E
Skrivet av: Jan Wiklund

Jag har vitriolat min gäststuga i sommar. Den är byggd med stående panel, råsågad 35 mm tjock och 40-50 cm breda plank.. Gissa om huset är vackert! Min morbror är arkitekt och hans hus är också vitriolat för 25 år sedan. Trä som är obehandlat eller vitriolat håller bättre än det som är målat, det törs jag lova. Är det nån som sett en rutten fasad på t.ex ett Hälsingehus som är totalt obehandlat och 150 år gammalt? Färgfabrikanterna gillar inte att tala om detta, men så länge som man gillar vitriolens färg så finns det ingen anledning att måla med täckande färg.
 
E
Skrivet av: Johan

Var mycket vaksam på utfällningen av järnvitriol som sker när det regnar på virket. Åtminstone under första året. Utfällningar på trädgårdsplattor, betongsocklar och annat blir rostfärgade. Omöjligt att få bort.
 
E
Skrivet av: Charlotta

Hej. Behöver akut hjälp. För ca 7 år sedan blev vår sommarstuge fasad behandlad med järnvitrol och den ser idag ut som en militärstuga. (kamouflage) Vissa ställen eller fläckar på plankorna är bruna, vissa silvergråa, vissa nästan svarta, vissa gröna. Tanken var att få en naturlig och jordnära sommarstuga i grå kulör som skulle smälta in i skärgården. Plankorna som vi använde var oimpregnerade men täcktes med pressening och vatten slapp in och rinna. Där har vi nog boven i dramat. MEN min fråga är nu om den går att rädda på något vis? Skulle inte vilja måla den! Nu håller vi på att bygga bastubyggnaden till på tomten och nu skall det tas ett beslut om vi skall prova på nytt att vitrola eller skita i det. HJÄLP ni kunniga.
 
E
Skrivet av: Gäst

Hej ingen som har lite bilder på sina hus som är behandlade med järnv. skulle vilja se vad ni har för förg på fönster dörrar foder och knutbräden. mvh jessica
 
E
Skrivet av: Lena

Järnvitriol eller inte...vårt 3 år gamla hus behandlat med järnvitriol på fabrik, har fått en väldigt ful sida, dvs stora skiftningar i färgupplevelsen. Gissar att en byggställning som stod kvar alldeles förlänge har gjort en stor påverkan. Men även att plankorna kan ha blivit blöta under den tid de låg på tomten innan de sattes upp. Fula fällningar (rost fläckar) finns också, fönsterkarmar har också missfärgats. Så med facit i hand ångrar jag att vi använde oss av järnvitriol, tyvärr. Även dålig info från ansvariga att detta kunde hända.Jag är intresserad av att få tips vad kan man göra? Kan man möjligen slipa den fula sidans plankor, måla på nytt? Det verkar som själva järnvitriolen är bara på ytan av träet, verkar inte ha gått in i plankorna, max kanske en till två millimeter. Och som sagt, nu på 4:e året, så finns det inte det minsta tecken på att järnvitriolbehandlingen är på väg att "jämna ut sig" på något sätt.
 
E
Skrivet av: Peder

Hur underhåller man om man får fläckar under åren som går? Är det bara att måla på med järnvitiol igen?Skriv din kommentar här
 
E
Skrivet av: Anders

Funderar på att spruta järnvitrol på vår utbyggnad nu i november går det att göra även om temperaturen kan bli på minussidan?
 
E
Skrivet av: Dane

Funkar järnvitrol lika bra på liggande panel som på stående?
 
G
Ok det blir inget problem
 
G
Ångrar bittert att jag använde järnvitriol. Huset ser ut som f.. inte samma färg någonstans. Växer tom mossa på norrväggen. Centimeterstora sprickor i träter på Södergren. Huset är sju år gammalt.. Ärkeskit..
 
G
I träet på söderväggen skall det stå ;-)
 
G
Järnvitriol skall inte jämföras med färg,då det är helt olika saker.även smaken är olika,men något som helst skydd är det absolut inte,man påskyndar åldring av träet helt enkelt,varför kosta på tid med en helt onödig behandling,kanske för att träet grånar mycket fortare.men det är ju upp till husägarens sak att bedöma.
 
Bättre med tjärvitriol, som innehåller skydd. Och viktigt att måla allt virke samtidigt med en och samma blandning, gärna liggande så det torkar in jämt och inget spill sker på grunden eller fönster tex...
 
Låt fasaden vara. Ytans gråhet jämnar ut sig så snart märks det inte. Jag hade missat några ställen på fasaden och strök efter flera år på med vitriolblandning och det jämnade snabbt ut sig. Fasaden är sedan 1974 och ok. Har grannar som både bytt rutten panel och målat om flera gånger.
 
Redigerat:
Anders; Vatten fryser. Vitriol skall borstas/penslas på enl min uppfattning.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.