Funderar du på elburen eller vattenburen golvvärme? Här berättar vi om golvvärme och dess för- och nackdelar jämfört med att ha radiatorer.


Du kan läsa artikeln här: Golvvärme - el eller vatten?
 
E
Skrivet av: Björn

Hej,
vår förening har sålt råvinden till en byggherre och lägenheterna står nu klara. I kontraktet står det att innehavarna av vindslägenheterna ska stå för uppvärmningen. Vinden har fått vattenburen golvvärme som värms med elpatron, övriga huset har fjärrvärme inkluderat i årsavgiften. Byggherren har dock motsatt sig klausulen om att han ska stå för uppvärmning, när föreningens övriga medlemmar får den inkluderad. Byggherren säger att uppvärmningen inte blir dyrare än vår egen fjärrvärme, motsvarande totalt 13000/år för två lägenheter (som delar golvvärmesystemet) om 45 respektive 55 kvm. Lägenheterna har 3 glas fönster. Vi i styrelsen undrar därför vad som är brukligt att göra i sådana fall, och om kostnaderna är trovärdiga?
 
E
Skrivet av: Anonym

En maxitemperatur på 27 grader för golvvärme är inte bara av ondo för kanske trägolv - utan framförallt att man av medicinska skäl inte skall (får) ha högre värme än 27 grader på golvet. Det påverkar blodcirkulationen om värmen är högre.
 
E
Skrivet av: Anonym

Vi vet inte riktigt hur golvvärme påverkar innomhusmiljön..
byggindustrin är alldeles för fokuserad på boendekostnader och ser inte andra faktorer som påverkar oss människor.

vi behöver luft,fukt..värme ljus..ekonomi men också lyckliga känslor ifrån vårt boende.

golvärme löser en del av dessa problem men skapar också nya.

troligtvis så behöver vi en sammansatt lösning när det gäller uppvärmning så att vi inte missar viktiga faktorer.

1.uppvärmning ska ske utan förluster och flera av dom golvvärme konstruktioner som finns på marknaden är rent olämpliga..
2.regleringen i en trög konstruktion lämpar sig dåligt för våra behov av värme när vi är stillasittande och kallare när vi rör oss mer
3 ventilationen fungerar dåligt i en för laminär byggnad med golvärme
4 golvmatrial ger väldig skillnad med golvvärme genom hur ledningsförmågan är mot fötter eller tofflor
mattor etc
nej se en byggnad som den del av organismen det är..det är vår päls och vårt skal etc..
 
E
Skrivet av: Svante

Byggde villan 1990 med luftburen golvvärme, ett rörsystem ingjutet i betonplattan. En värmare(5 kW) och en fläkt som blåser runt luften i det slutna systemet, vi bor alltså i princip på ett stort element : ) . Visst är systemet lite trögt men när man lärt sig hantera det fungerar det utmärkt. Ingen risk för vare sig läckage(vattenburen) eller brand(elburen). Värmen går ca 4 timmar per dygn under ca november till april. Under snart 20 års drift har jag behövet byta fläkten 1 gång. Kostnad: 1200 kr.
 
E
Skrivet av: Martin

Hej, Jag håller inte riktigt med om två av punkterna som är listade som nackdelar med golvvärme här. 1. Att man skulle ha det varmare bara för att man vill känna det. Det skulle man kunna lista som nackdel med alla värmesystem i så fall. Jag menar vrider man upp på max är det alltid onödigt dyrt oavsett vilket system det är. 2. 27 grader. Det stämmer att det bara får vara 27 grader i golvet för att garrantera laminatgolv. Men det finns dock många olika system som är anpassade för detta på marknaden. Tex. Kelvins golvvärme som inte förlitar sig på en termostat givare utan mäter värmen i själva golvslingan.
 
E
Skrivet av: Roine

Det absolut viktigaste med golvvärme är väl ändå att huset är anpassat till det! Alla borde väl fatta att man inte kan installera golvvärme i ett hus med oisolerad platta! Jag är ingen superexpert inom ämnet men fattar att man inte kan installera golvvärme i gammalt rackelhus!!!!!!
 
E
Skrivet av: Martin

Kan kan man alltid men har man ingen isolering finns det inget värmesystem som blir ekonomiskt.
 
E
Skrivet av: Johan olsson

Om det vore av onda av medicinska skäl, kan du förklara det? Jag har ca 30 grader i mina klinkergolv, det tycker jag känns skönt. Alla mina grannar har det samma, vi bor nämligen i ett klimat där vi får det automatiskt, och då skulle alla här ha medicinska problem???
Förklara dtta så jag kan förklara för mina grannar att vi måste kyla golven...
 
E
Skrivet av: Claes Löfgren

Jag har gjort bort mig ordentligt, jag har förväxlat två förpackningar värmekabel, installerat, flytspacklat och klinkat golvet. Kollade att slingan var hel innan jag la golvet. När jag nu kopplar in värmen så visar instrumentet 3800 W.
Kan jag på något sätt med transformator eller tyristor sänka effekten, badrummet är bara 6 kvm.
 
