Jag har bygglov sedan i december och skall på byggsamråd i nästa vecka. Över tomten hänger en lokal elledning som försörjer några grannfastigheter med el. Nu har min entreprenör kommit på att ledningen skär igenom ett av hörnena på den tänkta byggnaden och att kraven på säkerhetsavstånd då naturligtvis inte uppfylls. Jag har hört att om kommunen beviljat bygglov, och det sedan visar sig att man missat att kolla hur elledningen påverkar den tänkta byggnaden, då är det kommunen som skall betala flytten av elledningen. Någon som har erfarenhet av detta? Finns någon sådan praxis reglerad i lagstiftning, författningar etc?

/Joppe
 
Låter iofs intressant, men jag tvivlar på att det skulle stämma. Dokumentation om var ledningarna går är ju ofta bristfällig, ledningsägarna har "gammal hävd" etc.

Lycka till!
 
Kanske inte något svar på frågan, men jag skulle nog satsa på att gräva ner ledningarna i stället. Luftledningar är aldrig roliga att ha nära eller över tomten.

Hur det sedan ska betalas blir en trepartslösning, du, övriga fastigheter, och kanske kommunen-elnätsägaren också kan tänka sig att betala en del för detta. Vem vet vilka träd nästa storm fäller?
 
I mina kartor (som jag tog fram på lantmäteriet) fanns inga kablar inritade, så frågan är om det påverkar bygglovet så mycket. Du får nog svårt att få ut pengar för det...

Har också en kabel som går över tomten. Vattenfall räknar med 15-20000 per spann om de ska gräva ner. Har skickat in en offert men inte fått tillbaka än.

Här är en intressant tråd i ämnet:
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=5035
 
Facit blev att kommunen frånsade sig allt ansvar och lät självaste förvaltningschefen skriva till mig i myndiga ordalag. Som tur var skulle Vattenfall göra en stor nedgrävning 2008 så jag kom någorlunda billigt undan. Men ansvaret satt jag med själv, kommunen erbjöd sig generöst att bevilja en flytt av huset inom bygglovet så att ledningarna skulle kunna hänga kvar...:confused:

Men tack för alla kloka svar!
 
Vad är relativt billigt för dig?
 
Det var tre spann med oisolerade ledningar som gick till huset bredvid. Merkostnaden för att Vattenfall skulle gräva ned dessa i förtid blev ca 12 tkr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.