När du bestämt hurdant hus du vill bygga är det dags att börja projektera, vilket bland annat innebär att ta fram ett ordentligt förfrågningsunderlag,*söka bygglov,*hitta entreprenörer och*skriva kontrakt. Du behöver också en byggfelsförsäkring, ett färdigställandeskydd och byggnadskreditiv.


Du kan läsa artikeln här: Projektera husbygget
 
E
E
Skrivet av: Holger Wästlund

Bra information om bygglov och mycket annat! På tal om bygglov så har kommunen också sina skyldigheter: Tyresö kommun har t. ex. beslutat betala nästan 600 000 kronor till ett par som fick klartecken av kommunen att bygga ett hus i kommunen men som sedan fick sitt bygglov upphävt Kommunen hade glömt bort att invänta alla grannarnas godkännande och en av dem överklagade till Länsstyrelsen som upphävde bygglovet. Tyresö kommun ersätter paret för de investeringskostnader de hann lägga ner på exempelvis markarbeten. Kommunen köper också marken för 2,4 miljoner kronor av paret. Holger Wästlund
 
E
Skrivet av: Anonym

Om en granne bygger ett nytt uthus (förråd/gästhus) som befinner sig på behörigt avstånd från tomtgräns men som är högt (inklusive loft) och tar en del av grannes utsikt. Krävs det ett godkännande från grannar även då?

/kent
 
E
Skrivet av: Holger Wästlund

Det beror på om området har en detaljplan eller inte. Om det finns detaljplan och det aktuella huset byggs enligt bestämmelserna i gällande detaljplan så behövs inte godkännande från grannar. Man kan uttrycka det så att grannarna har flyttat in i området och därmed accepterat detaljplanen som reglerar byggnadshöjder, avstånd till tomtgräns m.m. I ditt fall betyder det att det aktuella husets höjd ligger inom den höjd som tillåts i detaljplanen. Om det finns detaljplan och det aktuella huset planeras att byggas i strid med detaljplanens bestämmelser, dvs. om huset i ditt fall är högre än vad som tillåts i detaljplanen, krävs grannarnas godkännade. Om detaljplan saknas kräver i allmänhet kommunen godkännande från grannar. Ring till kommunen så informerar de om det finns en gällande detaljplan för området eller inte. I vissa fall finns i stället en områdesplan som kan ha ungefär samma status som en detaljplan men det kommer kommunen att informera dig om i så fall. Vissa kommuner kan kräva att den som avser att bygga skall informera berörda grannar. Men då rör det sig inte om krav på godkännande utan enbart information. Holger Wästlund
 
E
Skrivet av: /pl

Hej,
jag skall bygga mitt nya hus till våren 2010. Mycket tid går nu åt att hitta ett hus som passar oss. Här om dan, hittade jag på nätet ett företag som säljer färdiga husprojekt, all underlag är inkludrat för att kunna söka bygglov och senare bygga ditt hus. www.archipelag.se
Finns det någon som har erfarenhet av deras handlingar?
/pl
 
E
Skrivet av: Byggherre

Jag hade kontakt med dem häromdagen. Jag har hittat ett hus som jag vill bygga. Jag ska träffa dem nästa vecka. Jag fick veta Archipelag Nordic bygger ett hus utanför Nynäshamn och snart i Bromölla. Den första skall vara lågenergianpassat.Allt ska beskrivas på nätet på www.archipelag.se och jag tycker att det låter bra. Jätte trevligt bemöttande och vet vad dem pratar om. Dem finns i halva Europa .
 
E
Skrivet av: Gäst

Undrar om någon här har erfarenhet av CA-boden eller liknande prisklass? Vill bygga ett litet hus för mig och min son. Tomt finns. Liksom byggkunskaper inom familjen. Men kassan är skral och totalkostnaden bör ej överskrida en halv miljon. CA-boden har stugor från runt 200 000 men jag inser att bygglov, extra isolering, VVS och el mm kommer att dubblera kostnaden. Har för avsikt att återanvända gammalt material i inredningen. Någon därute som byggt så pass billigt och har tips om tillverkare, sajter och annat man bör tänka på?
 
Extremt viktigt att det enda som är totalentreprenad är just det. nyckelfärdigt. Startklart, inflyttningsredo och diverse uttryck har INGEN legal verkan.

Det verkar som väldigt många tror de betalar för totalentreprenad när de i själva verket inte gör det. Eller. De kanske betalar för det men de får inte det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.