E
Skrivet av: Gäst

På tal om garantier så fick jag i min offert 2 års garanti men 6 års försäkring som täcker allt. Sen kunder jag köpa till ytterligare 4 års försäkring så på 10 år ska reservdelar m.m. inte kosta mig någonting.
 
E
Skrivet av: Gäst

Samma som jag hade, när jag köpte min anläggning för 8 år sedan. Förra året fick jag byta fläkten i utedelen, försäkringen täcker villaförsäkringens självrisk och åldersavdrag.
StefanG
 
E
Skrivet av: Gäst

hi jag har köpt ett hus med nibe värmepump tänkte sälja pumpen som ä 2005 årsmodel. undrar vad kan jag fa för den. jag ska säta fjärrvärme istellet. ä det nån som har svar på min fråga?
 
E
Skrivet av: Gäst

En eldriven keramikugn hemma kommer tidvis producera stora spillvärmemängder som vi gärna skulle vilja ta till vara. Eftersom huset är äldre saknas mekanisk ventilation, annars hade det kanske varit en idé att värma den inkommande friskluften. Kan en "vanlig" luft-vattenvärmepump utnyttjas, eller funkar inte det när "uteluften" är onaturligt varm?
 
E
Skrivet av: Gäst

Visst kan man se det som att reservdelar mm inte kostar någonting på 10 år med försäkring. Frågan är vad försäkringen kostar isf!?
 
E
Skrivet av: Gäst

Hej!
Funderar på att köpa en Toshiba Estia Luft/värme vattenpump. 11 kw med 300 liter beredare. Finns det ngn som vet ngt om denna?Utohusdelen ska ligga på 49 decibel.Har ingen aning om hur högt detta är.Tacksam för svar...
 
E
Skrivet av: Erfarenhet

Efter att ha gjort misstaget att installera en Stiebel Eltron, luft/vattenpump september 2010 så har det enbart varit strul! Installatören som är auktoriserad av Stiebel, Sverige, var en skojare av oanade mått! Mycket snack och inget bak orden. Gubben är till råga på allt fälld i Svep, Svenska Värmepumpföreningens reklamationsnämnd ett flertal gånger, men får fortsättta att utan kunskap installera Stiebel pumpar. Märkligt att det inte finns krav på installatörerna och deras kompetens. Ingen uppföljning och fel och brister som har gjort det till en mardröm! Pris tills nu, inklusive ombyggnader, ominstallationer för vår del ca 165.000:-!!!! Tips är att kontrollera Folksams lista på "havererade och skadade pumpar". Tips två är att kika på svensktillverkade pumpar, gjorda för vårt klimat. Tips tre blir att välja den pump som har minst skador och en uppföljning av kvalificerade installatörer, nämligen Thermia från Arvika i Värmland. Där förstår de sig på det "svenska klimatet". Stiebel Eltron kallas av vissa för "värmepumparnas Rolls Royce, men liknar snarare en tysk, skruttig, Trabant! Å då får väl Thermia liknas vid en svensk och trygg Volvo, gjord för svenskt klimat, som bara går och går!
 
E
Skrivet av: Lurad

Jag håller med signaturen "Erfarenhet" då vår Stiebel Eltron i de högsta ljudnivåerna är uppe och vänder på 90 dB! Inte ett värde under 60 dB. Men "det beror på att det är fuktigt i luften" säger företagets experter. Synd att de inte i sina informationsmaterial skriver dessa negativa informationer. Nä, för att se sanningen i vitögat så har Stiebel-pumparna intet att göra i landet Sverige. Pumpen passar säkert i Australien, där man har en betydande export.
 
E
Skrivet av: Lars52

Min NIBE, luft/vatten höll i 7 år, besparing ca 40% av tidigare förbrukning. Bra grej men för kort livlängd. NIBE bjöd på en ny VP för 25 Ksek men med installation som blev de 40Ksek. Gick på berg värme med annan leverantör.
 
E
Skrivet av: Elmsta

funderar på att installera en av mrket Panasonic 770AVT från Allvärmeteknik.
Någon som har erfarenhet av en sådan?
 
E
Skrivet av: Kunnig

Det finns orsak att inte välja Panasonic då det ryktas om att pumparna "inte passar" för vårt nordiska klimat. Kollar man på Folksams hemsida finns den senaste statistiken och då talar allt för att välja en svensktillverkad pump som ex.vis Thermia eller IVT. Den första från Säffle med de lägsta antalet skador.
 
E
Skrivet av: Göte

Efter lite mer än två år så lade kompressorn på vår Stiebel Eltron Pump av. Svagt att det skall va så otroligt dålig kvalitet på deras tyska grejer. Är det någon som vet om Stiebel har lämnat Sverige? Har sökt efter deras hemsida men de verkar ha gått upp i rök!
 
E
Skrivet av: Gäst

Jag har en IVT Optima 9000. Den kör och fungerar ner till -20 grader då den går över till "bara eltillskott" via innomhusdelen AW290. Tidigare låg vi på 44.000 kWh / år och nu är vi nere i 19.000. 240m2 boyta samt 5 st i familjen. Ljudet från den moderna pumpen märker ingen. Tyvärr samarbetar / säljs IVT via så kallade IVT-partners. I stockholmsområdet fungerar detta inte alls. IVT-parterna saknar kunskap. De är lycksökande fuskande rörböjare. Bottenlöst. Du kan heller inte räkna med stöd/hjälp från IVT centralt. De heter numera Bosch Termoteknik och vill inte veta av sina kunder. Jag är dock nöjd med produkten. Besparing på 20.000 kronor /år och en installationskostnad under 100.000 ger 5 års pay-offtid ....... Garantitiden på pumpen är 10 år och detta ger mig pengar till att köpa en ny om 10 år. Den förväntade livslängden är ca 20 år. Då blir det en Thermia Luft /vatten istället på grund av installatörskunskapen och IVT´s dåliga bemötande. Synd på en så bra produkt. / Erik
 
E
Skrivet av: Hasse

Någon som har erfarenhet av Ispinnen från Octopus. Ska enligt tillverkaren ha en livslängd på 50 ÅR, och inga rörliga delar i utedelen= LJUDLÖS.
Tycker det låter som en mycket bra lösning. Men hur står den sig mot Nibe, IVT, CTC...... (Cop)
 
E
Skrivet av: Nyfiken

ES luft/vatten-värmepump 10 kW någon som har erfarenhet av denna och är den inverterad ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.