Hur ska man tänka när man väljer blandare? Blandaren bestämmer bland annat hur mycket energi och vatten du gör av med. Den är en viktig inredningsdetalj och priserna varierar mycket.


Du kan läsa artikeln här: Välja blandare
 
E
Skrivet av: Holger Wästlund

Mycket värdefulla synpunkter när man ska välja blandare, tycker jag. Här kommer några aspekter till som kan vara värda att ha i minnet: ? Fabrikat. Möjlighet att få tag i reservdelar i Sverige ? Skall den monteras i vägg eller inte? Då blir det lättare att städa men krångligare att montera. ? Går det lätt att göra rent runt blandaren? ? Bekväm kran ? Låg vattenförbrukning ? Termostatkontroll, speciellt viktigt för barnfamiljer. ? Om vattnet där du bor är kalkrikt, klarar då blandaren detta? Holger Wästlund
 
  • Gilla
Mats
  • Laddar…
E
Skrivet av: Andreas

Tänkte byta blandare i köket då jag kollat verkar alla vara gjorda för anslutning via 10mm rör men dem vi har är bara 8mm hur löser man detta?
 
E
Skrivet av: Gäst

Söker en liten smidig badkarsblandare (jag vet att jag är en miljöbov) med duschfunktion.
Våra vattenrör är inte inbyggda i väggen.
Jättesvårt att hitta en engreppsblandare för detta.
Bra att ni skrev om rördimensionen.
Finns det kvalite till lågpris på webben?
 
E
Skrivet av: Gäst

Jag har en design-köksblandare från Tapwell med kallstart dessutom var det en representant från Tapwell i butiken när jag köpte den, som fixade en ny sil inne i pipen som jag bytte själv, som begränsade flödet ner till 12 liter. Mindre tyckte han inte man skulle ha i ett kök. Men det var fullt möjligt.

PS/ Den är SKITSNYGG!!!

/Ulf
 
E
Skrivet av:

Snygga och stilrena köksblandare! Tack för artikeln
 
E
Skrivet av: Köksblandare

Tapwell gör fin fina köksblandare
 
E
Skrivet av: /Erik M

Är Ikeas blandare, som ser rätt bra ut tycker jag, och som i regel kostar en tiondel eller en femtedel av standardpriserna i VVS-butikerna, så pass mycket sämre? De har 10 års garanti.
 
Kanske du ska sluta hålla på med reklam för dina blandare.....
 
Vi köpte en Hafa flow (det rinner vatten i ett vattenfall från den). Det rinner dock alldeles för långsamt för våra behov, ska jag spola fram varmvatten då tar det över 40 sekunder. Det är lång tid när man behöver varmvatten för att byta bebisens blöja.

Vi har ganska grova rör till badrummet uppe, 15 mm, och ca 8 meter från varmvattenberedaren. Det ska alltså rinna ur drygt 1,4 liter vatten innan varmvattnet når fram.

Även om snålspolande är bra för ekonomin så ska man också räkna in detta.
 
K
Nivito och Damixa har också designsnygga köksblandare
 
V
Så långt har man inte kommit i Mora menar Ulf igentligen.
 
Skulle duschblandare börja på 2500 kr? Alla stora fabrikat har modeller runt tusenlappen som är helt OK. Kan man tänka sig IKEA eller Bauhaus egna sortiment kommer man ner mot femhundringen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.