E
Skrivet av: Lena

Själklart tycker branchfolket, som har detta som sitt levebröd och familjeförsörjning, att det ska bytas, kontrolleras, etc som en 'standard åtgärd' efter ett antal år. Det är samma sak om man frågar en 'grävare' om han tror att man behöver dränera om för 100-150 KSEK efter 30 år, även om man inte har ett spår av fukt. Gäller även takläggning(ska bytas efter 25-30 år).
Som nybliven ansvarig husägare, eller kanske fortfarande husspekulant tar man dessa oftast mycket subjektiva påstående som absoluta krav, och då måste hussäljaren argumentera för varför man 'underlåtit' denna dränering... Mäklarna eldar också indirekt på brancherna.
De som betalar är alla vi 'fritidsfixare' som inte hinner sätta oss in i alla detaljer, och kan rannsaka riktigheten i påståendena. Och vi är många och har förvånansvärt feta plånböcker.......
 
E
Skrivet av: Per

En jordfelsbrytare som återställer sig själv? finns det jag som arbetar med detta har inte sett någon för privat personer, det skulle vara livsfarlig om du inte åtgärdar felet. regel löser jordfelsbrytaren är det något fel som måste åtgärdas litet som stort. appropå el ritning så vill alla kanske ha en men inte betala för tiden som det tar att göra den, vilket resulterar i att ritning uteblir.
endast de som är lite smart vill lägga ner en slant på ritningen får en och inte de dum snåla. allt kostar det går inte bara att pruta och tro att allt ingår.
du vill väl inte arbeta gratis eller?
 
E
Skrivet av: olle

Vad är det för skillnad på "Data" och "Nätverk" i din artikel??
 
E
Skrivet av: anonym

Självåterställande jordfelsbrytare fungerar bara om det har varit ett tillfälligt jordfel,
tex åsknedslag.
 
E
Skrivet av: urban

El efter svensk standard vill ingen ha. Innehåller inga spottar inga dimrar bara en lamp kontakt i varje rum. Till svagström är det bara tomrör. Resten är tillägg. Antenn och data kabel och uttag liksom svagströmscentral brevid elcentralen.
Lägger man till detta som alla anser självklart landar man lätt på 150 000. Det är inte så konstig summa för man har fyllt på alla rum med dubbelt så mycket prylar.
Urban
 
E
Skrivet av: jehn

Man skall som kund alltid upprätta utförd. Den "vanlige" husbyggaren klarar nog inte det själv så där behövs nog hjälp.
 
E
Skrivet av: Gäst

Det blev fel i inlägget:
Man skall som kund alltid upprätta en kravspecifikation på den installation man vill ha utförd. Den "vanlige" husbyggaren klarar nog inte det själv så där behövs nog. hjälp.
 
E
Skrivet av: Behörig installatör

Som behörig elinstallatör med mångårig erfarenhet av att installera el men också av projektering så anser jag att denna typ av inlägg inte är bra för branschen.

Jag anser att 2st jordfelsbrytare är minimum och lagom för en villa. Att ha en som förvisso kan vara självåterställande uppfyller samma funktion rent elsäkerhetsmässigt men den kommer fortfarande inte kunna tillkoppla då det finns ett konstant jordfel. Nej, då är det bättre med 2st jordfelsbrytare så att inte hela huset blir svart tills man får ut en elektriker vid ett jordfel.

KNX, borde inte bli standard. Detta har ju diskuterats. KNX är dyrt och för de allra flesta är det absolut inte nödvändigt.

Jag har eget företag med sex anställda och jag skulle självklart vilja göra en noggrann projektering vid varje villabyggnation. Det är dock sällan folk vill betala för detta utan det går ganska snabbt. Att göra en elritning är heller inte speciellt vanligt, tyvärr. Självklart säljer jag gärna denna tjänst men som någon redan påpekat, folk vill inte gärna betala 5-10000kr för en elritning.

