E
Skrivet av: Fru Svensson

vad heter företaget som arbetar i badrummet med KAPPILÄRKRAFTER ?
 
E
Skrivet av: Holger Wästlund

Viktig artikel eftersom kostnaderna för vattenskador hela tiden ökar. Det kan leda till dyrare försäkringspremier framöver. Kostnaderna för vattenskadorna har ökat de senaste tre åren hos Länsförsäkringar. Under 2008 var ersättningarna nära 440 miljoner kronor. Men antalet skador har varit mer eller mindre konstant kring 13.000 om året. Med fina och dyra badrum och kök kostar det mer att reparera skadorna. Lägger man till det faktum att priset för byggarbeten ökar år för år kan man se en tydlig trend mot att skadeersättningskostnaderna blir allt högre. Om inte trenden bryts kan det leda till dyrare försäkringar för försäkringstagaren. Vattenskador är en stor del av försäkringspremien, och håller trenden i sig är det så att det ytterst påverkar premiehöjningen. Många satsar på ett finare badrum när man ändå är tvungen att renovera. Försäkringen ersätter det som blivit skadat. Däremot får försäkringstagaren själv stå för den standardförbättring som blir följden av reparationen. När en vattenskada uppkommer och badrummet måste totalrenoveras är det därför inte ovanligt att man själv får skjuta till lika mycket som försäkringsbolaget ger i ersättningspengar. Källa: DN Holger Wästlund
 
E
Skrivet av: Anonym

Hej !
Vi ska bygga om vårt "badrum". När vi rev duschväggen =kaklad. Visade det sig att det var spånplatta under som sugit upp fukt. Så här ser det ut, gjutetgolv med cementväggar, två av väggarna är ytterväggar den tredje till pannrum.
Den fjärde väggen är husets gamla yttervägg i trä (som har klarat sig från fukt). Här är problemet, fukten har sugit upp från golvet in i spånskivan. Hur ska man göra med den väggen, vi behöver att ha upp ngn skiva att kakla på, men den kan ju inte gå ända ner till golv. så vad kan man använda närmast golvet. Det har varit luftspalt mellan gamla husväggen och skivan, vilket uppenbarligen inte räckt. Spånskivan vilade mot golvet.
Badrumet och pannrummet är alltså tillbyggt och ligger direkt på gjuten platta. Mvh M
 
E
Skrivet av: John

Kapillärkrafter kan det absolut inte vara tal om. De krafter som transporterar vatten i tunna rör (t.ex. en trädstam) är kapillärkrafter.
Är det så att vattnet kommer upp ur GOLVET och alltså inte via ett avlopp och sedan UT PÅ golvet - är inte avloppet rätt installerat.
Kan t.ex. finnas en skarv mellan rör eller rörkopplingar som inte är tät.

Kommer vatten upp ur ett annat avlopp koplat till samma stam är det för att stamen inte är dimensionerad för att ta undan det stora flödet. Byta stam är dyrt och omständigt - prova att sätta in ett snålspolande duschmunstycke i så fall.

Är det som i det första fallet: Vatten tränger upp ur golvet, alltså upp mellan fogar i kaklet, genom en skarv i en matta eller dylikt - har du följande problem på halsen: Allt vatten tränger inte upp - det kan du vara helt säker på. Alltså "fastnar" en del vatten i golvet. Förhoppningsvis ovanpå tätskiktet - men absolut mest troligt är att inte golvets tätskikt är tätt. När du duschar samlas alltså vatten i golvet. Däremellan torkar en del av vattnet ut - och det som inte torkar ut är det som blir din fuktskada.
Har du renoverat med certifierade hantverkare så ring försäkringsbolaget och be dem komma och kolla på installationen. De kommer mest troligt att underkänna jobbet - och alltså måste fiman göra om det. Detta SKA DU INTE BETALA. De skulle gjort rätt från början.
 
E
Skrivet av: Anonym Lennart Petersson

Hej!
Vi planerar bygga om vårt badrum o inst ett badkar. Innebär att vi måste riva en vägg i nuv duschrum. Golvet är belagt med Höganäs klinkers och ingjutna värmeslingor. Golvet måste utökas. Hur kan vi klara en ny försegling utan att behöva bila upp bef golv med allt vad det innebär? Tacksam för alla tips!

