Går i husköpartankar och undrar över vad som skiljer ett hus med direktverkande el mot ett hus med vatttenburen elvärme. Givetvis är det ju en enorm fördel att man kan byta ut elpannan mot ett annat alternativ som fjärrvärme, bergvärme eller pellets.

Men hur är skillnaden i själva driftskostnaden mellan vattenburen elvärme och direktverkande el? En stor del av befintliga hus är ju trots allt uppvärmda med direktverkande och att utesluta dem gör ju att många fina objekt försvinner från listan.

Är intresserad av ett hus med luftvärmepump + direktverkande el. Byggt 1975, 1½-plansshus på 140 kvm. Vad tror ni elförbrukningen kan bli?
 
Med direktverkande el får du något lägre förbrukning och bättre möjligheter att styra värmen än med vattenburen el. Naturligtvis under förutsättning att du har moderna elradiatorer.
Vilken förbrukning du kommer att få är omöjlig att gissa om man inte vet tidigare förbrukning.
 
Vi bor i ett 140m2 stort hus i 1,5 plan, byggt -82.
Luftvärmepump + vattenburen värme (el/ved).

Mina beräkningar pekar på ca 17000kWh/år totalel vid enbart eldrift, alltså v-pump + elpatronen i pannan för tillskottsvärme och varmvatten.
Om jag däremot sätter in en ny varmvattenberedare istället för kombipannan för varmvatten så kommer vi ner till ca 15000kWh.

Och av detta är ca 7000kWh hushållsel. (2 vuxna, 2 barn)
 
Man kan få bidrag till konvertering av direktverkande el med upp till 30 000:- Detta gäller om man konverterar till fjärrvärme, berg-, sjö- eller jordvärmepump eller biobränsle.

Finns alltså inget bidrag för att konvertera från vattenburen el! Vilket jag tycker är ganska korkat! Men det är klart, det kanske "marknaden" sköter själv.

Fär mer information http://www.boverket.se/templates/Page.aspx?id=1835
 
callel skrev:
Går i husköpartankar och undrar över vad som skiljer ett hus med direktverkande el mot ett hus med vatttenburen elvärme. Givetvis är det ju en enorm fördel att man kan byta ut elpannan mot ett annat alternativ som fjärrvärme, bergvärme eller pellets.

Men hur är skillnaden i själva driftskostnaden mellan vattenburen elvärme och direktverkande el? En stor del av befintliga hus är ju trots allt uppvärmda med direktverkande och att utesluta dem gör ju att många fina objekt försvinner från listan.

Är intresserad av ett hus med luftvärmepump + direktverkande el. Byggt 1975, 1½-plansshus på 140 kvm. Vad tror ni elförbrukningen kan bli?
Vi verkar hamna på 18000 - 20000 kWh ( + eldat i kamin 4-5 m3 ) i vårat "direktverkande elhus". Det man kan säga är att om elementen är, som i vårt fall, från 70 talet så fungerar inte termostaterna som de skall. Vi har haft flera element avslagna i vinter för att de går för fullt hela tiden. Att elementen varit avslagna i vissa delar av huset medför i sig att det blir tempvariationer som inte är behagliga.

Vi köpte naturligtvis inte vårat hus pga det eminenta uppvärmningssytemet, utan pga läget och huset i övrigt. Köpa hus gör man faktiskt lite med hjärtat också, och inte bara med hjärnan om du förstår vad jag menar.. Helt klart är däremot att man skall lämna utrymme i ekonomin för att göra något åt direktelen, antingen att installera L/L-värmepump(ar), eller att konvertera till vattenburen värme och någon, för plånboken, vänlig värmekälla.
Vi har inte beslutat ännu vad vi skall satsa på, men däremot har vi beslutat att dra igång nästa sommar med någon form av åtgärd.

Så helt avskräckt tycker inte jag att man skall vara för att köpa ett hus med direktverkande el, men man skall vara medveten om nackdelarna när man bjuder på objekten.

Ja, just det: vi bor i souterängvilla, 220 m2 uppvärmd yta i Sundsvallsområdet.
 