E
Skrivet av: Petimeter

Såg att det var ett tag sedan du postade och du kanske redan löst problemet. Vad är det för märkspänning på kabeln? Är det en 400V kabel kan du ansluta den till enfas och då får du bara 2185W.
 
E
Skrivet av: Anonym

jag kan inte förstå hur det kan vara av ondo att ha över 27 grader i golvet av mesicinska skäl. visst att det blir över vanlig kroppstemeratur, för fotsulorna, men det blir det i en bastu också t.ex, fast då över hela kroppen.
 
E
Skrivet av: Lisa

Vi funderar på att köpa ett hus som är väldigt stort. Närmare 500kvm. I halva huset finns ingen värme indragen och i den andra halvan är det direktverkande el. Om vi köper huset vill vi byta värmesystem till vattenburet och dra in värme i den del av huset som saknar det idag.

I hela huset finns de gamla trägolven kvar (huset är från 1820-talet). Huset är byggt med timmerstomme och står på en stengrund. Enligt ägaren så är isoleringen i grunden sågspån.

Det jag undrar är om det är möjligt att lägga golvvärme i ett sådant hus? Alla gamla elelement måste bytas ut eftersom de är trasiga och gamla. Är det bättre (ekonomiskt, arbetsinsatsen och energimässigt) att endast sätta in nya element (vattenburna) eller att välja golvvärme?

Råd, idéer och tips tas tacksamt emot.
 
E
Skrivet av: Johan Rahmqvist

Ser att ämnet är ganska gammalt, men tänkte delge dej mina egna erfarenheter ändå. Köpte en äldre gård i norrland -95. Två boningshus från -39. Ett med hel källare, det andra på torpargrund. Rekommenderar starkt vattenburet radiator-system (konvektorelement är otroligt effektivt), med jord eller bergvärme, kompletterat med insatser i öppna spisar etc, (en pelletsinsats är kanon!) och cirkulerande luft, samt solpaneler. (Tar för givet att det finns veduppvärmning i ett så gammalt hus.) På detta sätt slipper ni söndertorkade trägolv, (dom torkar isär av golvvärme, garanterat!), kallras från fönster och kostnaden att lägga in nya golv. Bättre då att markisolera underifrån, (glöm inte ventilationen) och lägga pengarna på en bra värmepump. Har ett liknande system själv numera och betalar ca. 20 000:-/år för att värma 360 kvm. Inkl. varmvatten och normal hushållsel. Lång väg, men kul och väl värt i sista änden. Lycka Till! Johan
 
E
Skrivet av: Anonym

Hej det finns alldeles för många? experter ? när det gäller golvvärme och värmepumpar. jag bor i ett funkis hus på 205m2 , som jag har installerat ett Wirsbo golvvärmesystem i träbjälklag med Kärs oljat parkettgolv (oljad parkett ger en varmare känsla).

1. Jag har inga problem med sprikor (har stora golv ytor utan rörelseskarvar och en del tjocka mattor)
2. När jag flyttade in var årsförbrukningen på 30,000kw med el-patron och två stycken pensionär boende i huset.
3. Har Installerat en bergvärmepump för 6år sedan, för att få bästa temperatur till golvvärmen.
4. När jag skulle installera min pump så sa alla att den inte skulle leverera mer än 70% av husets förbrukning, men jag ville att den skulle klara minst 80% ( när allt var klart så klarar den att värma huset ner till minus 18 utan till skott) alltså enligt alla experter var den för stor= dåliga driftförhållanden. Men min förbrukning ligger nu mera på 13.000kw. Vi är en barnfamilj med 2st barn som gillar att bada. Tvättmaskinen går mins två gånger om dagen likaså diskmaskinen. Vi är frusna och har aldrig under 22o inne under vintern.
5. Vad som ofta missas är att man måste justera in flödena rätt mellan våningarna (med STAD ?ventiler) och i slingorna för att få rätt ?balans i värme systemet och ett bra inomhusklimat i ?alla utrymmen? = då slipper man sprickor i golven.
6. Jag har även stora original 30tals fönster utan att få kallras
7. Med rätt placerad termostat upplever jag inte att inomhus temperaturen är så speciellt trög reglerad. Om man har möjlighet att ställa in natt sänknig på golvärmen, så gör det på dag tid i stället så spar man pengar. Varför värma när ingen är hemma och solen gör jobbet

Jag vill inte påstå att alla experter är dåliga men frågan är om det inte finns för många som tror att dom är experter. När det gäller värmepumpar är det tyvärr så att dom som säljer och installera oftast inte har kunskapen om hur viktigt det är med ett ?rätt? in justerat flöden i värmesystemet. Ska man blanda radiatorer och golvvärme bör man använda en separat shunt (som även den är in justerad) till golvvärmen.

Det kanske spårade ut lite från golvvärme, men jag kunde inte låta bli.

En glad amatör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.