara så fort som möjligt, ska skicka in uppsatsen imorgon förmiddag.

tack på förhand!
 
E
Skrivet av: Tine

Hej!
Jag gör också ett skolarbete, men skriver om miljövänligt husbygge då jag ska ta reda på miljövänligaste byggmaterialet och isoleringen. Jag tänkte på stenull som isolering, finns det något miljövänligare? Glad för svar!
Mvh
Tine
 
E
Skrivet av: Holger Wästlund

Nu har Sveriges tekniska forskningsinstitut (SP) testat åtta olika märken av vit vattenbaserad snickerifärg för inomhusbruk, sins-emellan och mot en oljebaserad, eller lösningsmedelburen som är den korrekta benämningen, referensfärg av välkänt fabrikat. Skillnaderna mellan de bästa vattenbaserade färgerna och den oljebaserade var mycket små. Två av de vattenbaserade var till och med lika bra eller bättre i samtliga moment, utom tålighet mot färgad vätska (kaffe). För målaren och ?Roomservice?-programledaren i Kanal 5, Johnnie Krigström, är resultatet inte överraskande. ? Det förvånar mig inte alls. Jag har alltid tyckt att vattenbaserade är bättre. De har många fördelar. Man slipper den jobbiga lukten och de torkar mycket fortare. Dessutom håller de färgen bättre. Efter tio år ser ju oljebaserade ut som om man har kissat på dem, säger han. Lösningsmedlen i de oljebaserade färgerna är så kallade flyktiga organiska ämnen (VOC). När dessa ämnen når ut i luften bildas marknära ozon, som kan vara farligt för både växter och djur. Nästa år skärps därför kraven på hur mycket VOC färg får innehålla. Han passar samtidigt på att slå hål på myten om att oljebaserade färger är enklare att använda än vattenbaserade: ? Folk tror att vattenbaserade färger är svårare att använda. Jag säger tvärtom, det gäller bara att man lär sig tekniken. Köp en bra färg och en ordentlig syntetisk pensel, inte förpackningen med fem penslar för 29 kronor. De duger inte att pensla bullar med ens, säger Johnnie Krigström. Källa: Sydsvenskan
 
E
Skrivet av: Holger Wästlund

Off the grid, att inte vara inkopplad på elnätet, är en växande livsstil i USA. Filmstjärnor som Woody Harrelson och Daryl Hannah lever off grid. Sydsvenskan skriver om en familj på Österlen. De bor i en gård som redan är självförsörjande på el under sommarhalvåret som man nu med vindkraft ska möjliggöra ett åretruntboende för en fembarnsfamilj. Vindsnurran är importerad från Kina via Tyskland. Det är en så kallad snabblöpare, en horisontell vindsnurra som generellt har större verkningsgrad än de vertikala. Rotorn har en diameter på 140 centimeter. Upp till två meter får de vara utan bygglov. För att vindsnurran inte ska störas av turbulens måste masten vara dubbelt så hög som de närliggande träden och huset. Mängder av 72-trådig stållina ska monteras i specialsmidda fästen på masten och förankras i marken. Allt som allt med mast, kabel, batteri, fästen, stållina och vindsnurra räknar man med en kostnad på ungefär 25 000 kronor.
 
E
Skrivet av: kimo

hej!
ja skriver ett arbete om hur man kan återavända byggnadsmaterial (betong o trä), påverkan av miljö?
 
E
Skrivet av: Bert karlsson

Hej jag undrar om hur man kan
 
E
Skrivet av: Ludvig Fryklund

Hej jag och en kompis ska argumentera mot 8 andra grupper om vem som ska få ett visst område. Alla grupper har ett eget förslag på vad dom vill bygga på området. Min grupp ska argumentera för att bygga eko bostäder och passiva hus. Skulle bara kolla om ni har några bra argument som kan användas för att få igenom vårt förslag. Tack på förhand!
 
S
Hej! Jag har skolarbete som handlar om future smart hus, och jag vill få hjälp av nån som kan svara på min fråga-"Vad är det mest ekologisk byggmaterial som man kan använda till hus/villa och hur ska den framtidens hus se ut" mit mail är masterherobrine@gmail.com svara gärna!
 
Ovanligt många frågor relaterade till skolarbeten.

Är det möjligen så att ni alla går i samma klass?
 
Hehe, såg nu att frågorna är ställda under en period av flera år.

Tar tillbaka mitt påstående! :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.