Fukt är ett av småhusägarens största gissel. Oavsett om du ska köpa begagnat eller bygga nytt finns det många riskkonstruktioner som kan orsaka mögel eller röta. Det gäller att du projekterar, utför, sköter och underhåller ditt hus på rätt sätt.


Du kan läsa artikeln här: Här finns fukten
 
E
Skrivet av: Magnus Ivarsson

Hej. Jag brukar ta en blomspruta med hälften vatten och klorin och gå runt i huset och spraya. En gång fick jag ett vattenläckage under vasken och ficj dålig lukt. Där hälde jag en liter vatten/klorin blandning och den dåliga lukten försvann. De ställen på vinden, badrummet och i källaren som haft märkliga fläckar som kanske var svamp och mögel har försvunnit. Jag kan varmt rekommendera att spraya utspädd klorin på misstänkta platser för svamp / mögel. M.Sc. Magi
 
E
Skrivet av: Anonym

Vi har 150 ar gammal sten hus med 90cm tjocka sten väggar. Mest fukt är i badrummet - ofta hade vi mögel.
Klorin hjälpte endast kortsiktigt, mögel har kommit snart igen. Biologiska preparat var inte bättre. Bäst är preparat med silver som blandas in i färgän. den haller mögel borta längs !!!
H.P..
 
E
Skrivet av: Magnus

Vilket silver preparat menar du?
 
E
Skrivet av: Holger Wästlund

Viktig artikel tycker jag. Får jag lägga på några punkter som gäller att kolla fukt i och runt badrummet: * Kontrollera angränsande rum. Om du märker fuktfläckar i taket i rummet nedanför badrummet, om det finns något rum där, eller på väggarna i angränsande rum, då är det naturligtvis uppenbart att du har fuktproblem. * Kontrollera badrummets väggar. Om någon del av väggen känns som om den fjädrar när du trycker på den, då är risken uppenber att du har fuktproblem. Finns det spruckna kakelplattor? Finns det elastiska hörnfogar och är de i så fall okay? Är skarvarna mellan vägg och handfat samt mellan vägg och badkar okay? Finns det risk för att fukt tränger in där man har skruvat fast något i väggen genom att skruven går rakt igenom kakelplattan och tätskiktet bakom detta? Om du knackar på kakelplattorna och på något ställe hör ett ihåligt ljud så finns risk att plattsättningen är dåligt utförd och att det är ett hålrum bakom plattan, s.k. ?bom?. Där kan fukt samlas. * Kontrollera badrummets golv. Är golvlutningen tillräcklig? Finns det risk att golvvärmesystemet är skadat? Finns det spruckna klinkerplattor? Finns det några fogar som har släppt? Om du har vinylmatta, är svetsskarvarna okay? Är skarvarna mellan golv och vägg fortfarande okay? Lägg näsan nära och lukta. Fuktskador luktar nästan alltid på något sätt. Det finns ytterligare detaljer på* Holger Wästlund
 
E
Skrivet av: Jarmo

Till Holger. Om det är bom på en platta eller inte har inget med vattenskador att göra. Fogar som har släppt eller spruckna plattor har heller ingen betydelse eftersom en vanlig fog inte är tät och släpper igenom vatten. Det är ju tätskiktets jobb att hålla tätt. I och med att det kommer in vatten bakom plattorna så är det viktigt att man drar fixkammen nerifrån och upp så att vattnet kan passera i rillorna ner till golvet som då ska ha ett ordentligt fall. Då är det ju Oerhört viktigt att man inte bottnar fogen i golvvinkeln med silikon utan med vanlig fog sen kan man dra en silikonfog utanpå. Jag har varit med om alltför många fall där vatten plötsligt börjat tränga fram vid dörrfodret och folk inte har fattat varför trots bra fall, tätskikt osv. Men detta är pga. ovan nämnda anledning
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.