Lagen om byggfelsförsäkring är ett skydd för konsumenten men många upplever den som både dyr och onödig. Särskilt de som står i begrepp att bygga sitt hus helt själv.


Du kan läsa artikeln här: Dyr försäkring ger inget skydd för självbyggaren
 
E
Skrivet av: Anonym

Hej,

Har forskat en del kring detta ämne då själv är på väg att bygga ett hus. Premierna känns hutlöst dyra och verkar som sagt inte innehålla något nämnvärt skydd. Jag kommer inte teckna någon. Har ställt en del frågor till div. försäkringsförmedlare och försäkringsbolag om vad en vanlig villahemförsäkring täcker och inte, alltså innehållande tex husallriskförsäkring. Hittills har svaren varit varierande men täcker en del viktiga delar som till en spottstyver kan försäkras. De tillfrågade är www.folksam.se www.direct.se och www.insurancefinder.se Se dettta som en alternativ lösning på det hela. Tycker det är helt sjuk att det ska behöva vara på det här sättet. //Arg självbyggare
 
E
Skrivet av: Anonym

Bygger också själv. Jag har "bara" tecknat hemförsäkring för mitt bygge. Gick hur bra som helst, jag uppgav bara tänkt/planerad boyta, vissa tekniska uppgifter och sen är huset försäkrat så som "under uppförande".

Eftersom jag inte får något för byggfelsförsäkringen är detta ett enkelt val. Kanske "olagligt", men fullt moraliskt försvarbart!
 
E
Skrivet av: Lasse med L

jag tecknade byggfelsförsäkring vid bygget, kompletterade med villahemförsäkring, ett bra tips till er grabbar (och tjejer) som bygger hus är att se till att jämföra dessa innan ni tecknar, mitt tips är www.livkompagniet.se

// Lasse med STORT L
 
E
Skrivet av: Anonym

Kan man bara strunta i att betala? eller är man tvungen att betala för byggfelsförsäkring?
 
E
Skrivet av: Holger Wästlund

Varje år skadar sig cirka 40 000 personer i hela landet så illa vid gör-det-själv- eller trädgårdsarbete att de behöver uppsöka läkare för vård. Istället för att bocka av på att göra-listan blir det sjukskrivning och förstörd semester. Att skära sig på en kniv eller ett verktyg när man ska ta bort något som fastnat är en vanlig skada. Yxor och handsågar som slinter och hammare som missar spiken och träffar handen istället är inte ovanligt. Det har hänt att personer fått uppsöka sjukhus med borrmaskinen fortfarande fast i handen. Slip- och borrmaskiner samt motordrivna sågar kan ge ögonskador när partiklar från trä och metall, smuts och damm hamnar i ögonen. Att svetsa och mura kan också orsaka ögonskador, liksom stänk av kemikalier vid rengöring. Även om många målarfärger är vattenbaserade kan det finnas farliga ämnen i en del målarfärger, lacker samt rengörings- och desinfektionsmedel. Det är viktigt att ha ett bra andningsskydd. Rådgör med personal i affärer som säljer skyddsutrustning för att hitta rätt skydd. Glöm inte att ha bra ventilation. Varje år skadas personer allvarligt sedan de ramlat från stegar. Genom att använda godkända stegar, se över stegens glidskydd och förankra den på ett bra sätt kan olyckor undvikas. Det finns även alternativ till stegar. Källa: Vårdguiden Holger Wästlund
 
E
Skrivet av: elisabeth

Hej, willis och chubby.se har mäklare som ordnat byggfelförsäkring till mig. Jag köpte iof ett semifabrikat - mycket snyggt hus. Det viktiga är att grunden och avrinningen är rätt gjort även isoleringen så det inte blir fuktskadat. Jag använde mig av försäkringen som återställde allt till orginalskick. Priser var dock 19000 kr men för mig värt det.
 
E
Skrivet av: John

Jag håller på att bygga hus i jämtland där kommun kräver att man måste ha byggfelsförsäkring. Dom menar att det är lagstiftat. Då borde det vara konkurrans på markanden av leverantörer..
 
E
Skrivet av: Gäst

Så vad sjutton gör egentligen sakkunnige Jacob Aspegren på justitiedepartementet? Han är ju uppenbarligen uppmärksammad på problemet men säger att för att någon lagändring ska ske måste politikerna uppmärksammas om problemet. Pratar de inte med varandra i korridorerna? Han är ju underställd politikerna. Fy vilket lamt svar.
 
E
Skrivet av: Gäst

jag får inget bygglov om jag inte har bevis på att jag tecknat en sade de:(
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.