E
Skrivet av: Johan

Låter som att det kan vara ett fasfel till kompressorströmmen. alt. någon kompressor scroll/kolv som gått sönder.

Det hade likaväl kunnat hända på en vp som stått inomhus i pannrummet.
Att den står utomhus gör nog ingen större skillnad.
 
E
Skrivet av: Bertil

Hej, jag har en sån, fungerar utmärkt och mycket tyst. Passar bra till ett mindre hus och står inomhus. Utomhusmodellen är ännu tystare.
 
E
Skrivet av: stefan

hej är det någon som
installerat någon fujitsu luft/vatten pump
från masens kyl?
 
E
Skrivet av: Gäst

Säger bara Comfort zone.Har beställt det till mitt nya hus Av eksjöhus,jag är förtsa kunden som beställer det av dom. Gå in på comfort zons hemsida alla.
 
E
Skrivet av: Gäst

Tittar själv på daikin althema som har en lösning där inget vatten cirkulerar till utomhusdelen utan bara gas.
nån som har en sån och vet vilken ljudnivå den har? bor i radhus så man vill ju inte gärna få grannarna på sig.
 
E
Skrivet av: Gäst

hahaha har du fönstret öppet på vintern?
 
E
Skrivet av: Gäst

Altherman går tyst o fint, att det är en inverter gör ju inte saken sämre
 
E
Skrivet av: Gäst

Har precis köpt vårt första hus som vi ska ha som sommarstuga i Skåne. Vill hålla 10 grader i huset på vintern. Värmepumpen (en Panasonic R41OA) verkar inte gå att ställa in på lägre än 16 grader. Kan det vara så med värmepumpar - att de inte går att ställa in på lägre temp!?
 
E
Skrivet av: Gäst

Har en granne som i och med försäljningen av sitt hus i somras installerade en luft-vatten värmepump som nu de nya grannarna slagit på då den säsongen anlänt. Vi har vårt sovrum i den hörna av huset som ligger närmast grannens hörna där värmepumpen står och ljudet av den hör vi in i vårt sovrum. Ca 10-15m bort. Vi har klagat på ljudet och de har nu provat att bygga in enheten men det hade ingen effekt. I min kommun skall ljudet nattetid vara max 40db vid fastighetsgräns. Den är ca 5 meter från deras pump, har svårt att förstå hur de skall lyckas komma ned i dessa värden.
 
E
Skrivet av: Gäst

Jag var inne på att köpa den nya Mitsubishi Ecodan 9.3 kW (luft/vatten) som skulle börja säljas i september 2010.
När det kom till order visade det sig att Mitsubishi har stoppat den nya serien p.g.a. ett fel som måste åtgärdas. Fick motsägande uppgifter om typ av fel.
Är det någon som vet mera ?

Charly
 
E
Skrivet av: Gäst

Jag har börjat i augusti och ville ha en ME Zubadan/Ecodan 16kw(luft-vattenVP) fick samma svar som du ,men slutet september meddelade företaget
att de kan leverera i slutet november med installation
mfl. Vad felet beträffar har cirkulerat programm fel ,även
svetsningsfel i kompressors hölje. Men 6 års garanti åtagande ,hoppas ej blir mycket krångel. Jag har beställt. Kan ej installera bergvärme pga kvicklera.
Du kan gärna höra av dig . mvh Maria
 
E
Skrivet av: Gäst

Ett litet problem med denna artikel är den inte berör verkligen verkningsgrad på luft vatten värmepumpar.
ALLA pratar COP vid + 7 grader utomhus och det är totalt ointressant att bara titta på + 7 grader. Är det inte inte intressant att jämföra värmepumpar när det t ex är -5 eller - 10? Det måste ju vara intressant att titta på COP när det blir kallt ute och man behöver värmepumpen.
Såg att en person nedan skrev om en sida som heter energiberäkning och den är ju verkligen bra. Synd att alla fabrikat inte finns med så att det går att jämföra.
Gå in på www.energiberakning.se/Varmepump/index.aspx och titta själva.
 
E
Skrivet av: Gäst

Nu testas ju alla värmepumpar enligt samma teststandard och det är ju inga problem att jämföra.
Titta på länken nedan för att förstå hur det fungerar när det blir kallare ute.

http://i51.tinypic.com/10dsb3s.jpg
 
E
Skrivet av: Gäst

Hejsan..undrar lite om det finns någon som vet vad man har för garantier på en luft-vatten pump i ett nybygge... ska bygga nytt till våren och fick i mitt öra att garanti på pump och vitvaror upphörde efter 2 år...Jag tycker detta låter lite väl dåligt..söker därför erfarenhet o kunskap..pumpen e Nibe F750. får man ha så låga garant perioder eller ka´n jag ta upp detta i kontraktet...Gott Nytt önskar tacksam för snabba svar
 
E
Skrivet av: Nenne

Nibe F750 är väl en frånluftsvärmepump??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.