När du ska bygga ett kaklat badrum i ett trähus är det extra viktigt att ingen fukt kan komma ut i träkonstruktionen. Jon Hedelin som är badrumsexpert på Byggahus.se berättar om de mest kritiska momenten.


Du kan läsa artikeln här: Kritiska moment i badrumsbygget
 
E
Skrivet av: Vetgirig

"Brunnens fläns (ytterkant) ska sitta 200 mm från väggen, säger Jon." - Hur gör man om man ska ha en sådan där smalt brett galler längst in mot väggen?
 
  • Gilla
vickan11 och 1 till
  • Laddar…
E
Skrivet av: Jon Hedelin

Den typen av brunnar är inte generellt godkända enligt branschreglerna, och dessutom är tätskiktsleverantörerna i regel tveksamma till att ge en lösning för att ansluta tätskiktet på ett säkert sätt. Det finns dock vissa tätskiktsleverantörer som under vissa omständigheter (i regel att brunnen ska vara ingjuten i betongplatta eller betongbjälklag) tar ansvaret för en sådan lösning. Vill man tvunget använda den här typen av brunn så bör man se till att få skriftligt från både tätskiktsleverantör och från sitt försäkringsbolag på att de godkänner detta.
 
E
Skrivet av: Hugo

Jag håller precis på att bygga ett hus med en större lösvirkeshus tillverkare i ett och halvt plan. I badrummen på övervåningen har de inte kaklat eller tätskicktat i snedtaket som går ner till cirka 80 cm över golvet. Är det så det skall vara? Är det smart? Särskillt som badkaret skall stå under detta snedtak.
 
E
Skrivet av: jakob

Är det inte målat med våtrumsfärg tror du?
 
E
Skrivet av: Beep

"Och man får aldrig någonsin använda vanligt färdigblandat våtrumsspackel"

Vad föreslår du då?

Mvh,
B...
 
E
Skrivet av: Jon Hedelin

Ett gips- eller cementbundet spackel eller puts. Kommer i pulverform, blandas med vatten.
 
E
Skrivet av: Stefan Olsson

Hej

Tänkte renovera mitt badrum,men på baksidan väggen är isoleringen dålig,tänkte byta den,o sätta plast utanpå,sedan vilken skiva ska jag ha?
det är ett gammal soprum så det är fuktigt.

Mvh/Stefan
 
E
Skrivet av: Anonym

Om man väljer att inte följa reglementet av någon anledning, har det några andra konsekvenser än att försäkringen inte täcker det vid eventuell vattenskada?
 
E
Skrivet av: Anonym

För att förtydliga min tidigare fråga ovan: Menar så klart ekonomiskt, ansvarsmässigt, etc. inte att man eventuellt kan löpa större faktiskt risk för vattenskada.
 
E
Skrivet av: Mäster

För ett par år sedan fick jag lära mig att man absolut skulle undvika att skruva upp något på den färdiga väggen, om det inte fanns en kortling eller regel bakom, då en vanlig orsak till fuktskador var, att man skruvade upp saker med någon plugg, men sällan kunde få det tätt, då silikonet bara trycktes igenom av pluggen.
Man skulle därför se till att ha en kortling bakom, så att silikonet pressades ut i hålet, istället för att trilla igenom till baksidan
Men nu läste jag på denna sida , att de nya skivorna skulle man inte ha något annat än reglar bakom, en organisk skiva var tydligen helt förkastligt..

Hur är det tänkt att man ska fästa upp blandare och inredning nu ?
 
E
Skrivet av: Mäster

Hade jag läst lite mer hade jag sett att frågan var ställd redan,
Men badrummet i fråga ska även tjänstgöra som tvättstuga och pannrum(vv-beredare osv.)
Så det ska skruvas upp saker lite överallt, exakt var vet jag inte, ej heller exakt vilken typ av inredning det blir, typ överskåp, kommoder osv,
så för att vara säker på att det finns något att skruva i,plus att det skulle gå så mycket fortare, så sätta spån eller osb
i hela rummet innanför våtrumsskivorna,
Jag är inte helt säker på hur bygget är anmält, jag tror det är att klassa som nybyggnad,
Det är ett hus som flyttats, och har ersatt ett hus som stod där innan..
Så kan man då mena att det rimligt att sätta osb bakom pga mängden inredning som ska dit ??
 
E
Skrivet av: masen

Bygger till sommarstugan med bl.a badrum. Har tänkt ha duschkabin, VC, tvättställ, tvättmaskin och varmvattenberedare i badrummet. Är det okey att ha uppvikt plastmatta på golvet inkl. golvbrunn, blankmålad glasfiberväv på väggarna och målad panel i taket? Skall det göras någon speciell behandling av väggarna innan väven? Kan väggarna bestå av osb + gips?
Mvh
Masen
 
E
Skrivet av: Ellen

Vad jag finner märkligt är att det är så stor fokus på hur väggarna ska ha för material men inte vad man ska ha på golvet. Träspånskiva fick jag veta när jag frågade "experter", TRÄ!!!
 
E
Skrivet av: Evaxps

Hjälp!!!
Jag har precis rustat mitt badrum och anlitat hanverkare som verkade kunna sitt jobb. Tyvärr har ett fenomen uppstått som gör att vatten kommer upp vid tvättställsavloppet när jag duschar. Det kommer inte upp ur själva avloppet utan ur golvet.
"Det går inte att göra något åt, det är kapillärkrafter som drar vattnet dit" säger plattsättaren när jag påtalar problemet.
Det här kan väl inte vara riktigt!!?? Fallet är det inget fel på, allt vatten rinner till duschavloppet. Fogarna i väggkaklet är ständigt fuktiga på motsatt vägg jämte dusch (ca 2m).
Har någon hört talas om detta? Förstår inte hur detta kan uppstå om allt är riktigt gjort...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.