E
Skrivet av: Hans

Vill bara bekräfta att flera av tipsen angående gräsmatta på lerjord fungerar hur bra som helst. Vi har byggt på tung lerjord, (grusbilen kunde köra in och vända rakt ut i markerna när vi byggde vägen under högsommartorka..). Det är gammal välgödslad åkermark, ena halvan följde vi rådet att bara tukta med klpparn så blir det gräsmatta, den andra har vi fräst upp i flera omgångar för att jämna av. Båda metoderna gav perfekt gräsmatta, den vi bara klippte känns dock starkare men fläckar tar sig långsammare där eftersom det är så hårt. Jag har nog gjort alla fel man kan enligt expertisen men min slutsats är att gräsmatta är hur enkelt som helst på lerjord, det är bara att klippa ofta och med lagom längd. I vårt förra hus var det dock sandjord 1,6m djup och där fräste jag upp och fick en klockren mossmatta.. Lera är tungjobbat men
 
E
Skrivet av: Karro

Hej!
Jag har en liten fundering på biojord. Är det någon som har erfarenhet av göra gräsmatta på de?
 
E
Skrivet av: Niclas Ekström

Hej, jag har en stuga i Nyehusen, strax söder om Kristianstad och har tänkt att anlägga en gräsmatta för att kunna spela krocket etc på. Marken består av bara sand. Går det att lägga en gräsmatta på sand och vad behöver man tänka på?
Vänligen Niclas
 
E
Skrivet av: bob

Gräs mycket bra i sand, problemet är att gräsmattan blir mycket känsligt för torrperioder.
 
E
Skrivet av: Agneta

Jag har låtit anlägga en ny gräsmatta och plantera Thujor som häckdär det tdigare var en gångväg. Det låg en fiberduk där när det användes som gångväg med grus. När gräsmattan skulle anläggas togs gruset bort men inte fiberduken. Jord, plantjord och gräsfrön lades på den nya gräsmattan. Nu undrar jag om det inte var fel att inte gräva en liten bit till för att ta bort fiberduken som anlades just för att det inte skulle växa gräs. Tacksam för svar.
 
E
Skrivet av: Larsa

Hade varit intressant att höra hur det har gått för alla här som skrivit om sina gräsprojekt?

Vill höjja en varningsflagg för att fräsa i lerjordar då man slår sönder aggregaten (kokorna) och riskerar att vatten blir stående och svårt att sjunka undan och då också en syrefattigare jord där det är svårt för något att växa. Ännu värre är att blanda i sand i lerjord och fräsa vilket kan ge en betongsula istället för grund för gräsmatta. Vill man lätta upp en lera är det torv och liknande organiskt material som är bra att använda.
 
E
Skrivet av: Göran

varför blir det döda fläckar i gräsmattan 10 cm stor.den är utrullad i höstas
 
H
Hej Jag har en gräsmatta som behöver höjas och jämnas av. Det blir stående vatten trots en bra lutning, således mkt mossa: kan jag höja den ca 20 cm med exempelvis mursand och sedan anlägga ny eller vad ska jag använda? Hur gör man bäst? (och billigast)
 
Är inte mossa 90% näringsbrist, eller får du sådana strån man får i sankmark? Kan du dränera?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.