E
Skrivet av: Per Forslund

Du måste använda en monteringsplatta att fästa brunnen i. den ska vara skruvad i bjälklaget, alltså måste man för det mesta spika i kortlingar mellan reglarna för att få rätt cc avstånd. Det som händer annars är att du får en för stor rörelse i golvet närmast brunnen och riskerar sprickor genom hela konstruktionen. Detta är förödande eftersom allt vatten ska passera det området.
 
E
Skrivet av: raggej

Vi har ett hus från 1975 där golvbrunnen i gjutjärn ligger ingjuten i betong. Så vitt jag vet så gjordes det någon form av tätning under betongen med asfalt el något liknande. Kommunens byggnadsinspektör var här och godkände varje steg i arbetet med badrumsgolvet och hade då inga synpunkter. När Anticimex har varit här och tittat har de rekommenderat utbyte av brunnen. Det går dock inte att göra enbart detta utan då måste hela badrummet göras om till en kostnad av ca 200 000 kr. Ett alternativ skulle kunna vara att skydda brunnen genom att lägga i tätning med plast, vilket vissa firmor gör. Är detta något som är känt och godkänt?
 
E
Skrivet av: Helmut Maripuu

Hur skall jag göra? Har ett Elementhus från 1966 där hela huset och även golven är byggda av lådor med måtten 20 x 20 cm. Problemet är att röret till toastolen, handfatet och golvbrunnen till badkaret ligger i samma låda vilket innebär att avståndet mellan golvbrunnen och väggen bara är ca 5 cm.
Kan flytta röret till duschen men är osäker på vad som händer med hållfastheten om jag sågar upp nya hål i golvet. Lådorna är uppbyggda av två sidor med plywood och två sidor med masonit. Kan jag eventuellt använda mig av den röda hårda gjutformsplywooden i golvet istället för våtrums gipsskivor.
Har även problem med att värmeelementet sitter framför badkaret. Har enrörsvärme som går efter ytterväggen. Skulle vilja byta ut värmeelementet mot handdukstorkare och lägga in värmeslingor under duschkabinen. Finns det liggande element eller element modell handdukstork som man kan montera under duschkabinens golv?
 
E
Skrivet av: Alex

Hej jag har tänkt att renovera mitt badrum. Och då undrar jag om det skiljer sig av regler vad man får använda för material mellan att renovera ett badrum från att bygga ett helt nytt badrum ifrån grunden?
 
E
Skrivet av: Patrik

Hej Alex, samma regler gäller renovering av bef badrum som nybyggnad.
 
E
Skrivet av: Erik

"? Och man får aldrig någonsin använda vanligt färdigblandat våtrumsspackel. Det är för svagt, säger Jon Hedelin."
Varför säljs det då???
 
  • Gilla
Allman
  • Laddar…
E
Skrivet av: Per

Är hyresgäst och har ett nyrenoverat badrum. Nu har vi fått ett förvaltningsbolag som renoverar alla badrum och ger stammen ett nytt läge, Detta då för att man påstår att ett badrum gjort 2007 inte skulle uppfylla dagens krav. Finns det någon sanning överhuvudtaget i detta?? Efterlyser någon byggkunnig som kan sätta dit dom om det är möjligt..
 
E
Skrivet av: Julle

Till Erik...det spacklet används när du har tex. plastmatta på väggen som inte är lika tung som kakel.
 
kartonggipsskiva duger utmärkt i badrum
 
G
Hej, fått två offerter från firmor för renovering av badrum.

Den ena anger att "säkert badrum"(inga golvgenomträngningar antar jag) är en option - det har jag inte begärt.

Den andra firman anser att det är ok med deras arbete, med golvgenomträngningar och att arbetet är säkert.

GVK auktoriserade bägge två.
Är ovan offerter ok enligt branchen

Badrummet med plastytskickt är på ca 3*3m. Huset är av trä från slutet -80 talet.
Nya plastmattor vägg och tak, 2st nya golvbrunnar. Sänkt tak med led belysning. Nya foder runt fönster. Jag står för inredning, porslin och armaturer.
Offerter innan rot:
Firma 1: ca 130kkr varav mtrl 30kkr
Firma 2: ca 150kkr varav mtrl 50kkr

Kommentarer?

Vilket timpris kalkylerar firmorna med?
Vinstmarginal?
 
Hej, det var höga priser, fråga fler. En govänn gjorde om sitt badrum, ca 10m2. Dom betalade 170 ksek för utrivning till regelrent, nytt vägg/golv material, nya golvbrunnar och klinker/kakel, inga dyra fabrikat. Dock inget porslin.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.