E
Skrivet av: Anonym

hur kan höjden på häcken ha någon betydelse om det är en kurva det handlar om. Växer den ut i vägen är det väl en annan sak. Låter mer som att du är en surtant som vill ha något att gnälla på, alt är nyfiken och vill se in på andras tomt. Kör sakta om du inte ser något, om det står ett hus bredvid vägen ser du inte heller något. Men kanske borde ha blicken framåt efter vägen istället, så vi som riskerar att möta dig när du letar efter något att klaga på är säkrare.
 
E
Skrivet av: Henrik

Lustig kommentar, eftersom det är en klagan över att någon annan är en klagare.

Jag håller med Leccrot, det spelar stor roll hur hög häcken är. Jag har en korsning ett par hus bort där jag måste göra en vänstersväng ut på en större väg. På höger sida precis innan korsningen ligger en fin nybyggd villa, där de har satt en häck längs med tomtgränsen. Så länge häcken var ca 1 m hög var det inga problem, men nu är häcken så hög så det är väldigt svårt att se trafik som kommer från höger. De bilar och bussar som kommer där har rätt hög hastighet vilket gör att det är väldigt ofta man får tvärbromsa mitt i vänstersvängen för att det plötsligt dyker upp en bil från höger.

Och den dumma kommentaren om att man borde ha blicken framåt efter vägen är ju bara dryg. I det här fallet vill jag kolla åt höger men det är bara häck jag ser. Skönt i sammanhanget är väl att det inte är din...:)
 
E
Skrivet av: Leccrot

I vissa kommuner är man faktisk förnuftig och där
gäller vid en hörntomt att växtligheten inte skall vara
högre än 70 cm över gatuplanet - vilket gäller 10 m
åt vardera hållet från gatukorsningen.
Sedan är det en annan sak att kommunen (t.ex.
Mölndal) är tandlös och inte gör något åt saken om
nu någon är dum nog att inte följa anvisningarna....
 
E
Skrivet av: Gäst

Låter rimligt.

/Bengt Torstensson
 
E
Skrivet av: Gäst

Som jag förstår är det en ansvarsfråga om det händer en olycka på vägen och någon skyller på skymd sikt p.g.a. hög häck/staket osv. då kan försäkringsbolaget agera mot fastighetsägaren. Kommunen kan inte agera mot en fastighetsägare som inte följer reglerna. Men det kan bli mycket dyrt för fastighetsägaren om det sker en olycka!
 
E
Skrivet av: Gäst

Vi har en häck till sammans som är planterad på vår sida om tomtgränsen.Nu tycker grannen att den skräpar och vill nu bygga ett plank på sin sida om gränsen, vilket är ok för oss.Har börjat fundera på juridiken och vill fråga om vår granne kan ställa krav på oss att sköta/underhålla den sida som är vänd mot oss.
Tacksam för svar
eson1
 
E
Skrivet av: Gäst

Om jag har förstått det korrekt kan man alltså i Stockholm:
1. I korsningar bygga plank upp till 1.10 och all höjd därutöver med 50 % genomsläpp utan att bryta mot någon lag, samtidigt som man garanterat gör korsningen trafikfarlig.
2. Ändå bli straffad för detta om en olycka uppstår.

Det verkar ju ytterst märkligt att det inte finns någon lag som reglerar detta fullt ut.
 
E
Skrivet av: Mic

Vad räknas som höjden på ett staket/ plank? Höjden på stolpen eller på den högst liggande eller stående ribban?
 
E
Skrivet av: Lasse

Vad gäller när det kommer till underhåll av mitt plank? Kan grannen neka mig tillträde på hans sida när jag ska olja/måla planket?
 
E
Skrivet av: Ida

Har du en granne med hörnhus vid trafikerad korsning? Det har jag. De klipper aldrig sin häck trots att de bor som de gör o kommunen har skickat brev om att de måste klippa den. Det händer ofta olyckor där. Det bor både brandman o polis på gatan o de finns ofta på plats på sin fritid när olyckan är framme, det är bra, för de vet hur man ska gå till väga när man är först på en olycksplats, men olyckan är redan skedd o många får men för livet. Jag har fått nog! Vad är problemet? Är man så stolt över sin häck så att man inte förstöra strukturen på den för andras säkerhet! Inte ok på något vis!!!
 
E
Skrivet av: Jenny

Vi bor i kedjehus och grannen har en häck full med taggar som synålar som angränsar mot vår tomt. De klipper inte häcken och den ser hemsk ut. Vi har små barn som inte kan gå barfota på gräset pga dessa taggar som vi har liggandes på gräsmattan och är helt omöjliga att få bort. Vi får själva klippa vår sida av häcken, vilket innebär ett heldagsjobb, hyra kära för bortforsling av stickiga grenar som som trots vår ansats ligger kvar på gräset.
Dessutom står den på spiolers så på vår sida kommer häcken mycket högre upp än på grannens sida och "hänger över" vår tomt. Vi har frågat grannarna om vi tillsammans kan ta bort häcken och dela på kostnaden för en ny men det vill de inte. Vad kan vi göra?
Tacksam för svar!
 
E
Skrivet av: Bia

Jag har gjort en anmälan till Borås kn om ett svartbygge där en fastighetsägare har höjt sin tomt, var en sluttning skogsmark, med ca 3 meter samt på annans mark, ca 100 m2, i gräns anlagt en stödmur med staket som mäter 1,80 meter. Dessutom gränsar planket, mur+staket=plank, till en väg. Byggnadsinspektören tyckte inte detta var en olovlig handling!! En bar kommun att bo i för där får man göra som man vill!
 
E
Skrivet av: Tobias

Varför gjorde du en anmälan?
 
E
Skrivet av: Lennart

En rot frånett 30 år gammalt träd har gjort att min grannes 50 år gamla mur har börjat ge sig. Kan jag bli ersättningsskyldig? Har bott i huset i 4,5 år.
 
E
Skrivet av: erik

Hur nära fårgrannen plantera häcken får han göra så den kommer in på min tomt kan jag klyppa dom grenar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.