Hälsningar Lennart
 
E
Skrivet av: Anders

Ni kan använda gummiduk, tex EPDM, på betonggolvet och sedan lägga en impregnerad träregel på denna. Anslut väggen mot regeln. Det viktiga är att bryta kontakten mellan betongen, som suger fukt, och träet.
/A
 
E
Skrivet av: KeMe

Vi har just fått renoverat vårt ena badrum; handfat, toalett och dusch. Tre olika hantverkare - VVS, snickare och golv- samt väggläggare - utförde ett GVKs Säkra Våtrum-arbete.

Men vi är undrande över de gipsplattor som använts till väggarna. Kring fönstret och en liten inbyggd "hylla" är gipsskivorna skurna så att man ser gipset.

Fönstret är placerat 60 cm från duschen. Det beror på att huset är byggt på 1940-talet och badrummet är litet (1,5 x 1,7).

Vi duschar så att vattnet inte sprutar på eller mot fönstret. Men besökare tänker ibland inte på detta utan duschar så att fönsterbrädan är våt.

Den öppna gipsskivan ligger bakom en fönsterlist där jag har satt silikon mellan vägg och list.

Men om vatten skulle tränga igenom på något sätt till den öppna gipsskivan och detta håller på i några år? Kan man då kalla en öppen gipsskiva för säkerställd våtrumsstandard?
 
E
Skrivet av: Jos

Why not use "Lewis plåten" as a floor?
 
E
Skrivet av: Anonym

Hej
Har precis renoverat min lilla toalett. Förut fanns det kakel (duschhörna) samt målad glasfiberväv.
Jag bytte ut all gips, satte dit ny vanlig kartonggips och sedan en helt tät väggmatta ovanpå det utan skarvar. har plastmatta på golvet på spånplatta. det finns två ytterväggar och där satte jag vindpapp mot isoleringen i stället för plast. Har läst att man inte skall ha två fuktspärrar i samma vägg

Väggen består av sett från utsidan
Träfasad (lockpanel) utegips eller vindpapp, isolering, vindpapp, kartong-gips, väggmatta

Jag har pratat med äldre snickare och enligt dem är det korrekt byggt och borde inte innebära problem

Tacksam för kommentarer
 
E
Skrivet av: Gäst

Hej, vi gör badrummet nu av certifierad firma som tidigare gjort jobb till oss. Vi väljer att använda våtrumsmatta som tätskikt. Det blir ungefär samma kostnad, men vi gör det av den anledningen att skulle en platta gå sönder går den att byta ut - använder man vanligt tätskikt så är det svårt att ta upp en platta utan att sabba skiktet.

Finns det några betänkligheter mot att använda våtrumsmatta som tätskikt? Om inte, varför gör inte fler det?

Våtrumsmattan vi rev ut nu i samband med renoveringen hade suttit där i 38 år och inte ett spår av fukt under.
 
E
Skrivet av: Gäst

Hej, Vi gör likadant i ett hus med träbjälklag.
Skulle en platta spricka iframtiden så och mattan skadas på något sätt så går det att "svetsa" ihop den igen i helt godkänd standard för tätskikt + byta den trasiga plattan - Super.

Frågan om det finns något varnare som man kan installera i grunden utifall det blir läckage under tätskiket som varnar, någon som vet??
 
E
Skrivet av: Gäst

Denna artikel är från 08, gäller dessa regler fortfarande eller är det nya man måste tänka på?

Dave
 
E
Skrivet av: Gäst

Våtrumsmattan "reagerar" negativt i kontakt med fix, det blir en "kemisk" reaktion som gör att våtrumsmattan luckras upp enligt vad jag hört. och då har man inte längre något tätskydd.
 
E
Skrivet av: Majas kakel och bygg

Jag utbildade hantverkare - plattsättare(kakelsättare) med många års erfarenhet,Jag kommer från Serbien och arbetar som en kakelsättare två år i Stockholm.Om någon behöver hjälp med någon fråga om ny uppbyggnad eller renovering av badrum,ring mig .NI kan se på min hemsida : Home-majas kakel och bygg Telefon : 0700682475 e-post : majas-kakel-bygg@live.se
 
E
Skrivet av: Peter

Varför får inte golvbrunnen fästas i golvspånskivan?
Jag köpte en som var godkänd för det!!
Vad kan hända???
Med vänlig hälsning, Peter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.