Det råder i många kretsar en uppfattning om att direktverkande el skulle vara dyrare än vattenburen el, vilket jag tror är felaktigt. tillförd energi är ju samma i båda fallen, vattnet i sig tillför ju ingenting utan är snarare en förlustkälla.
ett vattenburet system är bara mer yra saker som kan krångla. det är min uppfattning.

finns det murstock i huset? många gamla hus har det men inget vattensystem, men då kan man iaf installera en billig kamin för att få ner elförbrukningen.

annars är luft/luftvärmepump kanonbra.
 
Direktverkande el är oöverträffat effektivt. Värme direkt där den behövs. Inga rökgasförluster.

Sen är det ju andra skäl till att metoden har sina nackdelar.
 
Kompisen satte in braskamin och bara vred ner elementen men fortsatte att köra vattenburna elpatronen. Det gick åt en massa el i alla fall till att värma all "förlust".

Hmm *tänker* Är det skilnad på direktverkande el och "värmefläkt"?
Låt säjja en 3 Kw fläkt (räkna bort de 26w som fläkten drar) eller totalt 3Kw El Element eller Elvärmepanna (lufttburen elvärme)

 
Vi har 132 kvm boyta o mellan 1 juni -05 och den 1 juni -06 gjorde vi av med imponerande 38 000 KWH inkl hushållsel.. ca 5000 KWH i hushållsel.. + 10 kubik ved som vi eldade med i en täljstenskamin... Elementen är ifrån tidigt 80-tal..
 
KalleT skrev:
Man kan få bidrag till konvertering av direktverkande el med upp till 30 000:- Detta gäller om man konverterar till fjärrvärme, berg-, sjö- eller jordvärmepump eller biobränsle.

Finns alltså inget bidrag för att konvertera från vattenburen el! Vilket jag tycker är ganska korkat! Men det är klart, det kanske "marknaden" sköter själv.

Fär mer information [länk]
Bidraget för konvertering gäller endast själva konverteringen, alltså endast för rör, element och installationsjobbet för dessa. Värmekällan är ej bidragsberättigande. Det är därför som man inte får något bidrag ifall man redan har vattenburen värme.

Däremot kan man få 14000:- i bidrag ifall man byter från oljepanna, men inte från elpanna.. ( det kanske var detta du menade var konstigt ?)
 
Daniel_M skrev:
Bidraget för konvertering gäller endast själva konverteringen, alltså endast för rör, element och installationsjobbet för dessa. Värmekällan är ej bidragsberättigande. Det är därför som man inte får något bidrag ifall man redan har vattenburen värme.

Däremot kan man få 14000:- i bidrag ifall man byter från oljepanna, men inte från elpanna.. ( det kanske var detta du menade var konstigt ?)
Det är det jag tycker är konstigt...men det kanske kommer.
 
kimtommy skrev:
Det råder i många kretsar en uppfattning om att direktverkande el skulle vara dyrare än vattenburen el, vilket jag tror är felaktigt.  tillförd energi är ju samma i båda fallen, vattnet i sig tillför ju ingenting utan är snarare en förlustkälla.
ett vattenburet system är bara mer yra saker som kan krångla. det är min uppfattning.
Ett modernt system för direktverkande el är så effektivt man bara kan få elvärme. Bra radiatorer (gärna oljefyllda av god kvalitet) och ett bra styrsystem till detta ger helt ok ekonomi. Styrsystemet kan vara av rumstyp, styrpluggar för varje radiator eller centralstyrt för hela huset. Fördelen kan vara att du inte varmhåller extra mycket när du inte är hemma, t.ex. dagtid när man jobbar eller nattetid när man sover. Då går systemet in och sänker tempen lite.

I jämförelse med vatten så är det vattenburna eluppvärmda systemet sämre. Det är bara ytterligare förluster. Det går dessutom nästan inte att specialstyra ett sådant system så din totala förbrukning blir nästan automatiskt högre. Anledningen till att vattenburet efterfrågas är att det stora ingreppet, konverteringen, för att bli av med elvärmen inte behövs. Det är ju enkelt att bara byta panna till pellets, värmepump etc.

Har man ett någorlunda modernt system för direktverkande el, ska man inte i första hand välja bort detta. Personligen skulle jag då se över husets isolering, främs mot vinden samt om möjligt installera luft-luft-värmepump som komplettering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.