Varmt och skönt i huset och obegränsat med varmvatten i duschen är några av fördelarna med fjärrvärme. Enkelt, miljövänligt, hyfsat billigt och i stort sett underhållsfritt är andra argument.


Du kan läsa artikeln här: Fjärrvärme - plus, minus och så funkar det
 
E
Skrivet av: AndersHSK

Bor i en bostadsrättsförening med fjärrvärme. Vi funderar på att installera individuella värmemätare i alla enheter för att minska värmeåtgången och göra avgiften rättvisare. Har någon tips om vilka system som finns på marknaden och hur de fungerar?
 
E
Skrivet av: Anonym

Hej!
Är nyligen insatt fastighetsskötare,
och fjärrvärme är nytt för mig.Jag undrar hur man fyller på vattnet på det slutna expansionskärlet?
Tack på förhand!
 
E
Skrivet av: Anonym

Fjärrvärme kan vara en av dom största miljöbovarna som finns.
I Luleå fick man köra med eldningsolja för att få värme, man brännde 8-9kubik.... i TIMMEN!!!!!!!
Knappast miljövänligt...
 
E
Skrivet av: Elektriker

Vill bara hålla med. Fjärrvärmeverken gör av med massvis med olja sommartid när det inte är så stort effektuttag. Fliseldningen eller sopförbrånningen vad dom nu kör på går inte att köra ner på så "låg" effekt som behövs, vilket går med olja.
 
E
Skrivet av: Anonym

Om DU är fastighetsskötare och inte vet hur man fyller på ett slutet expanssionkärl tycker jag att du ska fundera över ditt yrkesval.
 
E
Skrivet av: Gäst

Hej AndersHSK! Kolla med Minol - De är duktiga på individuell mätning.
Läs mer på: http://www.minol.se/

mvh Thomas
 
E
Skrivet av: patric

Har en del fastigheter och har tagit pulsen på fjärrvärmealternativet flera gånger.
Dyrt,krångligt, dolda avgifter, om du funderar på fjärrvärmealternativet så för guds skull behåll ditt gamla system så du kan återgå till det senare.
Jag har industrifastigheter och det kan nog skilja sig en del, men det första dom gör är att plocka ur din gamla lösning så du blir låst vid deras system.
 
E
Skrivet av: e

Den här artikeln verkar av rubriken att döma vara från en annan tidsålder.
Sanningen är väl att Fjärrvärme behöver subventioneras med lägre energikrav för att ha en chans.
 
E
Skrivet av: e 2

Se härhttp://www.el.se/artiklar/fjarrvarme/
Byggs oftast i dag så att de producerar el också.
Därmed är vi tillbaka till ruta 1.
Det är billigare och mindre förluster att dra elledningar till husen än att dra miltals med fjärrvärmerör.
Däremot är det helsmart att producera el genom att bränna sopor.
... men där kan ju inte kommunerna sätta priset själva ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.