Lena: Det du säger är nog många gånger sant och jag kan bara svara för mig själv. Är jag ute hos en kund som har gamla elledningar som är från 40-talet och kunden undrar om de är säkra. Då informerar jag vederbörande om att vi har 6000 elbränder i Sverige varje år och att det ibland börjar brinna i den här typen av gamla ledningar. Jag säger inte att det behöver göra det men att det är en potentiell risk. Samma sak gäller för de andra disciplinerna du talar om. Får man en fråga så tar man det säkra före det osäkra som fackman. Särskilt när bäst före datumet gått ut.
 
G
Tänk att få en digitalgrundritning av kund ;-) enkelt att rita in jobbet!! men när Svenne gnäller och tycker polacker är billigare redan innan man börjar att sedan lägga 3-4 timmar på mäta väggar dörrar fönster .. för att sedan rita in 6 vu 2 brytare 2 takuttag spottar samt att man tidigare öppnat upp tak då slangen från billiga varuhuset var knäckt och skruvad i ..brukar skriva direkt gruppfört på datorn hos kund.och ofta redan där kan du inte göra det hemma?? Så tar det inte nån tid.
Mitt tips . Man läger till raden på fakturan
Enl.kund skiss ,underlag för cad ritningar saknas kund avböjt. Foto/pdf på kundens skiss som bilaga.
 
Detta har funnits i många år. Jordfelsbrytaren eller tillsatsmodulen känner av om det var ett temporärt fel eller om det ligger kvar. Om det var temporärt så görs ett försök efter x sekunder att sluta brytaren igen. Om felet återkommer inom en viss tid så väntar den x+antal sekunder innan den försöker sluta en andra gång osv. Finns ett max antal återslutsförsök. Om det misslyckats efter dessa testomgångar så sluter istället en larmkontakt och man kan ha denna för att via tex SMS/GSM-larm skicka varningsmeddelande. Denna typ av JFB har funnits som sagt i många år, men inte ens de flesta elektriker/elfirmor vet om att de existerar.
 
G
Elton har haft det länge, jag har installerat flera stycken
 
G
Ej verifierad skrev:
Skrivet av: Behörig installatör

Som behörig elinstallatör med mångårig erfarenhet av att installera el men också av projektering så anser jag att denna typ av inlägg inte är bra för branschen.

Jag anser att 2st jordfelsbrytare är minimum och lagom för en villa. Att ha en som förvisso kan vara självåterställande uppfyller samma funktion rent elsäkerhetsmässigt men den kommer fortfarande inte kunna tillkoppla då det finns ett konstant jordfel. Nej, då är det bättre med 2st jordfelsbrytare så att inte hela huset blir svart tills man får ut en elektriker vid ett jordfel.

KNX, borde inte bli standard. Detta har ju diskuterats. KNX är dyrt och för de allra flesta är det absolut inte nödvändigt.

Jag har eget företag med sex anställda och jag skulle självklart vilja göra en noggrann projektering vid varje villabyggnation. Det är dock sällan folk vill betala för detta utan det går ganska snabbt. Att göra en elritning är heller inte speciellt vanligt, tyvärr. Självklart säljer jag gärna denna tjänst men som någon redan påpekat, folk vill inte gärna betala 5-10000kr för en elritning.

Lena: Det du säger är nog många gånger sant och jag kan bara svara för mig själv. Är jag ute hos en kund som har gamla elledningar som är från 40-talet och kunden undrar om de är säkra. Då informerar jag vederbörande om att vi har 6000 elbränder i Sverige varje år och att det ibland börjar brinna i den här typen av gamla ledningar. Jag säger inte att det behöver göra det men att det är en potentiell risk. Samma sak gäller för de andra disciplinerna du talar om. Får man en fråga så tar man det säkra före det osäkra som fackman. Särskilt när bäst före datumet gått ut.
Vad jämför du med, när du säger att KNX är dyrt.
Vad kostar ett badrum eller kök, som man ändå renoverar efter 15-20år!
Hur mycket har bilen minskat i värde efter några år?
Om du lägger fram det så till en kund, så kommer du inte att få installera många KNX anläggningar.
Känns lite konservativt.
 
Det finns ett elföretag i Malmö som gör elritningen helt gratis i offertstadiet.
 
G
Elektriker F skrev:
Det finns ett elföretag i Malmö som gör elritningen helt gratis i offertstadiet.
Vilket företag är det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.